• MrFOTO

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

"Vi vill på detta sätt även upplysa om att det är förbjudet enligt Personuppgiftslagen (PUL) att fotografera samt göra videoupptagningar på andra barn än sina egna Detta innebär att det inte är tillåtet att ta bilder på till exempel luciatåget."

Så står det i ett utskick från min dotters förskola.

Nu undrar jag, stämmer detta? Med vilken rätt förbjuder dom mig att fotografera mitt barn när det gör ett "publikt" uppträdande? Om jag ställer mig utanför området och tar bilder (på mitt barn) .... Det bör vara ok?!?

Vad säger PUL egentligen?

Att föräldrar springer runt inne i lokalerna med kamera kan jag förstå att man vill undvika, men firandet hålls utomhus (på inhägnad lekplats tillhörande fastigheten). 

Jag är arg och vill inte finna mig i detta - Nästa steg blir att man inte får fotografera på Skolavslutningen, studenten o.s.v. Intressant här är att man kan få en gruppbild på alla barn men ingen frågade mig om mitt barn skulle vara med eller inte. Dubbelmoral / Dubbla budskap?!?

Det har även uppmärksammats av media, 
    http://www.friatider.se/foraldrar-fo...afera-luciatag

Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL
  • Fjäril Vingad

På min dotters dagis går det ett barn med skyddad identitet. Om nån skulle ta bild och lägga ut på t.ex. FB eller en blogg finns en risk att bilden sprids och barnets nuvarande bostadsort röjs.

Den risken skulle inte jag vilja ta faktiskt. Ta en bild på barnet separat, hur svårt ska det vara?

• Apelsin
    JoJs mamma skrev 2013-12-11 11:08:13 följande:
    På min dotters dagis går det ett barn med skyddad identitet. Om nån skulle ta bild och lägga ut på t.ex. FB eller en blogg finns en risk att bilden sprids och barnets nuvarande bostadsort röjs.

Den risken skulle inte jag vilja ta faktiskt. Ta en bild på barnet separat, hur svårt ska det vara?

Fast kan man inte bara låta bli att publicera det istället?

Man MÅSTE ju inte ladda upp precis allting på nätet. 

• LillGris
    Apelsin skrev 2013-12-11 12:01:57 följande:
    Fast kan man inte bara låta bli att publicera det istället?Man MÅSTE ju inte ladda upp precis allting på nätet. 

Hur ska du förbjuda det hade du tänkt? Det är ju så att visst kan de säga att nej, jag kommer absolut inte lägga ut bilden. Så gör de det ändå. "Det är ju bara mina vänner som kan se". Och sen sprids bilden, och helt plötsligt kan personen med skyddad identitet identifieras och orten hen bor på är röjd. Och då spelar det ingen roll att den som lade ut bilden får lite skäll, för barnet måste ändå ryckas upp ännu en gång och flytta till ny ort för att skyddas. Det är inte så jäkla bra. Du KAN inte hindra 30 föräldrar från att lägga ut bilder på fb, på nån blogg, instagram eller dyl. Därför är det generellt fotoförbud.
  • Apelsin
    LillGris skrev 2013-12-11 12:15:34 följande:

Hur ska du förbjuda det hade du tänkt? Det är ju så att visst kan de säga att nej, jag kommer absolut inte lägga ut bilden. Så gör de det ändå. "Det är ju bara mina vänner som kan se". Och sen sprids bilden, och helt plötsligt kan personen med skyddad identitet identifieras och orten hen bor på är röjd. Och då spelar det ingen roll att den som lade ut bilden får lite skäll, för barnet måste ändå ryckas upp ännu en gång och flytta till ny ort för att skyddas. Det är inte så jäkla bra. Du KAN inte hindra 30 föräldrar från att lägga ut bilder på fb, på nån blogg, instagram eller dyl. Därför är det generellt fotoförbud.
    Det är iofs sant. En del har kanske inte vett nog att låta bli att publicera bilderna trots att ett eller flera barn kan ta skada av det. Men kan man vara säker på att bilder inte tas? Nu mera är folk väldigt bra på att ta bilder med mobilen i smyg så jag tror att problemet kvarstår. Tyvärr.
  • lykantrophona
    Apelsin skrev 2013-12-11 12:34:46 följande:
    Det är iofs sant. En del har kanske inte vett nog att låta bli att publicera bilderna trots att ett eller flera barn kan ta skada av det. Men kan man vara säker på att bilder inte tas? Nu mera är folk väldigt bra på att ta bilder med mobilen i smyg så jag tror att problemet kvarstår. Tyvärr.
    Skillnaden är att det fortfarande är lättare att se ifall någon fotar och säga till vid det ögonblicket, än att försöka följa vad folk gör med foton som redan är tagna.

Sen är det ju fortfarande okej att ta kort på sitt egna barn, eller fråga om lov från andra föräldrar om man vill ha en bild på barnet och bästa kompisen tillsammans, exempelvis. Visst, jag kan förstå att vissa blir besvikna på att inte kunna ta bild på hela tåget, men jag tänker mig att ifall man har barn med skyddad identitet på förskolan så är den uppoffringen värt det. :/
  • LillGris
    Apelsin skrev 2013-12-11 12:34:46 följande:

Förskolan kan såklart inte hindra föräldrar att fota om de gör det i smyg, men jag tror faktiskt de allra flesta fattar att det finns en ganska bra orsak till ett fotoförbud. Jag tror det är lättare att "råka" publicera en bild man får ta, än en man inte får ta s.a.s.
  • sstv

Det kanske bara är jag som har begåvats med ovanligt begåvade vänner men några luciakort med andra barn än deras egna har jag aldrig sett dem läggas upp. Personligen är jag väldigt ointresserad av bilder på övriga barn på avdelningen. Men när jag kollar i album från min egen barndom så tycker jag det är jäkligt kul att se min gamla dagisklass på bilderna. 

Det vore väldigt spännande att se vad som händer om en kommun försöker åtala någon för att den tar kort på hela gruppen. Enligt lagen får jag väl ta kort på vem jag vill var jag vill (undantaget skyddsobjekt). 

• pulgäst

PUL handlar om att publicera och den ger tillstånd att i princip lägga ut allt som inte är direkt kränkande.

Däremot har de flesta kommuner fotoförbud. Dagis, skolor etc är inte ett offentligt utrymme och därför kan de ha precis vilka regler som de vill. För att komma undan bristerna i PUL har de istället allmänt fotoförbud vilket betyder att du inte får fota om annat inte sagts.

Vad som händer om man bryter mot kommunens regel är det ingen som vet eftersom det inte prövats rättsligt. Jag kan tänka mig att 1. händer ingenting (troligast) eller 2. Kommunen hävdar kontraktsbrott och säger upp platsen. (inte troligt iom att det lär innebära negativ publicitet).

Så rådet är  att du tar reda på vilken policy som råder i kommunen.
    Sen bör du ta kontakt med kommunledningen och påpeka att det finns stora brister i informationen från ledningens sida vad det gäller fotografering och regler däromkring.

• pulgäst
    sstv skrev 2013-12-12 07:00:36 följande:
    Det kanske bara är jag som har begåvats med ovanligt begåvade vänner men några luciakort med andra barn än deras egna har jag aldrig sett dem läggas upp. Personligen är jag väldigt ointresserad av bilder på övriga barn på avdelningen. Men när jag kollar i album från min egen barndom så tycker jag det är jäkligt kul att se min gamla dagisklass på bilderna. 

Det vore väldigt spännande att se vad som händer om en kommun försöker åtala någon för att den tar kort på hela gruppen. Enligt lagen får jag väl ta kort på vem jag vill var jag vill (undantaget skyddsobjekt). 
    Bara för att du inte har sett det betyder det inte att det sker. Tänk efter, det är inte många som bryter mot regler som sen går och berättar om det. Reglerna finns där av en anledning...

Btw är inte kommunen som åtalar utan åklagaren. Du glömmer kommunens regler ang fotografering, kolla vad kommunjuristen säger om konsekvenserna...
  • liv

Här får man inte heller fota. Att det skulle handla om skyddad identitet köper jag inte för vi fick ju hem gruppfoto.
    Idiotiskt är vad det är!

• La Lola
    liv skrev 2013-12-12 18:42:35 följande:
    Här får man inte heller fota. Att det skulle handla om skyddad identitet köper jag inte för vi fick ju hem gruppfoto.
    Idiotiskt är vad det är!
    Fast...då har ju föräldrarna till barnet med skyddad identitet möjlighet att välja om barnet ska vara med eller inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hen
    liv skrev 2013-12-12 18:42:35 följande:
    Idiotiskt är vad det är!
    Du köper inte det? Vad tror du själv att det handlar om?
  • camus

Jag vill inte att mina barn hamnar på massa främmande människors hårddiskar eller på nätet. Helt rätt att förbjuda 

• Jennie med ie
    La Lola skrev 2013-12-12 18:44:39 följande:
    Fast...då har ju föräldrarna till barnet med skyddad identitet möjlighet att välja om barnet ska vara med eller inte.

Det har de ju förvisso på Luciafirandet med. Jag skulle nog inte, om jag vore förälder till ett sådant barn, våga låta honom/henne vara med i tåget. Just för att en del resonerar så som det syns prov på här i tråden. Inte är det rätt inte, ett barn med skyddad identitet ska inte behöva bli extra utsatt genom att uteslutas från t ex Luciatåget om h<'n vill delta, men för att ta det säkra före det osäkra...
  • liv
    La Lola skrev 2013-12-12 18:44:39 följande:

Ja precis. Men alla barn är ju med?
  • melakolia

Idioti är vad det är, varken mer eller mindre, fick liknande direktiv från våra skola/dagis, inget jag brydde mig om.

• Bebelle

Det här med barn som har skyddad identitet. Självklart vill man inte medverka till att någon skulle råka illa ut. Men är det inte så att i del allra flesta skolklasser så går det INTE ett barn med skyddad identitet? jag tror inte att fotoförbudet beror på barn med skyddad identitet utan har att göra med allmänt nojiga föräldrar som inte vill att deras barn ska finnas på foton hos andra, eller ute på nätet.

• Hermione Granger
    felisa skrev 2013-12-11 08:54:37 följande:
    - Barnen kan få sina föräldrars fulla uppmärksamhet och ögonkontakt vid luciatåget. Inte mötas av föräldrar med näsorna i sina mobiler.
    Här är det allra viktigaste argumentet! Har ni sett hur en skock föräldrar och övriga anhöriga ser ut på en avslutning eller lucia..? och hur det låter..? Som värsta presskonferensen med Zlatan.

Slappna av och var närvarande, ge barnen chansen till en upplevelse tillsammans med er.
    Som flera sagt, fota kan man göra före eller efter, fb eller familjealbumen märker ingen skillnad på dessa minuter.. I ett sånt läge finns alla möjligheter att posera och välja vilka som kan, får och vill vara med på bild. Problemet löst!

Sen håller jag med om att det är uselt och fegt att felaktigt skylla på ett centralt regelverk. Folk är ju inte idioter liksom.. Ta ansvar, ta diskussionen och informera tydligt om varför man gör på ett visst sätt. Jag tror det är lättare att få respekt då.
  • Sancha

Enligt PUL?

Dummaste jag hört. Däremot har ägaren till lokalen rätt att förbjuda foto. Vilken är kommunen(?).

Det är då fortfarande lagligt att fota in i lokalen genom ett fönster från allmän plats.

Dvs så länge du inte befinner dig på själva dagis är det lagligt att fota ungarna även om ungarna befinner sig på dagis. Lämpligt näe, lagligt ja.

Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL