• Popiolo

Hade ni tillåtit detta?

Jag har en dotter som går sista terminen i nian, och har just fyllt 16. Hon är väl som en normal tonåring, men jag börjar bli orolig för henne. Jag känner inte igen henne.

Hon har börjat skolka
    Går inte hela dagarna utan kommer hem efter ca halva dan
    Röker
    Super
    Är uppkäftig
    Vägrar lyssna i skolan

Jag vet att hon mår dåligt, men är detta ett acceptabelt beteende?  Jag har fått ett flertal mejl från hennes mentor, och ska på möte i slutet av nästa vecka. Hade ni tillåtit att era döttrar/söner höll på såhär i skolan?

• Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?
  • Arbetsvegan
    isabelles skrev 2014-03-08 14:10:50 följande:
    Jag har inga egna barn men jag förstår att det inte känns kul att ens ex dotter dricker sig stupfull osv, det förstår jag! Men hon är faktiskt 16 år, herregud. Drack inte ni då ni var 16? När jag var 16 var jag på fester, jag feströkte. Två år senare kommer hon vara myndig och göra precis som hon vill!! Sanningen är att hon är inte så liten längre. 

Nu har ju dock det här ingenting med skolk och TS situation att göra utan jag svarar mest bara på din kommentar, Kaa76.
    Oavsett är det inte lagligt att langa och oavsett vad du tycker så vet man att ju yngre en person är vid alkoholdebuten så ökar risken stort för alkoholism.
    Utöver det så är samhället ganska tufft idag, en full tonåring riskerar att oftare råka illa ut.

Jag skulle aldrig näver, bäver stillatigande se på när min 16-åring dricker sig full helg efter helg.

• Arbetsvegan
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:13:42 följande:
    Har förklarat för henne att hon måste gå i skolan, men jag ser ju samtidigt att hon mår för dåligt ibland. Oftast säger jag till henne att gå tillbaka, men samtidigt så känns det inte bra då jag vet att hon blir utfryst och inte har någon att prat med. Och när jag säger att hon måste få betyg och komma in på gymnasiet, men hon säger bara att det finns IM.
    Ta hjälp av skolan och lärarna. Ibland är det vettigast att ta ett kliv tillbaka och ändrar prioritetsordning. Vad jag menar är att skolan kan man slutföra efter att man ska ha klarat av den. Om risken är att du pressar på och hon helt lägger ner skolan är det bättre att göra det litegrann än inte alls.
  • isabelles
    Arbetsvegan skrev 2014-03-08 14:14:17 följande:
    Oavsett är det inte lagligt att langa och oavsett vad du tycker så vet man att ju yngre en person är vid alkoholdebuten så ökar risken stort för alkoholism.
    Utöver det så är samhället ganska tufft idag, en full tonåring riskerar att oftare råka illa ut.

Jag skulle aldrig näver, bäver stillatigande se på när min 16-åring dricker sig full helg efter helg.

Jag tycker många gör en för stor grej utav det, oavsett vad du anser. Ja självklart är samhället tufft! Men jag tror att det inte har men åldern att göra, oavsett om du är 15 år och jättefull eller 19 år och jättefull.
  • Popiolo
    Arbetsvegan skrev 2014-03-08 14:09:36 följande:
    Jag hade tillåtit men inte accepterat.

Om man pratar om att inte tillåta uppkäftighet, då anser jag att man har missat oerhört mycket. Som i vad relationer går ut på. Dialog.  Ingen, inte ens en tonåring är uppkäftig baföatt utan det är ett symptom på något. Och det tar man reda på genom att ha en dialog och att man kompromissar.

Lyssna anser jag är svenskans näst mest missbrukade ord (efter kränkt). Jag tror att hon lyssnar men inte gör som hon blir åtsagd.  Tex om hon berättar för dig vad hon tycker att du ska göra och du inte gör det, då "lyssnar" ju inte du.
    Varför gör hon inte som ni säger? Det är ganska ointressant att hon inte gör det utan det intressanta är varför. Har du frågat henne?

Ja, det är ett fullkomligt normalt beteende för någon som inte mår bra. Tycker att många (inte bara du) slänger omkring sig kraven i slentrian. Man konstaterar att någon "inte mår bra" samtidigt som man kräver full funktionalitet från personen.

Det kan vara så att hon känner att hon drunknar i krav just nu. Var är din förståelse? Jag saknar den. Du skriver bara vad hon är dålig på och inget mer. Vad är ditt syfte? Att konstatera att det är fel på henne?
    Jag förstår mycket väl att hon mår dåligt, och jag försöker finnas där och stötta henne så gott som det går,  stöttar henne alltid till 100%. Jag kräver inte att hon SKA fungera till 100% , det förstår jag att hon inte kan. Men samtidigt så vill jag helst att hon ska gå ut nian, och få slutbetyg.
    Det är inte mig hon är uppkäftig mot, det är en av hennes lärare.
  • isabelles
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:13:42 följande:
    Har förklarat för henne att hon måste gå i skolan, men jag ser ju samtidigt att hon mår för dåligt ibland. Oftast säger jag till henne att gå tillbaka, men samtidigt så känns det inte bra då jag vet att hon blir utfryst och inte har någon att prat med. Och när jag säger att hon måste få betyg och komma in på gymnasiet, men hon säger bara att det finns IM.
    Ja jag förstår dig. Skolan är nog tuff ändå och mår man dåligt blir det inte direkt enklare. Men de flesta skolor brukar vara tillmötesgående, om ni har ett möte med rektor osv kan man väl kanske fråga ifall man kan lösa det med anpassad studiegång på något sätt?
  • Popiolo
    isabelles skrev 2014-03-08 14:10:50 följande:
    Jag har inga egna barn men jag förstår att det inte känns kul att ens ex dotter dricker sig stupfull osv, det förstår jag! Men hon är faktiskt 16 år, herregud. Drack inte ni då ni var 16? När jag var 16 var jag på fester, jag feströkte. Två år senare kommer hon vara myndig och göra precis som hon vill!! Sanningen är att hon är inte så liten längre. 

Nu har ju dock det här ingenting med skolk och TS situation att göra utan jag svarar mest bara på din kommentar, Kaa76.
    Nej, jag drack inte när jag var 16.
    Arbetsvegan skrev 2014-03-08 14:16:04 följande:
    Ta hjälp av skolan och lärarna. Ibland är det vettigast att ta ett kliv tillbaka och ändrar prioritetsordning. Vad jag menar är att skolan kan man slutföra efter att man ska ha klarat av den. Om risken är att du pressar på och hon helt lägger ner skolan är det bättre att göra det litegrann än inte alls.
    Lärarna förstår inte, de bara gnäller på henne. När vi har pratat med läraren så säger han bara att hon måste gå i skolan, annars anmäler de till soc.

• Arbetsvegan
    isabelles skrev 2014-03-08 14:19:17 följande:
    Jag tycker många gör en för stor grej utav det, oavsett vad du anser. Ja självklart är samhället tufft! Men jag tror att det inte har men åldern att göra, oavsett om du är 15 år och jättefull eller 19 år och jättefull.
    Då tror du fel. Många unga gör gärna det.
  • Arbetsvegan
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:21:00 följande:
    Jag förstår mycket väl att hon mår dåligt, och jag försöker finnas där och stötta henne så gott som det går,  stöttar henne alltid till 100%. Jag kräver inte att hon SKA fungera till 100% , det förstår jag att hon inte kan. Men samtidigt så vill jag helst att hon ska gå ut nian, och få slutbetyg.
    Det är inte mig hon är uppkäftig mot, det är en av hennes lärare.
    Ok, jag fick det intrycket. Ber om ursäkt för det.

Om det bara är en lärare - ta reda på varför!

Jag tror att alla vill att barnen ska gå ut skolan (av uppenbara orsaker) men ibland kan det vara bättre att ta ett steg tillbaka. Det är ju inget ni två bestämmer hemmavid utan det ska skolan vara med på och när ev stödåtgärder övervägts.
  • Arbetsvegan
    Popiolo skrev 2014-03-08 14:22:42 följande:
    Nej, jag drack inte när jag var 16.
    Lärarna förstår inte, de bara gnäller på henne. När vi har pratat med läraren så säger han bara att hon måste gå i skolan, annars anmäler de till soc.

?
    I så fall skulle jag anonymt ringa till soc och höra vad de säger. Visst finns det skolplikt men soc är inget man hotar med bara sådär.

• Popiolo
    Frågade henne redan efter det 2a mejlet, och då sa hon att läraren sätter alldeles för höga krav på henne, och inte lyssnar på henne när hon har försökt förklara varför skolan går som den gör. Läraren svarar bara att det är skolplikt och då SKA man vara i skolan, varesig man mår dåligt eller inte.
    När jag har försökt prata med läraren så anser han att hon inte behöver stödhjälp. Man får intrycket av att han tycker att hon ska rycka upp sig bara.
Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?