• rudbeckia

Sluta amma och gå över till ersättning innan 4-5 månader, erfarenheter?

Jag är tvungen att sluta att amma pga sjukdom och jag har 2,5 månader på mig innan jag måste helt sluta, bebisen är nu 2 månader. Är det någon som har liknande erfarenhet och kan ge tips på erfarenheter och hur man kan gå till väga? Jag har som tur väl är vant min bebis vid att få flaska med min mjölk, däremot vägrar han ersättning.

• Svar på tråden Sluta amma och gå över till ersättning innan 4-5 månader, erfarenheter?
  • ELLEoClara

Blanda bröstmjölk och ersättning 50/50.

• The Fugly

Jag hade ungefär sex veckor på mig att fasa ut amningen, började när hon var tre månader. Började sakta med typ 1/4 ersättning och resten bröstmjölk och ökade sakta på. När hon väl var uppe i en hel flaska per dag började jag fasa in flaska nr 2 osv. Sista flaskorna fasade jag inte in utan bytte bara ut amningstillfället eftersom hennes mage verkade tåla det.

• Smulan 89

Jag pratade med bvc, men kommer inte ihåg nu hur jag gjorde. Gick över till ersättning vid ca 3 månader och det var inga problem. Han tog både flaskan och ersättningen. Hade gett honom min mjölk i flaska innan också.

• The Fugly

Vill även tipsa som att om han fortsätter vägra ersättning kan det vara värt att testa en annan sort. Märkena skiljer i smak och det kan även skilja mellan pulver och tetra.

• majsis08

Ta en tesked med messmör i ersättningen det gör att den blir lite sötare och smakar mer som bröstmjölk och sätter igång magen:)

• Gott svart kaffe

Jag gör som så att jag kompletterar med ersättning efter amningen och på så sätt kommer jag så smått fasa ut amningen. Lilltjejen krånglar så vid bröstet hela tiden, släpper, skriker och går inte upp så bra i vikt så jag har bestämt mig för att trappa ner på amningen och övergå till ersättning. Har börjat med NAN Ha för några dagar sedan och det fungerar bra än så länge. Nöjdare tjej när hon får flaskan.

Testa olika märken med ersättning och kanske också lite olika flaskor för att hitta något han gillar.

• straw2008

Fasa in ersättningen. Ge större mängd ersättning nattetid för då brukar de vara mer benägna att ta vad som bjuds. Bli inte orolig om barnet sover lååånga djupa pass, det gör de oftast vid ersättning. O börja med att endast ge flaska, dvs inte amma alls, så barnet helt glömmer bröstet.

I kinamockaskogen.....
  • Daniiielle

Vi började med att ge min mjölk i flaska sedan började vi ge ersättning på kvällen som hon slukade, åt mycket mer än när hon fick mjölk. Sen bytte vi ut fler och fler mål till ersättning.

• rudbeckia

Tack för alla tips! Gjorde ett första försök med att blanda i erättning i bröstmjölken, 25%, och det fungerade. Bytte även märke på ersättningen och nu verkar det fungera bättre. Hur lång tid tar det att trappa ner till bara ersättning tror ni? Funderar på att amma helt en månad till och bara hålla honom van vid nappflaska och vänja honom vid smaken av ersättning för att sen succesivt byta ut målen under 1 1/2 månad. Kan den planen fungera?

• rudbeckia

Hjälp!!
    Min kille la av att ta nappflaskan helt plöstligt i ett av sina utvecklings språng och vägrar ta den igen. Det spelar ingen roll om det är bröstmjölk eller ersättning han vägrar helt enkelt suga. Vi har försökt leka med flaskan med olika innehåll, vatten, bröstmölk, ersättning och det fungerar inte. Nu försöker vi utnötningsvarianten och nu har han inte ätit på 7 timmar och jag lider med honom.

Vad ska jag göra? Jag har nu mindre än 3 veckor på mig att sluta pga läkarordination, det är min egen hälsa det handlar om och det är därför jag måste sluta.

• strojes

Finns pappan till hands (eller någon annan) så låt den personen ge ersättning medan du går ut på promenad eller något.
    När vi skulle ge flaska till vår äldsta fungerade det inte alls när jag var i närheten i början. Jag gick ut och pappan tog henne, då gick det bättre.

• milli79

Antar att ni testat annan flaska? Du kan inte få en månad till på dig? Den stress du känner inför att sluta kan ju inte heller va hälsosam för dig menar jag så kanske bättre för båda om du kunde få bara lite mer tid med tanke på att bebisen är i olika perioder osv...

Svar på tråden Sluta amma och gå över till ersättning innan 4-5 månader, erfarenheter?