• MammaTillNeoh

Ni med 5½ åringar, hur är deras matvanor??

Jag har en pojk på 5½ år,, jag tycker han ibland äter något fruktansvärt mycket, eller ja, han vill äta hur mycket som helst, säger att han är hungrig fast han redan ätit massa osv. 
    Går han upp tidigt så är han inte så förtjust i att äta överhuvudtaget, men går han upp efter tio-elva så äter han och då helst favoriten rostat bröd med skinkost, och helst tre stycken, utan kanter och utan bränt,, haha. Samma grej i stort sätt varje dag. Sedan när det är lunch osv så äter han väl ganska normalt, men det är just vid frukost och kvällsmat då det blir yoghurt och/eller mackor beroende lite på hur mycket och när han åt senast. Men då är det liksom tre mackor och ibland tillomed mer han vill ha. Jag förstår inte hur han kan vara så hungrig, och säger jag att han inte får mer än två t ex så blir han skitsur, men hans temperament har inte med saken att göra. Det jag undrar är, hur och vad brukar era barn i denna åldern äta? Är det "okej" att äta så mycket, är det normalt i den åldern, de växer ju osv.. Kanske ska man försöka testa med något annat, nyttigare, mer mättsamt? 

• Svar på tråden Ni med 5½ åringar, hur är deras matvanor??
  • Harmagedon

Går upp tio elva...tror inte att det är så många femåringar som sover så länge.

Tre rostmackor med skinkost är verkligen inte mycket näring för ett aktivt växande barn. Jag tycker min äter på tok för lite och han är rätt kinkig men till frukost äter han två lingongrova med ost eller leverpastej och dricker blåbärssoppa. En frukt brukar också gå ner.

Skulle han få äta rostmackor skulle han nog kunna ära tio...

• Jacqueline

Min 5,5åring (tös) äter oftast havregrynsgröt med mjölk/kanel/bär på eller havre fras mes Yoggi till frukost och då blir det oftast en portion.

Sen käkar hon lunch på dagis och det är oftast 2 portioner där vad "fröknarna" säger ,hon är speciellt förtjust i grönsaker.

Middag hemma lägger hon upp själv och tar oftast en (enligt mig) mini portion och sen en till omgång som är aningen större än den första.

Det finns fri tillgång till frukt och grönt dagligen då min sambo jobbar med sådant så det går som mellanmål.

• modsey

varför skulle du säga nej till en tredje smörgås??

Mina har ätit i den åldern;
    Gröt eller fil och flingor. 1-2 smörgåsar eller ett ägg. Juice eller ett glas mjölk, någon frukt till kanske.
    Tycker inte alls att din son verkar äta mycket, men kanske lite mer riktig nyttig mat?
    Tar han sovmorgon så servera en stadigare brunch i stället; omelett, pannkakor med keso och frukt, äggröra och en bit skinka.

• MammaTillNeoh

Oj haha, ja då är det väl inte så mycket då. Jag som tycker de låter så himla mycket att äta för en sån liten mage. 
    Nä det kanske inte är den mest näringsrika frukosten men det är det enda han äter till frukost typ, o yoghurt, sedan får han mycket näringsrik och mat enligt tallriksmodellen till lunch och middag osv och sedan frukt under dagen mellan måltider om han är småhungrig eller så. 

Nä, han brukar inte sova så länge, det beror på hur sent han somnar. Det har blivit lite slarvigt med sovtiderna under jullovet nu då man inte haft något att gå upp till. Vanligtvis om han somnar i normal tid så vaknar han vid nio ungefär. 

På dagis brukar pojken äta väldigt bra vad jag fått höra av dagis personalen, inte om det är soppa dock.. Men sen är han nog ganska hungrig lagom till lunchen där då han inte äter mycket på morgonen innan det är dags för dagis. Han är inte alls förtjust i att äta "tidigt" på morgonen. 

• Whitetrash86

Min dotter säger också att hon är hungrig, gärna redan 30 min efter att hon redan ätit frukost/lunch osv men då får hon inget.
    Däremot så får hon äta så mycket hon orkar när det väl är mening att hon ska äta. Skulle aldrig säga nej till en till macka eller en till tallrik med gröt eller mat.
    Sen finns det alltid tillgång till grönt och frukt mellan målen.

• MammaTillNeoh

Nej jag vill gärna inte heller säga nej men känns som att ibland äter han bara för att äta, för att han är sugen på något inte för att han behöver maten eller för att han är hungrig, så svårt det där. Sedan sa bvc sköterskan att han ligger lite över hans viktkurva och behöver kollas lite extra vad han äter osv och då blev jag ännu mer nojig att han äter för mycket. Gillade inte alls att hon sa så, blir så förvirrad... 

• En blå giraff

Om han  har lätt för att bli rund är det ju viktigt att han äter bra saker vid måltiderna. Det är ju inte bra att BVC påtalar att ni ska hålla koll på maten utan att ge ytterligare tips. Däremot tycker jag det är bra att man är ärlig gällande barn som håller på att bli överviktiga, man gör ju det för att hjälpa barnet och familjen.

Jag tycker inte alls du ska hålla ner intaget av vanlig mat. Däremot viktigt att ni lagar bra mat till hela familjen på regelbundna tider. Servera grönsaker till varje måltid och kräv att han åtminstone ska smaka grönsakerna också. Jag tycker faktiskt att tre smörgåsar till frukost låter mycket åt ett barn som är lite överviktig. Kan han inte få gröt och 1-2 smörgåsar så blir det bättre. Gärna också lite grövre bröd, inte bara vitt rostbröd. Eller filmjölk med någon bra sorts flingor om han inte tycker om gröt. 

Sen viktigt att begränsa tiden vid TV/dator, kanske inte mer än 2 timmar/dag sammanlagt. Och försöka röra sig varje dag. Mer än så enkla saker behöver man egentligen inte göra för att ett barn ska kunna växa på längden utan att gå upp så mycket i vikt. Jag har själv en 6-årig son som har lite lätt för att bli rund så man behöver ha extra koll. 

• MammaTillNeoh

Grejen är att han inte är speciellt rund och inte har lätt för att bli det heller. Han sitter mycket vid datorn och spelar spel och så men jag tänker inte så mycket på det när det kommer till att sitta still då han rör sig och gör så mycket annat utöver det. Han har jättesvårt att sitta still och gör det väldigt sällan även fast han kollar på dator/tv. 
    Bvc sköterskan sa typ bara att jag skulle tänka på att inte ha för feta saker i maten och byta från grön till blå mjölk. 

Han är ungefär 120 cm lång och vägde sist för några veckor sedan 24 kg tror jag. 

• En blå giraff
    MammaTillNeoh skrev 2014-01-12 18:59:49 följande:
    Grejen är att han inte är speciellt rund och inte har lätt för att bli det heller. Han sitter mycket vid datorn och spelar spel och så men jag tänker inte så mycket på det när det kommer till att sitta still då han rör sig och gör så mycket annat utöver det. Han har jättesvårt att sitta still och gör det väldigt sällan även fast han kollar på dator/tv. 
    Bvc sköterskan sa typ bara att jag skulle tänka på att inte ha för feta saker i maten och byta från grön till blå mjölk. 

Han är ungefär 120 cm lång och vägde sist för några veckor sedan 24 kg tror jag. 
    Ja då är han ju normalviktig, enligt tabell för barn. Jag tycker inte du ska fundera så mycket. BVC vill väl gärna komma med förebyggande råd och så. Låter ju som ni redan äter bra också på din beskrivning.
  • Harmagedon
    MammaTillNeoh skrev 2014-01-12 18:59:49 följande:

Låter ju inte som att han är överdrivet rund. Det var nog bara lite allmänna råd hon slänge med. Det där med blå mjölk verkar vara nån slags mantra på sina håll.
  • MammaTillNeoh
    Harmagedon skrev 2014-01-12 19:12:16 följande:
    Låter ju inte som att han är överdrivet rund. Det var nog bara lite allmänna råd hon slänge med. Det där med blå mjölk verkar vara nån slags mantra på sina håll.
    Hur menar du det med mjölken?

Jag är inte så överförtjust i blå mjölk men det går väl haha, tycker den gröna är alldeles lagom till smaken men blå funkar väl den med. Både jag och sonen är helt tokiga i mjölk så det går åt en hel del mjölk här hemma :) 
  • Harmagedon
    MammaTillNeoh skrev 2014-01-12 19:18:30 följande:
    Hur menar du det med mjölken?

Jag är inte så överförtjust i blå mjölk men det går väl haha, tycker den gröna är alldeles lagom till smaken men blå funkar väl den med. Både jag och sonen är helt tokiga i mjölk så det går åt en hel del mjölk här hemma :) 
    Bara att BVC och andra inom hälsovården rekommenderar blå mjölk. Tror att det är Livsmedelsverkets rekommendation.

Det finns ju många som hävdar motsatsen. Att man ska välja den fetaste mejeriprodukten. Men har ni inte problem med vikten eller några andra hälsoproblem så spelar det nog ingen roll vilken mjölk man dricker.
  • Plutten2

Mint tjej som fyller sex år i morgon, har petat i sin mat sedan hon föddes till i somras då började hon plötsligt äta. Nu tycker jag att hon äter enorma mängder och snabbt går det!!! Nästan lika mycket som jag. Hon är väldigt smal och oerhört aktiv så jag ser detta som positivt.

Om hon äter mackor till frukost äter hon oftast två st, men då har vi lite grövre bröd än rostbröd som mättar mer.

Ja jag hade gett mitt barn rejälare/nyttigare mat än rostat bröd.

• lovely89

Min dotter äter 1/5 portion havregrynsgröt eller mannagrynsgröt med bär och kanel..

Sen en frukt vid 10.00 vid lunch äter hon såklart beroende på vad det är men hon är väldigt liten i maten.
    1-2 potatisar om det serveras grönsaker en näve, kyckling till så tar hon kanske och äter 4 bitar av ingen sås gillar hon.. Är det fisk så äter hon oftast 2 potatisar och 1 hel lax beroende på hur stor den är..Fiskbullar kan hon äta 2 potatisar och 6-8 fiskbullar..

sen mellis, 1 smörgås, eller youghurt med flingor och en frukt eller gröt.

kvällsis bror på vad som serveras.. Så hon är väldigt liten i maten.. 

• MammaTillNeoh

Om sonen verkligen gillar maten så kan han äta hur mycket som helst :P Fiskbullar älskar han, han kan äta upp typ fem potatisar och en hel sån där mellan burk med fiskbullar och dillsås :P

Kyckling är också något som han älskar, tänkte en gång att jag skulle köpa hem sån där folieform med massa kyckling bitar i, den är ju ändå så stor så jag tänkte att jag då skulle få över till en matlåda, haha tji fick jag för han åt upp allting, mer än vad jag åt tillomed tror jag :P Kyckling, ris, currysås och blandgrönsaker blandat, och sedan helst ett eller två kycklingben bredvid att hålla i handen o äta på :P 

Skönt o höra att det finns fler matglada barn :)

Min son äter det mesta, men av någon anledning är han väldigt kräsen med frukost/kvällsmat, han gillar inte kanter på bröd, och det får absolut inte vara något bränt på om det är rostat, risgrynsgröt gillar han och kan äta, men havregrynsgröt gillar han inte alls, ägg älskar han, inte stekta, bara kokta. Yoghurt och risifrutti äter han också, och så dricker han helst mjölk eller "min" juice, tropisk smak.. 

Men ja, frukost blir oftast rostat bröd eller limpa och ibland yoghurt, nå banan till ibland.

Svar på tråden Ni med 5½ åringar, hur är deras matvanor??