• Kotten7381

Hjälp, är så less på bajs o kiss tjat!!!

Har en son som nyss fyllt fyra. Vi har hållit på med "blöjavvänjning" i snart ett år!! Att kissa på toa går bra i perioder, till och med på förskolan! Det är det där med nr2 som ställer till det! Han VÄGRAR göra på toa/potta. Det har gått upp till en vecka utan att han bajsar, eftersom han inte "vågar". För att göra en lååång bajshistoria kort har vi Efter samråd med BVC läkare fått ut Movicol som gör honom lös i magen. Men han säger inte till o vägrar fortfarande toa. Det kommer ofta i kalsongerna o nu har vi börjat med blöja iaf på förskolan igen!
    Råd, tips mottages hjärtligt!!!

Vad gör vi nu?!

Har provat allt känns det som, o nej att muta med klistermärken på ett papper hjälper inte!!!

Tacksam för lite hjälp o stött!

• Svar på tråden Hjälp, är så less på bajs o kiss tjat!!!
  • Spartacus

Ta det lite lugnt? Det är många barn som låter vänta på sig, speciellt pojkar och speciellt bajs! vad tycket han själv om blöjan? Pinsam?

Vår son har fixat kiss på toan sen ett år

Men natten och bajseri tar tid! (han är 4 i vår). ett steg fram togs med en glassmuta men nu är det totalt stopp. Så vi avvaktar några månader? Det går knappast tvinga nån att bajsa och press kan leda till en ond spiral. De flesta löser det på eget initiativ innan 6-års så länge inget är fel..

• En blå giraff

Kan han inte få komma och be om en blöja då han ska bajsa? Det är ju inte bra om han håller sig för länge och det leder till förstoppning. Jag tror han kommer att släppa detta med blöjan ändå i sinom tid. Samtidigt skulle inte jag låta en 4-åring gå runt med blöja hela dagarna.

• idétorka

Oj, stackars barn sån  toaångest.... Jag skulle genast göra reträtt och gå tillbaka ett steg och börja om. Men endast kisseriet! Det är stor skillnad på att våga kissa och våga bajsa. Jag vet flera barn som valt att fortsätta bajsa i blöja rätt länge, ser inget konstigt.Om de har koll på läget och ber om en blöja så har de ju full kontroll på sina funktioner, bara det att det är rent psykologistk att de itne vågar. Och det löses ju inte genom tvång utan genom trygghet o tåalmod. Ingen stress!!

Hoppas att ni bara gett movicol för att häva förstoppningar, itne för att bajset ska bli så löst att han inte kan hålla inne med det...

Båda mina större barn har valt att bajsa i blöja ett bra tag efter att dom blivit blöjfria. En var till och med blöjfri på nätterna ett halvår innan hen slutade be om blöja att bajsa i. Eftersom jag hela tiden tänkt på konsekvenserna och se till att absolut inte skapa nå skuld o skam runt bajset så har vi varsamt erbjudit toa ibland och pratat om saken när dom inte varit bajsnödiga. (fatta ångesten när man står o är bajsnödig att uppleva pressen.... lättare att välja att knipa käft o ta en olycka)

• Johanna1978

Min arbetskollega´s dotter hade samma problem.
    Men de hade ställt en korg med blöjor på toaletten som hon tog på sig själv när hon skulle bajsa.
    hon var 5år gammal inga problem.

• pj 74

Då sitter vi i samma sits. Min son blir 5 till sommaren.
    Han kissar utan problem på toan men vägrar bajsa.
    Vi har fick rådet på bvc att till att börja med fortsätta med blöja men att han får bara vara inne på toaletten att bajsa och sen när han själv vill sitta på toaletten men med blöja.
    Skicka privat medelande till mig om du vill så kan vi stötta varandra.

• Kotten7381

Tack för alla bra svar o kommentarer!!
    Det var ett tag sen jag skrev o det har fortfarande inte blivit några framsteg! 
    Vi erbjuder toa varje gång han är bajsnödig. Oftast provar han en stund, men då sitter han oftast bara där. Han "tar aldrig i" något, sen får han blöja o vi har sagt att han ska vara inne på toan då han bajsar, för annars springer han runt i hela huset o leker samtidigt. 
    Kissa går rätt bra, ibland blir det bakslag. 
    Han trivs i blöjan o säger att han "älskar dem"!! 
    Vi kämpar på så hoppas vi på lite bättring snart!

Svar på tråden Hjälp, är så less på bajs o kiss tjat!!!