• emmaab

Pco pergotime och allt som hör till

Känner att jag måste skriva av mig fråga er andra som är i samma situation. Lite kortfattat om min historia för va 2 år sedan var jag på gyn pga av mycket oregelbunden mens hon sa ungefär att jag måste gå ner i vikt så skulle den komma typ. Just då var det inte prat om att bli gravid eller så jag blev inte informerad att jag hade blåsor på äggstockarna som liknande pco blåsor hon sa att jag kommer kunna bli gravid osv. Jag har försökt gå ner i vikt och jag har fått mens nångång då och då. I november tror jag de var 2013 fick jag komma tillbaka på gyn för att min mens fortfarande är konstig och oregelbunden och vi vill bli gravida då sa hon att jag hade pco och att jag behöver hjälp att få ägglossning men att någon sådan behandling får jag inte fören jag gått ner i vilt. Jag sa åt henne att jag har försökt i flera år med att gå ner och visst jag kan gå ner 1-2 kilo men ligger i regel alltid på samma vikt. Äter levaxin nu som jag fått börja med i januari pga att min ämnesomsättning ligger på gränsen till för låg. Någon annan som är överviktig och ändå fått börja med pergotime? Känns så hopplöst för det är inte vårat egna beslut om när vi vill skaffa barn utan vi måste gott "vänta" till jag gått ner i vikt innan vi får någon hjälp och hur lätt är det att få ner i vikt? Vet att allt blev mycket grötigt i denna text men jag är bara så ledsen och frustrerad allt jag tänker på är barn jag längtar så oerhört! Hur har de gått för er andra med pergotime och övervikt har ni fått börja eller nör gick ni börja? Hur mycket behövde ni gå ner osv? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pco pergotime och allt som hör till
  • many87

Jag har ätit pergotime trots övervikt, ingen som krävt att jag ska ner i vikt innan...

• Sofiafia
    emmaab skrev 2014-02-08 22:55:39 följande:
    Känner att jag måste skriva av mig fråga er andra som är i samma situation. Lite kortfattat om min historia för va 2 år sedan var jag på gyn pga av mycket oregelbunden mens hon sa ungefär att jag måste gå ner i vikt så skulle den komma typ. Just då var det inte prat om att bli gravid eller så jag blev inte informerad att jag hade blåsor på äggstockarna som liknande pco blåsor hon sa att jag kommer kunna bli gravid osv. Jag har försökt gå ner i vikt och jag har fått mens nångång då och då. I november tror jag de var 2013 fick jag komma tillbaka på gyn för att min mens fortfarande är konstig och oregelbunden och vi vill bli gravida då sa hon att jag hade pco och att jag behöver hjälp att få ägglossning men att någon sådan behandling får jag inte fören jag gått ner i vilt. Jag sa åt henne att jag har försökt i flera år med att gå ner och visst jag kan gå ner 1-2 kilo men ligger i regel alltid på samma vikt. Äter levaxin nu som jag fått börja med i januari pga att min ämnesomsättning ligger på gränsen till för låg. Någon annan som är överviktig och ändå fått börja med pergotime? Känns så hopplöst för det är inte vårat egna beslut om när vi vill skaffa barn utan vi måste gott "vänta" till jag gått ner i vikt innan vi får någon hjälp och hur lätt är det att få ner i vikt? Vet att allt blev mycket grötigt i denna text men jag är bara så ledsen och frustrerad allt jag tänker på är barn jag längtar så oerhört! Hur har de gått för er andra med pergotime och övervikt har ni fått börja eller nör gick ni börja? Hur mycket behövde ni gå ner osv? Tacksam för svar!

hej! jag fick också till svar att jag var tvungen att gå ner i vikt. minst 10kg sa denna läkare till mig. hmm okej då skall jag göra ett ordentligt försök tankte jag och började med att minska portionerna till middag och ta bort socker och vips så hade jag förlorat 8 kilo. vid det läget ringde jag till min läkare på gyn igen för en tid, men han hade inga lediga men fick en tid hos en annan. när jag kom dit så pratade vi om vad och hur jag hade förändrat min livsstil och det räckte för den läkaren. han skrev ut pregotime (ägglossnings stimulerande läkemedel) på 3 kurer varav första kuren är tagen och vi väntar på att mensen skall utebli...

jag kan förstå din frustration med att vilja ha barn och att aldrig bli gravid.

mitt förslag till dig är att ringa till din läkare igen och be om att få ett möte med han/henne och förklara din situation. skriv ut fakta om sköldkörteln, stryk under i tesxten där det står att det påverkar fertiliteten. (visserligen skall läkare kunna detta men det visar att även du har kunskap om din kropp och att du verkligen vill) skriv en dagbok om hur du försöker göra förändringar i din livstil så dem ser att du inte bara säger att du skall göra det utan att du verkligen försöker.
    Om inte detta hjälper så föreslår jag att du BYTER läkare!!

Mvh Sofia
  • karpas

När jag var 20 och slutade jag med mina p-piller efter ett längre förhållande. så försvann min mens. Var borta i 1år, hade övervikt. Efter besök hos gyn läkare så konstaterades PCO, hade en tjock kant runt mina äggstockar. Fick börja äta p-piller för att hålla igång livmodern. Gick ner 23 kilo med hjälp av viktväktarna och när jag varit ihop med pojkvännen i två år så ville vi försöka bli gravida, blev inte det. Fick pergotime utskrivet och efter två eller tre kurer blev jag gravid. En tös fick vi. När hon var 1 1/2 blev jag spontant gravid, inga hormoner behövdes. Gick upp mycket i vikt och en hel del blev kvar efter förlossningen. När yngsta var 4 så började vi fundera på syskon och med hjälp av pergotime, fick utskrivet det trots övervikt och blev gravid efter två kurer.

Har kämpat med vikten i många år och för ett år sedan började jag äta levaxin efter för låga värden. I november höjdes dosen till 100mg och idag är jag gravid i v.9. Hoppas allt går bra och att vi får vår liten i oktober. Är över viktig ännu, men hoppas ha kraft och ork med barnvagns race som gör att kilona kommer rinna av mig.

Hoppas du får hjälp och att du snart blir gravid. <3

• emmaab
    many87 skrev 2014-02-09 09:35:26 följande:
    Jag har ätit pergotime trots övervikt, ingen som krävt att jag ska ner i vikt innan...

Skönt att höra!! :) idag har jag & min sambo varit på första steget på utredning! Känns så bra... Känner mig förhoppningsfull :) hon gjorde vul tog blodprov osv.. Nu ska vi tillbaka för min sambo ska lämna spermaprov hon sa att det är bra så man ser att han har bra simmare ;) jobbigt o vänta 2 veckor nu! Men det går nog fort! Vi fick en sån bra läkare hon pratade inte bara om nin vikt som den andra som ursäkta mig kändes som en riktig surk*ärring! Så just nu känns allt bra och jag hoppas så på att bli gravid snart!
  • emmaab

jag kan förstå din frustration med att vilja ha barn och att aldrig bli gravid.

mitt förslag till dig är att ringa till din läkare igen och be om att få ett möte med han/henne och förklara din situation. skriv ut fakta om sköldkörteln, stryk under i tesxten där det står att det påverkar fertiliteten. (visserligen skall läkare kunna detta men det visar att även du har kunskap om din kropp och att du verkligen vill) skriv en dagbok om hur du försöker göra förändringar i din livstil så dem ser att du inte bara säger att du skall göra det utan att du verkligen försöker.

Om inte detta hjälper så föreslår jag att du BYTER läkare!!

Mvh Sofia[/quote]

Skönt att höra!! :) idag har jag & min sambo varit på första steget på utredning! Känns så bra... Känner mig förhoppningsfull :) hon gjorde vul tog blodprov osv.. Nu ska vi tillbaka för min sambo ska lämna spermaprov hon sa att det är bra så man ser att han har bra simmare ;) jobbigt o vänta 2 veckor nu! Men det går nog fort! Vi fick en sån bra läkare hon pratade inte bara om nin vikt som den andra som ursäkta mig kändes som en riktig surk*ärring! Så just nu känns allt bra och jag hoppas så på att bli gravid snart!

• Mytime

Ja har ätit första kuren pergotime nu o är överviktig. De har rekommenderat mig att gå ner i vikt för att minska riskerna under en ev graviditet men ja har ändå fått börja me pergotime. De har nån gräns på BMI 35 o när ja skrevs in hade ja BMI 34.5... Idag är de kanske 34 men ner kommer ja ju inte direkt. Ja har nån stark inställning att när vi välgött barn så ska ja ge mig på ordentligt med barnvagnspromenader för att komma igång o sen ju bättre kondis ja får, öka på träningen. Då är man "hemma" o har tid på ett annat sätt. Självklar vet ja att de inte är "fritid" me en bebis men förra gången ja fick barn så blev de mkt promenader! O under första typ sex-sju månaderna funkar de även me gym o bebisen är med. Läkaren tycker ja bör gå ner i vikt före graviditet eg.

• SofieA86

Hur pass överviktiga har ni varit när ni fått pergo utskrivet? Vilket bmi har ni legat på?

Svar på tråden Pco pergotime och allt som hör till