• Jamku

Svenska insekter på menyn verkar smarrigt?

Larver, insekter och spindlar är både nyttig, ekonomisk och klimatsmart mat. Följ med Vetandets värld på jakt efter ätliga insekter i de svenska skogarna. Bytet blev en burk larver som tillagades i stekpanna med en klick smör. Fältentomologen Åke Lindelöw tyckte det smakade krispigt.
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/313055

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska insekter på menyn verkar smarrigt?
  • Jamku
    Den Bultande Kuken skrev 2014-01-23 03:51:32 följande:
    På vad vis då?
    Inga metangaser mm
  • fluu

Jag är vegetarian så nej ;P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flash Gordon

Ja, insekter som proteinkälla är en smart lösning men den kanske skall användas annorlunda än att serveras i form av stekta larver på en tallrik. Kanske torkas, malas till pulver och blandas ut i ex ris/mjöl/såser.

Själv har jag bara prövat myror. Det blev man inte mätt på kan jag lova.

• Apopan

Vore super om fler svenskar kunde byta ut sitt kött mot insekter. Nu äter vi iofs redan massvis av insekter varje dag omedvetet, men ändå.

Min farfar har alltid sagt att det fanns rostade myror i choklad att köpa när han var ung. Kanske vore något att mjukstarta med ;)

• Flash Gordon
    Apopan skrev 2014-01-23 17:30:12 följande:
    Vore super om fler svenskar kunde byta ut sitt kött mot insekter. Nu äter vi iofs redan massvis av insekter varje dag omedvetet, men ändå.

Min farfar har alltid sagt att det fanns rostade myror i choklad att köpa när han var ung. Kanske vore något att mjukstarta med ;)
    25 kronor paketet:

http://extremefood.se/default.asp?lid=5&ulid=22&uulid=71&show=1

• Aniiee

Been there, done that, get me something new....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Jamku
    Apopan skrev 2014-01-23 17:30:12 följande:

Vi äter lite omedvetet hörde jag
  • LuckyLips

Jag hade kanske tyckt annorlunda om det var något jag fick testa att äta från att jag var liten, men nu ryser jag bara av tanken och skulle nog inte ens klara att prova

• Apopan
    Jamku skrev 2014-01-23 21:56:45 följande:
    Vi äter lite omedvetet hörde jag
    Lite och lite. Det beror ju på hur en ser det. I antal så är det nog hundratusentals eller miljontals per år :P

De finns ju i mycket (kanske all, jag vet inte) mat vi köper och äter. De syns oftast inte för blotta ögat, men de finns ju där. Finns en övre gräns för hur mycket insekter/insektsägg per 100g mat får innehålla för att vara rimligt att sälja (iaf i USA). Vi kommer nämligen inte ifrån att vi äter insekter, de finns ju överallt... och så alla de som flyger/kryper in i ens mun på annat sätt är inte att förglömma.:P

Hittade den här efter en snabb googling, kanske inte så tillförlitlig källa, men jag tyckte titeln var passande :)
    blogs.scientificamerican.com/but-not-simpler/2013/06/05/i-hate-to-break-it-to-you-but-you-already-eat-bugs/
  • Jamku
    Apopan skrev 2014-01-23 23:15:14 följande:
    Lite och lite. Det beror ju på hur en ser det. I antal så är det nog hundratusentals eller miljontals per år :P

De finns ju i mycket (kanske all, jag vet inte) mat vi köper och äter. De syns oftast inte för blotta ögat, men de finns ju där. Finns en övre gräns för hur mycket insekter/insektsägg per 100g mat får innehålla för att vara rimligt att sälja (iaf i USA). Vi kommer nämligen inte ifrån att vi äter insekter, de finns ju överallt... och så alla de som flyger/kryper in i ens mun på annat sätt är inte att förglömma.:P

Hittade den här efter en snabb googling, kanske inte så tillförlitlig källa, men jag tyckte titeln var passande :)
    blogs.scientificamerican.com/but-not-simpler/.../
    Dom nämnde det i min länk att man får i sig lite trots allt
Svar på tråden Svenska insekter på menyn verkar smarrigt?