• Anonym (Lena)

Vilken anställning grundar min SGI?

hej! Väntar barn i början av mars 2014. Var anställd på arbetsplats A från 2011-06-01 till 2013-08-18. Började på arbetsplats B 2013-08-19. Jag tjänade mer på arbetsplats A så jag vill att min SGI ska baseras på den lönen. Räcker det att jag påbörjar min föräldraledighet 2014-02-17 eller tidigare (och därmed kommer under 6-månadersgränsen) oavsett hur lång anställningen på arbetsplats B är på kontraktet, eller krävs det att mitt kontrakt löper ut innan denna tidpunkt för att min SGI ska baseras på lönen från arbetsplats A?

• Svar på tråden Vilken anställning grundar min SGI?
  • Försäkringskassan

Hej

Om du har ett nytt arbete och du har en längre anställning på det arbetet så kommer din föräldrapenning baseras på den inkomsten som du har/hade på den senaste anställningen.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Lena)

ett oklart svar måste jag säga... "Om du har en längre anställning" längre än vadå...? Läste du frågan ordentligt? Jag ville även veta om det krävdes att kontraktet var kortare än 6 månader för att 6-månadersregeln skulle gälla eller om det räckte att jag avbröt anställningen genom föräldraledighet. Skulle verkligen uppskatta svar.

• Försäkringskassan

Hej! För att Försäkringskassan ska kunna basera din ersättning utifrån en tidigare eller nuvarande inkomst behöver arbetet pågå 6 månader eller mer. Om ett arbete inte pågått i 6 månader eller mer kan vi titta på avsikten med arbetet. Om anställningen till exempel är en visstidsanställning på 6 månader kan vi bedöma att man har som avsikt att arbeta där i 6 månader eller mer. Om man avbryter en anställning pga av föräldraledighet innan den pågått i 6 månder bedömer vi att din avsikt inte varit att arbete på det arbete i 6 månader eller mer. Detta eftersom föräldraledighet är en planerad ledighet. Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Hälsningar Isolde, handläggare

Svar på tråden Vilken anställning grundar min SGI?