• yrre

Ni som behvöer ÄD - varför?

Hej!

Vi har nyligen misslyckats med vårt andra ivf. Båda gångerna har jag fått ut 15 ägg, men bara två, respektive ett har mognat.
    Läkarna på HS vill nu först försöka med IVM - in vitro maturation för att se om de kan hitta någon anledning till varför det går som det går.
    Om inte detta fungerar tyckte han att vi skulle fundera på ÄD. Jag kan tycka att det är lite drastiskt eftersom vi ändå fått fram guldägg till ET. Men nu undrar jag lite vad som är vanligaste anledningen till att man gör ÄD?

Kramar
    Yrre

• Svar på tråden Ni som behvöer ÄD - varför?
  • Lilla molnet

Min klinik rekommenderade ÄD, eftersom mina ägg inte kan mogna av okänd anledning. Detta både i förbindelse med IVF, och senare eftersom ägg producerade på egen hand inte heller kunde mogna.

Tycker det verkar lite tidigt för er läkare att redan börja prata om ÄD. Som du själv säger så har du ju några ägg som mognat. Förhoppningsvis knäcker dom koden när ni gör IVM. Håller tummarna för det!

• miss maple

Jag är i förtidigt klimakterium

Ska genomgå äd vecka 11 vilket känns underbart blandat med rädsla.
    Hoppas att ni lyckas nu så ni slipper köa till äd.

• yrre

Tack för era svar!!
    Lilla molnet: Hur fick ni reda på att de ägg som producerats på egen hand inte heller mognade?
    Jag har funderat på om det kan hjälpa med korta metoden för min del, alltså att det är sprayen som ställer till det...

Och Miss Maple, Oj vad spännande!! För de in ägget i naturlig cykel då eller behöver du ta några hormoner?

• miss maple

yrre:

Jag måste ta hormoner.
    Äter nu trisekvens som dels har verkan på klimakteriebesvären samt har en mens-cyklisk
    effekt.
    Det har gjort att jag fått en rätt regelbunden mens.
    Så man kan väl säga att det är en kombination av båda.
    Tar även progynon samtidigt.

Kring den 1:a mars när trisekvensen är slut ska jag bara äta progynon (ökad dos)
    samt ta progesteronvagiatorier.
    Ingen spray behövs.

• Millie

Yrre, menar du att de vill göra IVM på dig efter att du redan fått dina 2 IVF-försök? Jag har fått uppfattningen av HS att de efter de två försöken har ett avslutande samtal och sen får man söka lyckan på annat håll?

• yrre

Ja, det stämmer. Läkaren vi träffade vid ET sist sa att de skulle kunna göra det på oss för att åtminstone hjälpa till lite extra med diagnosen, och detta skulle vi få göra utöver de två försöken. Det är inte helt klart att det blir så än, de skulle diskutera vårt fall på nästa behandlingskonferens och sedan återkomma. Men jag tror de varit förbryllade över varför äggen inte mognar och de kanske tycker vi är bra som forksningsobjekt också. Men inte mig emot... Grav.chansen skulle vara samma som vid FET.

• Ciiaa

Jag gör Äd för jag har kommit i förtidigt klimakterie :(

• Sjuhundra

Jag ska göra ÄD eftersom jag inte har kvar några äggledare efter två X samt att jag får alldeles för få/inga ägg vid IVF, förmodligen eftersom blodförsörjningen till äggstockarna har blivit för dålig efter X-operationerna.

Tycker också att det känns lite drastiskt att börja prata om ÄD i ditt fall eftersom de ägg du får ut ändå är av bra kvalité... Lycka till med IVM, hoppas att det ger något positivt!

• Fiaflopp

Jag kan inte skriva i din gb sjuhundra...

• sansten76

Hej! Är ny här på familjeliv. Jag och min man har gjort äggdonation för att jag har ett syndrom som heter Turner syndrom, ingen äggproduktion då man inte kommer i puberteten som man ska. Nu har vi en liten dotter som blev till på första försöket. Vi är så glada för det. Sedan kan det bli biologiskt syskon så småningom.

• Sjuhundra

Fiaflopp: Inte? Hmm... Tyckte att jag såg någonstans att man inte kunde det om man inte har varit inloggad på betaversionen, kanske berodde på det?

• Fiaflopp

sjuhundra: Nu kan jag det,det var för att jag var inne på nya beta och då blir det ibland fel men nu funkar det!
    Hur går det för dig och var går ni?
    Har kanske missat att du skrivit det tidigare,förlåt i så fall...

Svar på tråden Ni som behvöer ÄD - varför?