• Anonym (Less)

Strul, strul, strul. Långt. Hjälp mig..

Lång historia kort. Har ett barn som är i behov av förberedelse vilket även förskola påtalat. I överlag är väl däremot alla barn i behov av det mer eller mindre. Pappan har inte barnet över nätter vilket beror på missbruk som personen själv inte erkänner. Men har barnet dagtid själv en gång i veckan och träffas även i veckan. Han får gärna ha barnet själv även över nätter förutsatt att jag vet han är ren. Jag vet jag inte har mandat att styra över sådant men jag har också ett ansvar att skydda mitt barn. Något urinprov vill han inte lämna, inte nu i alla fall.

För att komma till saken så träffas de en viss tid varje vecka och han har sagt förut han vill ha barnet själv den tiden och inte komma hem till mig (som han själv valt). Inga problem.. Talade även med familjerätt ang detta och mitt ansvar för det hela pga missbruket. Men jag ser ju när han hämtar och lämnar i vilket skick han är i och han är inte påverkad de få tim han träffar barnet vilket också vore väldigt konstigt om han fick för sig när han vet han ska träffa mig. Nog om det.

Eftersom barnet är i behov av förberedelse har jag bett han att höra av sig senast dagen innan och säga vad jag ska förbereda barnet på. Vilket också är viktigt för mig då han trots att han sagt han vill ha barnet själv ändå väljer att komma hit emellanåt. Han sa då igår han kommer hit men idag kom han på 1,5 tim innan att han vill göra något annat och vill för det första jag ska åka iväg och möta han och aktiviteten de skulle göra krävde av mig att jag hade viss typ av klädsel för ändamålet och saker förberett.

Hade han sagt det igår hade det ju inte varit några problem och jag hade helt enkelt fixat det, förberett sonen och jag hade även kunnat planera att göra något den tiden. Nu var det stört omöjligt att fixa det och jag sa att jag inte har de sakerna rena nu och måste då tvätta, varför han ska höra av sig dagen innan. Sa också att jag inte hinner ge han lunch då och åka iväg och möta han (samt att han inte skulle vara hungrig då det skulle bli för tidigt). Hade jag vetat innan hade jag kunnat förlagt frukosten tidigare och även lunchen och åka iväg och möta upp.

Han blir sur och säger jag ska bestämma allt och är kontrollerande, etc. påhopp med både det ena och det andra. Kommer med personangrepp och annat. Han säger då att man kan komma på samma dag vad man vill göra etc. det är ju sant, men om det kräver något av mig att jag ska vara förberedd på att fixa något är det en annan sak och dessutom barnet som behöver förberedelse. Han hade sagt en sak dagen innan som jag sagt till sonen och sen får jag ändra det till något annat. Han säger sen jag inte ska kontrollera vad de ska göra och det är upp till honom. Ja det är upp till honom men det påverkar ju mig om det krävs saker av mig och som det att jag måste ge lunch och hinna iväg etc. Han får göra vad han vill, jag vill bara veta i tid hur det blir. Känns väl inte stört omöjligt?

Hur som helst, han fortsätter vara väldigt otrevlig och provocerande på sms och att det är jag som bestämmer etc. Förklarar samma sak flera gånger. Han sa i telefon att det inte handlar om kläderna för aktiviteten och att han kan fixa det billigt om det är så utan att det handlar om att jag är kontrollerande. Vilket det alltså inte handlade om..

Jag skriver i sms att visst jag möter han, men att han får ge barnet lunch om jag ska komma och möta honom för annars hinner vi inte i tid. och att nästa gång får han höra av sig i tid. Tjaffsar kring det med.. Han går till sist med på att ge han lunch och säger sen han är på platsen tidigare och indirekt "kräver" jag ska vara där tidigare trots att vi alltid har en annan tid. Jag frågar honom om jag ska förbereda barnet på aktiviteten men nej då hade han ingen lust för jag hade ju inga sådana kläder rena. Sa då att han sa han kunde köpa det billigt men nej det hade han inte sagt? Suck...

Hur som helst går vi iaf och möter honom och är på plats tidigare som han ville.

Ändå är det alltid jag som bestämmer, kontrollerar etc. Han gör vad han vill vid umgänge men eftersom det ser så olika ut ibland och barnet ofta kräver förberedelser är det väl bra om jag kan ge han det. Måste det vara så omöjligt att säga 12 timmar innan?

Hur ska man komma tillrätta med problemet? Jag orkar inte med sånt här tjaffs som är så onödigt.. och att jag ska svartmålas. Han hotar med tingsrätt och ena med det andra men det är inte jag som inte kan ha ett fungerande umgänge. Jag håller på tider etc. och meddelar själv saker i god tid osv.

Min enda tanke är att föreslå att vi ses den tiden vi brukar fast vid hållplatsen där han går av så får han helt enkelt ta med barnet och om han istället vill komma hit får han göra det men då vill jag veta det dagen innan. Och säga att gäller det aktiviteter som kräver saker av mig som barnet ska ha med så får han även då meddela det i tid, då jag inte kan ställa mig och tvätta en timme innan om det inte är rent. Risken är väl dock att det blir samma sak ändå och säger han kommer hit för att sedan ändra sig igen...

Han ser mig som problemet till allt men har totalt brist på självinsikt och han vill göra det som han känner för i stunden med noll hänsyn till andra.

Ses detta som samarbetsproblem?

• Svar på tråden Strul, strul, strul. Långt. Hjälp mig..
  • Anonym (Less)

Någon med någon slags input? Hur ska man hantera det och undrar om det anses som samarbetsproblem från hans sida? Är förberedelse kvällen innan för mycket begärt?

• Anonym (Less)

Många som läst men ingen som har någon idé om det hela? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp om någon kan tänkas veta.

• Anonym (fd soc.sek)

Skulle det fungera med någon form av umgängesstöd eller så? Hur gammal är barnet och hur ofta har de haft umgänge tidigare?

• Anonym (Less)
    Anonym (fd soc.sek) skrev 2013-11-11 23:11:11 följande:
    Skulle det fungera med någon form av umgängesstöd eller så? Hur gammal är barnet och hur ofta har de haft umgänge tidigare?
    Anonym (fd soc.sek) skrev 2013-11-11 23:11:11 följande:
    Hejsan! De har haft umgänge mellan 1-2 ggr i veckan men bara en av gångerna som han har barnet själv och inte ens då en heldag utan ett par timmar. Jag vet hans nyttjande av droger är något han håller på med efter jobb och helger men är också säker på att han inte gör det innan umgänge. Hade det rörts sig om nätter också hade det varit något annat, då han vet att han inte kommer träffa mig. Jag tror personligen inte att han har behov av umgängesstöd de få timmar han har barnet dagtid, vad som nu menas med umgängesstöd? Jag vill heller inte göra något fel.. Jag skulle absolut inte lämna ut barnet om jag misstänkte han var påverkad. Det hela blir också väldigt komplicerat när han nekar till att ta droger. Barnet är lite mer än 4 år.

• Anonym (fd soc.sek)
    Anonym (Less) skrev 2013-11-12 19:56:36 följande:
    Hejsan! De har haft umgänge mellan 1-2 ggr i veckan men bara en av gångerna som han har barnet själv och inte ens då en heldag utan ett par timmar. Jag vet hans nyttjande av droger är något han håller på med efter jobb och helger men är också säker på att han inte gör det innan umgänge. Hade det rörts sig om nätter också hade det varit något annat, då han vet att han inte kommer träffa mig. Jag tror personligen inte att han har behov av umgängesstöd de få timmar han har barnet dagtid, vad som nu menas med umgängesstöd? Jag vill heller inte göra något fel.. Jag skulle absolut inte lämna ut barnet om jag misstänkte han var påverkad. Det hela blir också väldigt komplicerat när han nekar till att ta droger. Barnet är lite mer än 4 år.

Det finns umgängesstöd i vissa städer där man erbjuds att vara på någon slags öppen förskola. Där finns det personal som har både planerad aktivitet, eller att man får leka fritt i lokalerna fast att personal finns och checkar läget lite då och då. Det är nog den enda formen som finns där du kan kontrollera huruvida barnet får den förberedelse han behöver. Om barnet har diagnos, kan det vara något lättare att få igenom ett avtal på familjerätten eller tingsrätten som villkorar umgänget.

Det finns också umgängesstöd i form av en person som planerar aktiviteterna åt pappa och barn, alternativt är med helt och hållet för att stötta pappan i att ge barnet det föräldrastöd som barnet behöver. Det är främst av allt lätt att få om det föreligger diagnoser eller annan problematik. Prata med både familjerätt och socialtjänst och gör en ansökan. Även om du har ett ansvar att skydda barnet så torde de åtminstone kunna erbjuda att han ska gå och ta drogtester varannan vecka eller dylikt, för att trygga dig i att kunna skicka iväg barnet. Det är trots allt så att många droger ligger kvar i kroppen ganska länge och även om han inte tar några tabletter eller röker strax innan umgänge så kan hans förmåga att t.ex vara uppmärksam försämras radikalt av det han tagit dagen innan. Det i sig är en säkerhetsrisk.
  • Anonym (Less)
    Anonym (fd soc.sek) skrev 2013-11-12 20:37:23 följande:
    Det finns umgängesstöd i vissa städer där man erbjuds att vara på någon slags öppen förskola. Där finns det personal som har både planerad aktivitet, eller att man får leka fritt i lokalerna fast att personal finns och checkar läget lite då och då. Det är nog den enda formen som finns där du kan kontrollera huruvida barnet får den förberedelse han behöver. Om barnet har diagnos, kan det vara något lättare att få igenom ett avtal på familjerätten eller tingsrätten som villkorar umgänget.

Det finns också umgängesstöd i form av en person som planerar aktiviteterna åt pappa och barn, alternativt är med helt och hållet för att stötta pappan i att ge barnet det föräldrastöd som barnet behöver. Det är främst av allt lätt att få om det föreligger diagnoser eller annan problematik. Prata med både familjerätt och socialtjänst och gör en ansökan. Även om du har ett ansvar att skydda barnet så torde de åtminstone kunna erbjuda att han ska gå och ta drogtester varannan vecka eller dylikt, för att trygga dig i att kunna skicka iväg barnet. Det är trots allt så att många droger ligger kvar i kroppen ganska länge och även om han inte tar några tabletter eller röker strax innan umgänge så kan hans förmåga att t.ex vara uppmärksam försämras radikalt av det han tagit dagen innan. Det i sig är en säkerhetsrisk.
    Okej, tack för info. Kan jag på något sätt hamna i dåliga dager för att jag lämnat ut barnet några få timmar dagtid? Jag känner jag har ett litet moment 22 då man ska främja umgänge men samtidigt skydda sitt barn. I en eventuell vårdnadstvist, så kan ju jag inte bevisa något utan endast komma med misstankar även om jag VET att det här på det här sättet. Jag är då rädd att jag ska anses förstöra något alternativt att jag ska verka oansvarig som lämnat ut barnet dagtid. Men som sagt hade för allt i världen inte lämnat ut barnet vid misstanke. Han hade garanterat vägrat umgängesstöd och trott jag skämtar med honom.. Man kan få ont i magen för mindre. Jag vill göra rätt på alla sätt för barnets bästa.
  • Anonym (fd soc.sek)
    Anonym (Less) skrev 2013-11-12 20:51:01 följande:
    Okej, tack för info. Kan jag på något sätt hamna i dåliga dager för att jag lämnat ut barnet några få timmar dagtid? Jag känner jag har ett litet moment 22 då man ska främja umgänge men samtidigt skydda sitt barn. I en eventuell vårdnadstvist, så kan ju jag inte bevisa något utan endast komma med misstankar även om jag VET att det här på det här sättet. Jag är då rädd att jag ska anses förstöra något alternativt att jag ska verka oansvarig som lämnat ut barnet dagtid. Men som sagt hade för allt i världen inte lämnat ut barnet vid misstanke. Han hade garanterat vägrat umgängesstöd och trott jag skämtar med honom.. Man kan få ont i magen för mindre. Jag vill göra rätt på alla sätt för barnets bästa.
    Du kan inte hamna i dålig dager för det, om du också kan påvisa att du har sökt stöd för att kunna bli säkrare på vad som är ditt barns bästa. Drogtest under övergångsperiod är inte ett orimligt krav.
  • Anonym (Less)
    Anonym (fd soc.sek) skrev 2013-11-12 21:16:08 följande:
    Du kan inte hamna i dålig dager för det, om du också kan påvisa att du har sökt stöd för att kunna bli säkrare på vad som är ditt barns bästa. Drogtest under övergångsperiod är inte ett orimligt krav.
    Okej, tack!
  • Anonym (abc)

Du har ju levt med denna man och har rätt bra koll på hur han är och ser ut när han tagit droger. Detta är ju nu till din fördel eftersom du mer än de flesta kan avgöra om han verkar drogfri.

Det är definitivt ditt ex som är krånglig och kräver en massa saker, men liksom så många andra karlar så ser han inte sin egen del i det hela utan skyller allt på mamman.   Om ni har dom på umgänge så behöver du egentligen inte ställa upp alls på några som helst förändringar. Tyvärr har du i bästa välvilja gjort honom till lags så nu utnyttjar han dig.

Spara alla sms  och mail för att kunna visa på hans krångel. 

• Anonym (vetvadDumenar)

Jag fick en klump i magen när jag läser dina inlägg. Din situation är med största sannolikhet min framtid. Mitt barn är 16 mån och har knappt träffat sin pappa det senaste halvåret. Pappan skriver provocerande sms om att jag sätter käppar i hjulet för deras relation att det är mitt fel att de inte träffats - helt osant för jag har aldrig nekat honom och jag har åkt till honom i princip alla gånger de träffats (efter separationen). Han vill ha barnet varannan helg men jag säger att det inte går för att barnet inte tryggt med pappan de känner inte varann. Så tack o lov behöver jag inte nämna hans missbruk än, för jag har än så länge viktigare argument för att han inte ska ha några nätter. Vet om att han missbrukar till och från och tar varje chans att supa med eller utan barn. Inget jag kan bevisa, han nekar givetvis. Skulle inte heller ta nåt om han visste att han skulle träffa mig, precis som du beskriver.

Jag har inga tips till dig. Jag sitter nästan och snart i din båt. Men jag kan ge dig cred! Jag vet hur tufft det är att ha allt ansvar, ställa upp på en människa som bara pissar på en tillbaka, vara så genuint osjälvisk och ändå riskera att bli svartmålad.
    Du är en väldigt bra förälder, som gör allt det här för ditt barn. Du är en stark människa som får livet att gå ihop trots hans strul (både praktiskt strul och hur han är hänsynslös gentemot barnets behov vilket sedan blir din uppgift att reparera) 
    Vill skriva en massa klyschor också, men jag antar att du har människor i din närhet som lyfter upp dig och hjälper dig att behålla hoppet eftersom du är så stark och vettig!
    Lycka till!   

Svar på tråden Strul, strul, strul. Långt. Hjälp mig..