• Emenisan

11 månader, äter bara majs/potatispuré och lite plockmat.

Som rubriken lyder, min 11 månaders äter bara helt slät pure. Majs och potatispuré helst. Vägrar pure med bitar men äter plockmat som är mjuk. Tex, macka, och hallon. Han klös om det är bitar i pure , om den är för tjock eller om jag mosar grovt. Hans matbutiker ser ut såhär: 8.00 Vaknar, äter gröt med mangopure 10.30 hemgjord hallonkräm och babysmörgås ( eller ersättning om han vägrar mat just då) 11.00 sover en timme ca Ca 13.00-13.30 majs och potatispuré med broccolibuketter och hallon/ mangopure till efterrätt 16.30 gröt med mangopure 19.30 ersättning ( vägrar välling) 21.00 somnar Sover oftast hela natten. Kan vakna någon gång och då vill han ha en flaska ersättning. Hur ser era matritiner ut och behöver jag oroa mig för att han är kräsen? Tips på vad och hur jag ska få honom att äta annat och tips på mjuk plockmat mottages gärna!

• Svar på tråden 11 månader, äter bara majs/potatispuré och lite plockmat.
  • Lovisblomman

Min tjej va kräsen o. Levde på ersättning o gröt i stort sett tillshon vart ett år. Sen ha det lossnat! Hon är 1,5 nu. Är plockmat som gäller som blodpudding, potatis, makaroner, korv, köttbullar etc. Välling började hon dricka efter 1årsdagen också. Ratade alltid det jag blandade sj. Men färdigvälling i tetror går ner fint.
    Går bara barnet upp i vikt behöver du inte oroa dig.

• faithfully

Om du har i kyckling/fisk/färs i kokt potatis och mixar med stavmixer med knivar går det få väldigt klumpfritt. Kyckling sätter ju ingen stark smak heller men han får i sig protein.

Vår dotter är ni 1,5 år men vi har bara testat på med henne, gett henne det vi äter och lite till, i princip allt utom sötsaker och sånt som hon kan riskera att sätta i halsen. Lägg saker framför henne så får hon plocka på själv, det blir grisigt men :)

Tips:
    Ge honom ett kokt ägg, alt bara gulan, roligt att utforska
    Gör gnagvänliga potatisklyftor/bitar i ugn
    blomkål
    bananbitar
    ris
    riskaka
    korv brukar vara poppis (finns köttrika och lite nyttigare korvar)

ta för vana att erbjuda varje gång ni äter, vi har lagt fram spenatblad m.m så får de sitta och plocka på, rätt vad det är smakar de på något, men det tar ju tid att prova sig fram :)

• isolande

Min lille är 11 månader och han måste oxå äta i princip slätt fortfarande. Han klöks för minsta lilla bit och ibland kaskadspyr han till följd av det. Så han får äta puré ett tag till. Försöker med macka och riskakor och sånt emellan för att han ska lära sig hantera munnen lite och inte bara svälja Flört. Han har inte en enda tand än heller så jag antar att det är svårt att hantera bitarna då....

• Almina

Vår son (11 mån) har också svårt för mat med bitar i. Men precis som för er son så går det bra med plockmat. Vi försöker helt enkelt ge honom så mycket plockmat som möjligt och "fyller på" med släta puréer. Vår son gillar banan, avokado, smörgås, ärtor, majs, broccoli mm.

• Almina
    faithfully skrev 2014-02-20 12:08:45 följande:
    ta för vana att erbjuda varje gång ni äter, vi har lagt fram spenatblad m.m så får de sitta och plocka på, rätt vad det är smakar de på något, men det tar ju tid att prova sig fram :)

Tänk bara på att just spenat inte rekommenderas innan de blivit ett år gamla. (Såg att ditt barn är äldre, men barn till andra i tråden är ju yngre.)

"Vänta med att ge gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, tills barnet fyllt ett år. Öka sedan mängden efter hand. De här grönsakerna innehåller mycket nitrat som kan omvandlas till nitrit i kroppen. Hos barn under ett år kan nitrit hindra transporten av syre i blodet."

Källa: Livsmedelsverket
  • faithfully
    Almina skrev 2014-02-20 13:03:45 följande:

Tänk bara på att just spenat inte rekommenderas innan de blivit ett år gamla. (Såg att ditt barn är äldre, men barn till andra i tråden är ju yngre.)

"Vänta med att ge gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, tills barnet fyllt ett år. Öka sedan mängden efter hand. De här grönsakerna innehåller mycket nitrat som kan omvandlas till nitrit i kroppen. Hos barn under ett år kan nitrit hindra transporten av syre i blodet."
    Källa: Livsmedelsverket
    Jo jag insåg vad jag skrivit sedan! Det är alltså nu vi erbjuder olika blad från en sån där blandpåse. :) det kanske inte ens är spenat :)
  • Bling1975

Jag hade skippat puré och bara kört plockmat. Finns massor med trådar med tips och recept.

Enkla saker är ju mjuka smörgåsar med pålägg som leverpastej. Fiskbullar. Frikadeller. Blodpudding. Mjukkokta rotfrukter. Ungspannkaka. Omelett. I den ålder funkar hela ärtor och majs bra. 

• hannis

Vår 11-månaders äter bara plockmat. Oftast får han samma som oss tex potatis, pasta, köttbullar, lasange, kokta grönsaker, omelett, pannkaka, sås osv. Fruktbitar till efterrätt.

Till frukost äter han yoghurt, smörgås, frukt och dricker juice eller vatten. Leverpastej eller mjukost är bra att ha på smörgåsen.

• umm abdilleh

Min dotter är sex månader och har aldrig ätit burkmat eller mosad mat. Hon äter allt korv, ris; pasta, bröd, frukt grönsaker m.m

• Emenisan

Tack för tipsen! Mycket enkla saker som jag inte tänkt på. Kommer börja med att lägga plockmat framför honom vid varje måltid och se vart de leder! Då märker jag vad han gillar. Avokado och mjukkokta rotfrukter har jag inte ens tänkt tanken på. Ska även prova tetravälling och se om de duger till en början!

• Nyfikna72

Alla barn är olika men en sak kan man vara säker på, det mesta kommer när barnet är moget för förändringen.

Svar på tråden 11 månader, äter bara majs/potatispuré och lite plockmat.