Ni med 5½ åringar, hur är deras matvanor??
Om han har lätt för att bli rund är det ju viktigt att han äter bra saker vid måltiderna. Det är ju inte bra att BVC påtalar att ni ska hålla koll på maten utan att ge ytterligare tips. Däremot tycker jag det är bra att man är ärlig gällande barn som håller på att bli överviktiga, man gör ju det för att hjälpa barnet och familjen.
Jag tycker inte alls du ska hålla ner intaget av vanlig mat. Däremot viktigt att ni lagar bra mat till hela familjen på regelbundna tider. Servera grönsaker till varje måltid och kräv att han åtminstone ska smaka grönsakerna också. Jag tycker faktiskt att tre smörgåsar till frukost låter mycket åt ett barn som är lite överviktig. Kan han inte få gröt och 1-2 smörgåsar så blir det bättre. Gärna också lite grövre bröd, inte bara vitt rostbröd. Eller filmjölk med någon bra sorts flingor om han inte tycker om gröt.
Sen viktigt att begränsa tiden vid TV/dator, kanske inte mer än 2 timmar/dag sammanlagt. Och försöka röra sig varje dag. Mer än så enkla saker behöver man egentligen inte göra för att ett barn ska kunna växa på längden utan att gå upp så mycket i vikt. Jag har själv en 6-årig son som har lite lätt för att bli rund så man behöver ha extra koll.