• Arbetsvegan

Kattmat kattmat kattmat

Katterna har hittills ätit torrfoder, RC Sterilised men eftersom en ska banta försökte jag gå över till blötfoder. Första gången de fick blött tokvägrade de torrt... så så gick det med den sakta övergången.... (Testade tom att blötlägga torrisarna och blanda ut varpå katt2 vägrade äta alls) Först testade jag Mjau (katt2 tokvägrar) Sen Pussi (katt 1 överlycklig)

Jag försöker hitta ett foder som passar bägge, är det möjligt eller måste jag sluta vara lat?

Katt 1:
    Fet,hetsäter,  behöver gå ner massor       *Våga Vägra Bild*
    Hon äter allt och då menar jag verkligen allt.

Jag började banta henne för två veckor sedan. Hon har gått ner ca 50g på två veckor. Är det för mycket, lagom eller för lite?

Katt 2: En kräsen dam. Äter sås och gele men inte maten... Jag har värmt, mosat, mixat, varierat påsar men efter att såsen är slut äter hon... inte... Nu är jag inne på dag 5 och känner att det inte funkar längre. Så jag testade med kattmat från Lidl eftersom det var den enda paten jag hittat som skulle funka till bägge.  Hon äter!

Frågan är hur det duger näringsmässigt? Skulle det tom passa fetknoppen?

Ur innehållsdeklarationen, Lidls: Råprotein 10%, Råfett 5%, Växttråd 0,4% Energiinnehåll redovisas dock INTE...
    Pussi Sensations: Protein 13%, Fett 3%, Växttråd 0,5%

Tyvärr hittar jag inget energiinnehåll för någon av dem. Är det någon klok som har något råd?

• Svar på tråden Kattmat kattmat kattmat
  • nemo1

Ge absolut inte Lidls mat, totalt värdelös. Har du provat pussi portionspåsar eller Whiska portionspåsar? Ica:s portionspåsar är också bra. Din katt blev tjock pga det superdåliga torrfodret, tyvärr lever RC endast kvar pga sitt namn. Ffa kastratmaten innehåller massor med spannmål som är boven till fetma.

Vi är många som tror att Mjau gjorde om sitt recept för ett par år sedan och efter det så ratar många katter det fodret tyvärr. Mjau och Bozita (samma svenska tillverkare) är de absolut bästa. Tänk på att alla blötmatssorter inte är fullfoder så läs på förpackningen. 

• Arbetsvegan
    nemo1 skrev 2014-01-17 18:35:39 följande:
    Ge absolut inte Lidls mat, totalt värdelös. Har du provat pussi portionspåsar eller Whiska portionspåsar? Ica:s portionspåsar är också bra. Din katt blev tjock pga det superdåliga torrfodret, tyvärr lever RC endast kvar pga sitt namn. Ffa kastratmaten innehåller massor med spannmål som är boven till fetma.

Vi är många som tror att Mjau gjorde om sitt recept för ett par år sedan och efter det så ratar många katter det fodret tyvärr. Mjau och Bozita (samma svenska tillverkare) är de absolut bästa. Tänk på att alla blötmatssorter inte är fullfoder så läs på förpackningen. 

Skit då....

Det stod ju inget om det på Lidls mat så då är det lika bra att skippa den iden helt...

Tjockisen spelar ju ingen roll, hon äter allt och jag gillar Pussis låga fetthalt.
    Men den andra katten ger mig gråa hår. Jag har bara hunnit testa Mjau och Pussi och båda vägras. Tror att det är pate som gäller för henne men det hittar jag inget mer än snordyra miniförpackningar. Finns det inga alternativ? Bozita har jag inte hittat någonstans, var köper man det eller är jag helblind?

• nemo1
    Arbetsvegan skrev 2014-01-17 18:52:19 följande:

Skit då....

Det stod ju inget om det på Lidls mat så då är det lika bra att skippa den iden helt...

Tjockisen spelar ju ingen roll, hon äter allt och jag gillar Pussis låga fetthalt.
    Men den andra katten ger mig gråa hår. Jag har bara hunnit testa Mjau och Pussi och båda vägras. Tror att det är pate som gäller för henne men det hittar jag inget mer än snordyra miniförpackningar. Finns det inga alternativ? Bozita har jag inte hittat någonstans, var köper man det eller är jag helblind?

Katter blir inte tjocka av animaliskt fett utan av kolhydrater, dvs spannmål. Fetthalten i ett torrfoder ska ligga på ca 20-22% då katter tar sin energi från fettet. Så titta inte på fetthalten utan på övrigt innehåll. Bozita finns endast i djuraffären. Du säger att du provat Pussi redan, men du har väl inte provat portionspåsarna? Stoooor skillnad.
  • Arbetsvegan
    nemo1 skrev 2014-01-17 18:57:34 följande:
    Katter blir inte tjocka av animaliskt fett utan av kolhydrater, dvs spannmål. Fetthalten i ett torrfoder ska ligga på ca 20-22% då katter tar sin energi från fettet. Så titta inte på fetthalten utan på övrigt innehåll. Bozita finns endast i djuraffären. Du säger att du provat Pussi redan, men du har väl inte provat portionspåsarna? Stoooor skillnad.

Aha, då tänker jag ju helt fel! Tack för att du leder mig på rätt väg!

Märker att jag tänker som att det gäller en människa i kattskepnad...

Jo, det är portionspåsarna jag testat, lite bränd efter mjau-tetrorna. Men jag kilar till djuraffären i morgon och letar efter Bozita. Håll tummarna!

• elyse

Måste du mata dem tillsammans? 

• Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2014-01-17 18:57:34 följande:

Lite lustigt att du rekommenderar blötmat med en massa spanmål då.

RC lägger ner miljoner på forskning, tror du att de gör det för att de tycker är kul och sedan slänger rapporterna?
  • luspudel

Äter hon inte när hon blir tillräckligt hungrig då? Min katt slickade också bara i sig såsen först (köp gelé, inte lika lätt att bara slicka i sig den) men nu äter han med god aptit eftersom det är det som serveras.

• Arbetsvegan
    elyse skrev 2014-01-17 19:05:10 följande:
    Måste du mata dem tillsammans? 
    Ja, eftersom jag jobbar om dagarna. Den ena hetsäter och snor allt om hon får den minsta chans så måste de få mat under övervakning.
  • Arbetsvegan
    luspudel skrev 2014-01-17 19:10:54 följande:
    Äter hon inte när hon blir tillräckligt hungrig då? Min katt slickade också bara i sig såsen först (köp gelé, inte lika lätt att bara slicka i sig den) men nu äter han med god aptit eftersom det är det som serveras.
    Nix. Det har gått fem dagar med endast gele och sås i magen, så nej, hon äter verkligen inte.

• nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-17 19:09:27 följande:

RC lägger ner miljoner på forskning, tror du att de gör det för att de tycker är kul och sedan slänger rapporterna?
    Tyvärr är det inte många blötmatssorter som inte innehåller spannmål (förutom Bozita och Mjau) men hellre den lilla mängden i blötmaten än ett torrfoder med ännu mer spannmål, som i de flesta torrfodren . RC innehåller hur mycket som helst och man behöver inte vara smartast i klassen för att kunna läsa sig till innehåller i fodret.
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-17 19:09:27 följande:

Man ska alltid, oavsett vilka det handlar om, vara extremt kritisk mot forskning i egen regi därför att all forskning handlar om en frågeställning och som bekant "som man ropar får man svar".

Vad är det som säger att de inte lägger ner miljoner på att få rätt svar fr att tjäna miljarder? Just forskning på husdjursmat ska man vara extremt kritisk mot, de har inte ögonen på sig på samma sätt som tex humanmedicin.

• Sannive

Vi har liknande problem här hemma så jag vet hur frustrerande det kan vara.
    Den katt som behöver banta äter lyckligtvis allt vi sätter fram.
    Katt nummer två som också skulle behöva slimma ner är allergisk mot spannmål
    Katt nummer tre som är "lagom" är extremt kräsmagad och vägrar äta det mesta när det gäller blötmat.

Katt nummer ett får kristaller i urinen utav torrfoder så det går bort, alltså så är det blötmat som gäller här hemma.

Det mesta innehåller spannmål, eller socker så det som fungerar är Mjau eller Bozita som ju även har ett hyffsat rimligt pris.

Katt nummer två äter bara blötmaten om han får maten kryddad med söndersmulade godisbitar, givetvis höga på protein och saknar självklart socker och spannmål

Katt nummer tre .. vägrar .. Det enda som fungerar är Sheba (som inte är ett helfoder tyvärr), tonfisk (svindyrt) och NutriOne.

Våra matstunder med katterna blir lite omständiga men huvudsaken är att katterna mår bra.

Mitt råd är att du provar tills du hittar det som fungerar men läs noga på förpackningen, undvik socker och välj det foder som har högt inehåll utav protein.

• Arbetsvegan
    Sannive skrev 2014-01-17 19:45:59 följande:
    Vi har liknande problem här hemma så jag vet hur frustrerande det kan vara.
    Den katt som behöver banta äter lyckligtvis allt vi sätter fram.
    Katt nummer två som också skulle behöva slimma ner är allergisk mot spannmål
    Katt nummer tre som är "lagom" är extremt kräsmagad och vägrar äta det mesta när det gäller blötmat.

Katt nummer ett får kristaller i urinen utav torrfoder så det går bort, alltså så är det blötmat som gäller här hemma.

Det mesta innehåller spannmål, eller socker så det som fungerar är Mjau eller Bozita som ju även har ett hyffsat rimligt pris.

Katt nummer två äter bara blötmaten om han får maten kryddad med söndersmulade godisbitar, givetvis höga på protein och saknar självklart socker och spannmål

Katt nummer tre .. vägrar .. Det enda som fungerar är Sheba (som inte är ett helfoder tyvärr), tonfisk (svindyrt) och NutriOne.

Våra matstunder med katterna blir lite omständiga men huvudsaken är att katterna mår bra.

Mitt råd är att du provar tills du hittar det som fungerar men läs noga på förpackningen, undvik socker och välj det foder som har högt inehåll utav protein.
    Just nu blev jag väldigt glad att jag inte har tre....
    Frsöker just nu inse att livet är mer komplicerat än vad jag vill

Just det, varför innehåller kattmat socker?? Lidls gör det och jag reagerade på det....
  • Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2014-01-17 19:13:13 följande:
    Tyvärr är det inte många blötmatssorter som inte innehåller spannmål (förutom Bozita och Mjau) men hellre den lilla mängden i blötmaten än ett torrfoder med ännu mer spannmål, som i de flesta torrfodren . RC innehåller hur mycket som helst och man behöver inte vara smartast i klassen för att kunna läsa sig till innehåller i fodret.

Då kan du rekommendera Bozita och Mjau. Du svarade inte på min fråga, varför tror du RC lägger ner miljoner på forskning?
  • Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-01-17 19:21:39 följande:
    Man ska alltid, oavsett vilka det handlar om, vara extremt kritisk mot forskning i egen regi därför att all forskning handlar om en frågeställning och som bekant "som man ropar får man svar".

Vad är det som säger att de inte lägger ner miljoner på att få rätt svar fr att tjäna miljarder? Just forskning på husdjursmat ska man vara extremt kritisk mot, de har inte ögonen på sig på samma sätt som tex humanmedicin.

Fast nu skulle ju RC bara kunna skita i det istället och spara sina pengar. Vore de inte intresserade av att förbättra sitt foder vore det lättare och billigare.
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-17 23:26:22 följande:

Fast nu skulle ju RC bara kunna skita i det istället och spara sina pengar. Vore de inte intresserade av att förbättra sitt foder vore det lättare och billigare.
    Nej.
    Inget företag slänger ut miljoner för att det är kul, de gör det av EN enda anledning: för att det lönar sig.
  • felicityporter
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-17 23:24:40 följande:

Då kan du rekommendera Bozita och Mjau. Du svarade inte på min fråga, varför tror du RC lägger ner miljoner på forskning?
    RC lägger inte miljoner på forskning i traditionell mening, de lägger miljoner på marknadsföring och har smarta PR-konsulter som förstår att de måste bedriva "in house-forskning" (vilket förenklat betyder att RC bestämmer något de vill att forskarna får fram, t. ex. om ett visst sädesslag för tillfället är billigt ber de sina forskare hitta belägg för att just detta sädesslag är överlägset andra) för att få denna marknadsföring att fungera. Det är exakt samma metod kosmetikaföretagen använder när de lanserar nya dyra anti-agekrämer.
  • nemo1

RC:s forskning innebär att fundera på hur de ska kunna tjäna ännu mer pengar på att lura folk. Deras foder innehåller bara mer och mer spannmål som är betydligt billigare att fylla ut fodret med än animaliskt protein. 

Svar på tråden Kattmat kattmat kattmat