Ni med 5½ åringar, hur är deras matvanor??
Jag har en pojk på 5½ år,, jag tycker han ibland äter något fruktansvärt mycket, eller ja, han vill äta hur mycket som helst, säger att han är hungrig fast han redan ätit massa osv.
Går han upp tidigt så är han inte så förtjust i att äta överhuvudtaget, men går han upp efter tio-elva så äter han och då helst favoriten rostat bröd med skinkost, och helst tre stycken, utan kanter och utan bränt,, haha. Samma grej i stort sätt varje dag. Sedan när det är lunch osv så äter han väl ganska normalt, men det är just vid frukost och kvällsmat då det blir yoghurt och/eller mackor beroende lite på hur mycket och när han åt senast. Men då är det liksom tre mackor och ibland tillomed mer han vill ha. Jag förstår inte hur han kan vara så hungrig, och säger jag att han inte får mer än två t ex så blir han skitsur, men hans temperament har inte med saken att göra. Det jag undrar är, hur och vad brukar era barn i denna åldern äta? Är det "okej" att äta så mycket, är det normalt i den åldern, de växer ju osv.. Kanske ska man försöka testa med något annat, nyttigare, mer mättsamt?