• WSalma

Hur ofta kissar era barn (2-3 år) på sig?

Vår son, som blir 2,5 nästa vecka, är blöjfri dagtid sedan mitten av oktober ungefär. Har fukat jättebra, men senaste tiden har han börjat kissa på sig nästan varje dag. Jättekul att tvätta täckbyxor flera gånger i veckan...

Är det bara att köra på? Hur ofta kissade era barn på sig i den åldern?

• Svar på tråden Hur ofta kissar era barn (2-3 år) på sig?
  • Linnsan1986

Jag kommer ihåg att det gick jättebra i början med toabesök sen så slappnade man av när barnet i fråga hade börjat säga till själv (rätt så snart) och då har det blivit "dippar" i alla fall med våra tre blöjbarn, så då var det bara att börja om igen med toarutinerna- gå på bestämda tider framför allt. Sen flöt det på ganska bra efter det... Någon hjälp?

• WSalma

Ja det stämmer nog rätt bra... Han blir oftast sur om man frågar säger att han ska gå, men ibland funkar det att man säger att han ju kan gå lite senare och så går han 2 minuter efter det. Självbestämmande är viktigt!

Svårast är när man är ute tycker jag. Han kissar alltid innan men det är svårt att få honom att kissa ute.

• Kina79

Min äldsta och min yngsta dotter kissade i stort sett aldrig på sig efter att de blev torra. Stora var torr vid 2½ års ålder, lillan strax innan 2 års ålder.

Mellantjejen däremot, hon slutade med blöjan när hon var 2 exakt. gick jättebra i ca 3 månader, sen kom det ena bakslaget efter det andra ända tills hon var 6.
    I perioder kunde dagis skicka hem fyra ombyten/dag. Vi gjorde läkarkoll och blåsmätning när hon var 5, men det var bara sen mognad sa läkaren.

Nu är hon 7½ och det händer väldigt sällan, någon enstaka gång när hon är mitt uppe i leken och inte tar sig tid förrän det är akut!

Inga råd att ge egentligen, ville mest skriva för att visa att du inte är ensam...

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • MySecret

Aldrig nu förtiden. Sonen har fått för sig att man bara kan /vill kissa hemma och håller sig tyvärr hela dagarna :( han är 2,5. Fungerar ju jätte bra när vi är hemma och det gick jätte bra på dagis tills han en dag inte ville kissa där heller.

Ta på honom en blöja när han är ute? Så slipper du tvätta täckbyxorna för ofta :)

• nozpa

Vår snart 2½ har ofta blöja på sig när vi inte är hemma. Hemma händer det kanske 1 gång i veckan nu att det kommer kiss i byxorna. Ibland vill hon inte ha blöja på dagis heller, och ibland vill hon. Har inte hänt någon olycka på dagis ännu.

• En blå giraff

Min yngsta är 2 år 4 mån och är inte blöjfri än. Ibland vill han ha kalsonger istället för blöja hemma men då kissar han alltid ner sig inom max en timme. Han säger inte till att han behöver kissa. Stora pojken blev blöjfri strax efter 3 års ålder på dagen men behövde blöja utomhus under overallen tills han var ca 3,5 år annars blev det ett himla tvättande av ytterkläder. Så sätt på blöja då ni ska ut så kan han väl vara blöjfri inne TS?

• WSalma
    Visst kan jag ta på blöja igen, men det känns lite fel efter att han varit utan hela dagarna i sex veckor. Dessutom brukar vi inte sitta hemma så mycket utan är runt på en hel del aktiviteter de flesta dagarna (han går bara två fm i veckan på dagis).

Idag är vi hemma och är sjuka och jag har testat att påminna regelbundet och hittills har det gått bra. Det är ju inte så att det inte funkar alls, de flesta gångerna kommer det i pottan eller toaletten.
  • Linnsan1986

Jo, jag frågar inte om han är kissnödig utan lyfter upp honom bara och tar honom till toaletten med jämna mellanrum... Är väldigt mycket nej-bara-för-att här hemma just nu :)

• mor 3barn
    MySecret skrev 2013-11-27 05:55:18 följande:
    Aldrig nu förtiden. Sonen har fått för sig att man bara kan /vill kissa hemma och håller sig tyvärr hela dagarna :( han är 2,5. Fungerar ju jätte bra när vi är hemma och det gick jätte bra på dagis tills han en dag inte ville kissa där heller.

Ta på honom en blöja när han är ute? Så slipper du tvätta täckbyxorna för ofta :)

Håller med där vet många som gör så.
Svar på tråden Hur ofta kissar era barn (2-3 år) på sig?