• Popiolo

Hade ni tillåtit detta?

Jag har en dotter som går sista terminen i nian, och har just fyllt 16. Hon är väl som en normal tonåring, men jag börjar bli orolig för henne. Jag känner inte igen henne.

Hon har börjat skolka
    Går inte hela dagarna utan kommer hem efter ca halva dan
    Röker
    Super
    Är uppkäftig
    Vägrar lyssna i skolan

Jag vet att hon mår dåligt, men är detta ett acceptabelt beteende?  Jag har fått ett flertal mejl från hennes mentor, och ska på möte i slutet av nästa vecka. Hade ni tillåtit att era döttrar/söner höll på såhär i skolan?

• Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?
  • Arbetsvegan
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:30:43 följande:
    Frågade henne redan efter det 2a mejlet, och då sa hon att läraren sätter alldeles för höga krav på henne, och inte lyssnar på henne när hon har försökt förklara varför skolan går som den gör. Läraren svarar bara att det är skolplikt och då SKA man vara i skolan, varesig man mår dåligt eller inte.
    När jag har försökt prata med läraren så anser han att hon inte behöver stödhjälp. Man får intrycket av att han tycker att hon ska rycka upp sig bara.
    Den läraren verkar vara en idiot, som du beskriver det. Kontakta rektorn!

• Kaa76
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:07:33 följande:
    Hennes bästa vän tog nyligen livet av sig, och våldtäkt.
    Hon går redan hos BUP, men hon upplever inte att det hjälper tyvärr :(
    Hon har inga vänner kvar att umgås med, så jag förstår inte vem det är som köper ut.
    Okej, ska prova det :)

Om hon inte tycker att det hjälper, hjälp henne att byta! I bland får man vara besvärlig, det är ofta man inte kommer helt rätt från början, men det är jätte viktigt att du som förälder inte ger upp utan fortsätter kämpa för att hon skall få den hjälp hon behöver. Både för hjälpen i sig och för att visa din dotter att du verkligen kämpar för hennes skull, det behöver man få känna som tonåring med.

Hur är er relation för övrigt? Det låter ju som hon har det jätte jobbigt, men beteendet är ändå inte okej. 
    Min äldsta, samma som rökte, mådde också väldigt dåligt under några år. Jag försökt göra mer saker med henne där risken för att det slutar med bråk mellan oss var liten och vi verkligen behövde umgås. Tex cyklade vi och tältade på Bornholm i en vecka, lät henne välja vilka resturanter och cafeer hon ville äta på, vilka affärer vi skulle besöka osv. Blev en osedvanligt dyr cykelsemester men väl värt att verkligen få massa tid just för henne och skönt för oss båda att komma bort från vardagen. Har försökt göra mycket annat sådant i mindre skala, åkt över dagen till Köpenhamn och shoppat, fikat på stan med både henne och hennes kompisar osv. 
    Kanske inte hjälper så mycket mot beteendet, men det hjälper lite mot värken i mamma hjärtat att få de där bra stunderna också när allt känns så tungt. 
  • Kaa76
    isabelles skrev 2014-03-08 14:10:50 följande:
    Jag har inga egna barn men jag förstår att det inte känns kul att ens ex dotter dricker sig stupfull osv, det förstår jag! Men hon är faktiskt 16 år, herregud. Drack inte ni då ni var 16? När jag var 16 var jag på fester, jag feströkte. Två år senare kommer hon vara myndig och göra precis som hon vill!! Sanningen är att hon är inte så liten längre. 

Nu har ju dock det här ingenting med skolk och TS situation att göra utan jag svarar mest bara på din kommentar, Kaa76.
    Nej, jag var inte så korkad ens som 16 åring. De hjärnskador man får då man dricker som ung är långt värre än de man får senare i livet (egentligen borde ingen under 25 dricka alkohol).  Och jodå, man är liten när man är 16, man är jätte liten många gånger. 
    Min äldsta, hon som rökte, är i dag 18, snart 19 och röker inte längre.  
    Druckit mycket har hon aldrig gjort, har aldrig sett henne full och hon sover nästan alltid hemma även då hon varit på fest. Har pratat en del med föräldrar till hennes kompisar, och tydligen är hon den som dels håller sig någorlunda nykter, dels den som ringer till sina vänners föräldrar om de blir för fulla och behöver köras hem, eller till ambulans/polis när fester spårat ur. Samtidigt är hon den absolut mest populära  ett rätt stort kompisgäng. Är det någon gång det är riktigt viktigt att styra upp är just när ens barn börjar bli stora, det är vårt ansvar att lotsa ut dem i livet och det går att vända destruktiva beteenden. Får du en 16 åring att inse hur skadligt hennes beteende är är det inget hon glömt tills hon fyller 18. 
  • fluu

Ett visst mått av uppkäftighet hade jag tillåtit, jag fostrar henne i princip till det. Och vad menas med att inte lyssna i skolan? Vägrar hon respektera vad läraren säger eller vägrar hon lyssna till undervisningen. Det sistnämnda hade jag "tillåtit", men inte uppmuntrat. Det är hennes studier och hennes ansvar.

Allt annat du beskriver är det fetnej på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Popiolo
    Kaa76 skrev 2014-03-08 14:35:47 följande:
    Om hon inte tycker att det hjälper, hjälp henne att byta! I bland får man vara besvärlig, det är ofta man inte kommer helt rätt från början, men det är jätte viktigt att du som förälder inte ger upp utan fortsätter kämpa för att hon skall få den hjälp hon behöver. Både för hjälpen i sig och för att visa din dotter att du verkligen kämpar för hennes skull, det behöver man få känna som tonåring med.

Hur är er relation för övrigt? Det låter ju som hon har det jätte jobbigt, men beteendet är ändå inte okej. 
    Min äldsta, samma som rökte, mådde också väldigt dåligt under några år. Jag försökt göra mer saker med henne där risken för att det slutar med bråk mellan oss var liten och vi verkligen behövde umgås. Tex cyklade vi och tältade på Bornholm i en vecka, lät henne välja vilka resturanter och cafeer hon ville äta på, vilka affärer vi skulle besöka osv. Blev en osedvanligt dyr cykelsemester men väl värt att verkligen få massa tid just för henne och skönt för oss båda att komma bort från vardagen. Har försökt göra mycket annat sådant i mindre skala, åkt över dagen till Köpenhamn och shoppat, fikat på stan med både henne och hennes kompisar osv. 
    Kanske inte hjälper så mycket mot beteendet, men det hjälper lite mot värken i mamma hjärtat att få de där bra stunderna också när allt känns så tungt. 
    Ska absolut hjälpa henne att byta, ända tills hon hittar någon bra och som får henne att må bättre :)
    Vår relation är faktiskt bra, vi brukar inte bråka så ofta längre.  Vi umgås som mamma och dotter så ofta som vi kan, och då verkar hon må bättre. Ett litet tag iallafall.
  • Popiolo
    fluu skrev 2014-03-08 14:48:40 följande:
    Ett visst mått av uppkäftighet hade jag tillåtit, jag fostrar henne i princip till det. Och vad menas med att inte lyssna i skolan? Vägrar hon respektera vad läraren säger eller vägrar hon lyssna till undervisningen. Det sistnämnda hade jag "tillåtit", men inte uppmuntrat. Det är hennes studier och hennes ansvar.

Allt annat du beskriver är det fetnej på.
    Jag tillåter ett visst mått uppkäftighet, men när hon ber läraren dra åt helvete m.m så känns det som att det har gått för långt.
    Hon respekterar inte de läraren säger, men lyssnar på undervisningen när hon är på lektion.
  • fluu
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:54:03 följande:
    Jag tillåter ett visst mått uppkäftighet, men när hon ber läraren dra åt helvete m.m så känns det som att det har gått för långt.
    Hon respekterar inte de läraren säger, men lyssnar på undervisningen när hon är på lektion.
    Det är absolut att gå för långt. Vad gör du åt detta då?
  • Barbamama08

Nja, men jag skolkade själv väldigt mycket. Jag hade mest oanmäld frånvaro i hela skolan. Tror det kan ha haft mycket med min ADHD att göra. Det blev som en ond cirkel, för till slut hade jag ju missat så mycket att jag kände att jag inte kunde komma tillbaka eftersom jag hade missat så mycket.

Du kanske kan uppmuntra henne genom att muta henne med någonting?

• Popiolo
    fluu skrev 2014-03-08 14:54:53 följande:
    Det är absolut att gå för långt. Vad gör du åt detta då?
    Pratar med henne om varför det inte är acceptabelt., men hon lyssnar inte utan fortsätter vara uppkäftig mot just den läraren.
  • fluu
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:56:51 följande:
    Pratar med henne om varför det inte är acceptabelt., men hon lyssnar inte utan fortsätter vara uppkäftig mot just den läraren.
    Det hjälper inte alltså. Vad blir då nästa steg? Börja med att dra in på hennes privilegier till exempel.
  • Popiolo
    fluu skrev 2014-03-08 14:59:25 följande:
    Det hjälper inte alltså. Vad blir då nästa steg? Börja med att dra in på hennes privilegier till exempel.
    Nästa steg blir ännu ett möte med denna läraren.
  • Bunny on speed

Mår hon dåligt kan sjukskrivning kanske vara aktuellt. Annars är det om soc knappast ett hot, utan en upplysning om vad som kommer hända.

Arbetsvegan skrev 2014-03-08 14:27:16 följande:
    ?

I så fall skulle jag anonymt ringa till soc och höra vad de säger. Visst finns det skolplikt men soc är inget man hotar med bara sådär.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Isola747

Kan man inte få läsa på distans? Kanske hade varit bättre just nu i hennes situation. Hade hon haft längre tid kvar hade man självklart prioriterat att ta tag i det här med att hon är utfryst osv men med tanke på att det är så kort tid kvar kan det vara svårt att hinna få en förändring utan att hennes skolgång hinner gå åt helvete innan Något förbättrats. Kan ju vara ett sätt att ta bort en del press fram tills hon får en nystart i och med gymnasiet.

• Popiolo
    Isola747 skrev 2014-03-09 10:39:23 följande:
    Kan man inte få läsa på distans? Kanske hade varit bättre just nu i hennes situation. Hade hon haft längre tid kvar hade man självklart prioriterat att ta tag i det här med att hon är utfryst osv men med tanke på att det är så kort tid kvar kan det vara svårt att hinna få en förändring utan att hennes skolgång hinner gå åt helvete innan Något förbättrats. Kan ju vara ett sätt att ta bort en del press fram tills hon får en nystart i och med gymnasiet.
    Jag tror inte att man får göra det i högstadiet tyvärr
  • Isola747

Kanske inte...men kolla möjligheterna. Anpassad skolgång kan man ju i alla fall få i grundskola. Och om soc blir inkopplat måste ju inte vara negativt, de kan kanske komma med någon lösning för att minska pressen ang skolan iaf. Låter ju som att du sett till att hon har någon att prata med även om hon i nuläget inte är nöjd med det och att du själv ställer upp för henne så om det går att lösa skolan kan jag tänka mig att det skulle underlätta en del för henne.

• isabelles
    Popiolo skrev 2014-03-09 11:29:13 följande:
    Jag tror inte att man får göra det i högstadiet tyvärr
    Jag läste på distans nästan 2 år av min högstadietid.
Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?