Popiolo skrev 2014-03-08 14:07:33 följande:
Hennes bästa vän tog nyligen livet av sig, och våldtäkt.
Hon går redan hos BUP, men hon upplever inte att det hjälper tyvärr :(
Hon har inga vänner kvar att umgås med, så jag förstår inte vem det är som köper ut.
Okej, ska prova det :)
Om hon inte tycker att det hjälper, hjälp henne att byta! I bland får man vara besvärlig, det är ofta man inte kommer helt rätt från början, men det är jätte viktigt att du som förälder inte ger upp utan fortsätter kämpa för att hon skall få den hjälp hon behöver. Både för hjälpen i sig och för att visa din dotter att du verkligen kämpar för hennes skull, det behöver man få känna som tonåring med.
Hur är er relation för övrigt? Det låter ju som hon har det jätte jobbigt, men beteendet är ändå inte okej.
Min äldsta, samma som rökte, mådde också väldigt dåligt under några år. Jag försökt göra mer saker med henne där risken för att det slutar med bråk mellan oss var liten och vi verkligen behövde umgås. Tex cyklade vi och tältade på Bornholm i en vecka, lät henne välja vilka resturanter och cafeer hon ville äta på, vilka affärer vi skulle besöka osv. Blev en osedvanligt dyr cykelsemester men väl värt att verkligen få massa tid just för henne och skönt för oss båda att komma bort från vardagen. Har försökt göra mycket annat sådant i mindre skala, åkt över dagen till Köpenhamn och shoppat, fikat på stan med både henne och hennes kompisar osv.
Kanske inte hjälper så mycket mot beteendet, men det hjälper lite mot värken i mamma hjärtat att få de där bra stunderna också när allt känns så tungt.