• Anonym (Efternamn)

Barnets efternamn?

Ett barn har haft sin pappas efternamn sedan födseln och pappan har bytt efternamn sen en tid tillbaka. Föräldrarna har gemensam vårdnad men mamman vill inte att barnet ska byta efternamn till pappans som även har barnet boende hos sig. Så barnet heter alltså ingen av föräldrarnas efternamn. Tanken är att ta upp detta i tingsrätten.

Finns det någon som varit hos tingsrätten angående barnets efternamn och vet lite mer om detta?

• Svar på tråden Barnets efternamn?
  • kouki
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 12:17:18 följande:
    Jo det skulle man kanske kunna göra.
    Klart. Så slipper ni allt detta tjafs. Så dumt, och vilken onödig sak för barnet att dras in i. 
    Antingen det eller som nämndes ovan att barnet får bestämma själv. Finns säkerligen bättre saker att fightas om.
  • Anonym (Efternamn)
    Flamma skrev 2014-02-03 12:17:42 följande:

Hur gammalt är barnet själv?

Jag var nog 6 år när mamma gifte om sig och jag blev tillfrågad vad jag ville. Så jag har kvar min fars efternamn och min mamma har på äldre dar gift om sig och har samma efternamn igen smile2.gif .

Jag hade inte ändrat på barnet. Tror jag . . .

5 år. Men då hade ju du en koppling till en av av dina föräldrar. Barnet har ju ingen koppling till någon, även om mamman tar tillbaka sitt som ogift... Eftersom pappan har bytt och barnet hade hans innan.
  • kouki

Med tanke på att modern är gift, så gissar jag att barnet har några år på nacken, och då har det ju helt klart en koppling till efternamnet, nämligen sin identitet. Så då är det inte mer än rätt att det skulle få bestämma själv.

• Anonym (Efternamn)
    kouki skrev 2014-02-03 12:25:25 följande:

Med tanke på att modern är gift, så gissar jag att barnet har några år på nacken, och då har det ju helt klart en koppling till efternamnet, nämligen sin identitet. Så då är det inte mer än rätt att det skulle få bestämma själv.

Om inte mamman bryr sig om barnets vilja då?
  • Anonym (m)
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 12:21:14 följande:
    Ego? Barnet har ju ingen som helst koppling till det efternamn barnet bär. Att inte heta någon av sina föräldrars namn skulle jag tycka vara konstigt om jag var barn.
    Det har hen ju. Det är väl farfars eller farmors namn. 
    Ego för att ni ska ta en skitsak som detta till tingsrätten vilket knappast är bra för barnet. Har ni inte viktigare saker för er än att tjafsa om sånt här? 
  • Flamma
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 12:25:25 följande:
    5 år. Men då hade ju du en koppling till en av av dina föräldrar. Barnet har ju ingen koppling till någon, även om mamman tar tillbaka sitt som ogift... Eftersom pappan har bytt och barnet hade hans innan.
    Visst hade jag det, så det var ju ett "enklare" val. Men samtidigt så är ju barnet stort nog att ha en åsikt och det ska ju egentligen inte behöva välja mellan sina föräldrar och barnet kanske ändå blir jätte ledset om nån väljer "fel" efternamn åt honom. Så varför behöver ni byta nu? Frågar barnet om sitt namn? Eller han kanske är nöjd som det är?
  • Anonym (Efternamn)
    Flamma skrev 2014-02-03 12:31:47 följande:
    Visst hade jag det, så det var ju ett "enklare" val. Men samtidigt så är ju barnet stort nog att ha en åsikt och det ska ju egentligen inte behöva välja mellan sina föräldrar och barnet kanske ändå blir jätte ledset om nån väljer "fel" efternamn åt honom. Så varför behöver ni byta nu? Frågar barnet om sitt namn? Eller han kanske är nöjd som det är?
    Barnet vill heta som pappa, vara som pappa, göra som pappa. Pappan är en väldigt stor förebild för barnet. Barnet brukar säga hela sitt namn med förnamn, mellan namn och efternamn. Sedan pappan bytte har barnet börja säga pappans nya efternamn istället.
  • kouki
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 12:29:33 följande:
    Om inte mamman bryr sig om barnets vilja då?
    Då skulle jag skarpt ifrågasätta moderns sätt att se till sitt barn. Det är en sak att ignorera en vilja till att äta godis till frukost varje dag, men när det gäller namn och identitet så bör hon stötta, istället för att kränka barnets integritet.
  • Choppen

Kan ni inte mötas på vägen och ge barnet dubbelnamn?

Ingen av er blir helt nöjd = kompromiss.

Har f.ö. svårt att tänka mig att tingrätten skulle ta upp ett sådant här fall.

• Anonym (lagen)

Tingsrätten kan inte besluta att barnet ska få ett efternamn som någon av föräldrarna inte vill att barnet ska ha. Resultatet blir att namnlagen gäller och barnet behåller det efternamn som barnet har idag.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 12:21:14 följande:
    Ego? Barnet har ju ingen som helst koppling till det efternamn barnet bär. Att inte heta någon av sina föräldrars namn skulle jag tycka vara konstigt om jag var barn.

Jag antar att det finns en släkt i bakgrunden, döda eller levande? Så någon betydelse har ju namnet. 
    Det finns ingen rimlighet i att byta barnets befintliga namn till en annan människas som inte ens är släkt från början. Det är ju i så fall "bara för att" och "bara för att" är aldrig för barnets bästa, bara ego.  
  • Anonym (Efternamn)
    kouki skrev 2014-02-03 13:58:55 följande:
    Då skulle jag skarpt ifrågasätta moderns sätt att se till sitt barn. Det är en sak att ignorera en vilja till att äta godis till frukost varje dag, men när det gäller namn och identitet så bör hon stötta, istället för att kränka barnets integritet.
    Mamman är väldigt, väldigt duktig att ignorera vad barnet vill, i allt! Hon bryr sig inte, ska jävlas med pappan även fast det går utöver barnet...
  • Anonym (Efternamn)
    Anonym (Jo) skrev 2014-02-03 14:21:35 följande:

Jag antar att det finns en släkt i bakgrunden, döda eller levande? Så någon betydelse har ju namnet. 
    Det finns ingen rimlighet i att byta barnets befintliga namn till en annan människas som inte ens är släkt från början. Det är ju i så fall "bara för att" och "bara för att" är aldrig för barnets bästa, bara ego.  
    Pappans nya namn är från släkt exakt som det han hade innan! Ego när barnet vill själv byta? Stackars dina barn om du har.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Efternamn) skrev 2014-02-03 15:04:46 följande:
    Pappans nya namn är från släkt exakt som det han hade innan! Ego när barnet vill själv byta? Stackars dina barn om du har.
    Nu menar jag ju att barnet har ett band till namnet den har idag, inte till mammans nya mans efternamn ( som väl trådstarten gäller ). Samt att barnet väl inte vill byta till nya mannens namn.

Jag är alltså på din sida.
Svar på tråden Barnets efternamn?