5 månaders bebis sen i utvecklingen?
Hej!
Jag har en liten pojke här som är född 6 september och är alltså snart 6 månader. Han var beräknad 30 sept. så han är lite prematur.
3 dagar efter han föddes fick han svår gulsot och skulle byta blod men gulsoten sjönk snabbt av solningen så blev endast solning 2 dygn. sen fick vi åka hem. han var väldigt trött första 1-2 månaderna. sov mest hela tiden och när han inte Sov så skrek han hela tiden. (förmodligen mjölkproteinallergi så slutat med det och de blev bättre). Efter 2,5 månad tyckte vi han fortfarande såg gul ut så åkte in och tog ett nytt prov och då visade de sig att han hade 270 vilket också är högt men eftersom de sjunkit sen sist så fick vi åka hem. man ska ha runt 10 har jag för mig..
Men jag skriver här för våran kille är så sen i utvecklingen nu. Han kan inte så mycket än. om jag ska förklara så ser de ur såhär:
-han kan inte greppa saker (om man inte lägger grejer i handen förstås)
-han har ofta knutna händer
-han är stel och spänd i kroppen, känns som en robot.
- han hatar att ligga på mage, då dunkar han bara huvet i madrassen/filten och skriker.
-han kan rulla från mage till rygg
- han kan inte rulla från rygg till mage samt har han inte benen uppe i luften utan dom är rakt ut neråt.
- han är antingen jätteglad och ler och skrattar eller så är han jättearg.
- han pratar mycket (babblar och säger kaow naaaj osv)
- han kan inte riktigt hålla huvet än, tippar åt sidorna bakåt eller framåt efter 5 sec.
-kan inte sitta med stöd eller utan.
-kan stå på benen när han spänner hela kroppen och är arg.
- korsar ofta benen
- håller på med tungan i munnen hela tiden
- vänder huvet när man pratar med han
-väldigt kort tålamod och kan inte vara stilla på samma ställe mer än någon
minut. (vagnen och babyskyddet gillar han inte)
- har provat med smakisar och de rinner bara ut.
-han har inte hittat sina fötter
- på 1,5 mån har inte huvet vuxit något så ska kolla upp det.
Har varit till en sjukgymnast och ska till en barnspeciallist snart. förmodligen blir vi skickade till neurologen. är så rädd att något hände när han hade så hög gulsot och var så trött och slö vi älskar honom mer än allt annat och jag vet att man inte ska jämföra bebisar. men är de någon som känner igen sig??? behöver prata av mig.