Anonym (Less) skrev 2013-11-12 19:56:36 följande:
Hejsan! De har haft umgänge mellan 1-2 ggr i veckan men bara en av gångerna som han har barnet själv och inte ens då en heldag utan ett par timmar. Jag vet hans nyttjande av droger är något han håller på med efter jobb och helger men är också säker på att han inte gör det innan umgänge. Hade det rörts sig om nätter också hade det varit något annat, då han vet att han inte kommer träffa mig. Jag tror personligen inte att han har behov av umgängesstöd de få timmar han har barnet dagtid, vad som nu menas med umgängesstöd? Jag vill heller inte göra något fel.. Jag skulle absolut inte lämna ut barnet om jag misstänkte han var påverkad. Det hela blir också väldigt komplicerat när han nekar till att ta droger. Barnet är lite mer än 4 år.
Det finns umgängesstöd i vissa städer där man erbjuds att vara på någon slags öppen förskola. Där finns det personal som har både planerad aktivitet, eller att man får leka fritt i lokalerna fast att personal finns och checkar läget lite då och då. Det är nog den enda formen som finns där du kan kontrollera huruvida barnet får den förberedelse han behöver. Om barnet har diagnos, kan det vara något lättare att få igenom ett avtal på familjerätten eller tingsrätten som villkorar umgänget.
Det finns också umgängesstöd i form av en person som planerar aktiviteterna åt pappa och barn, alternativt är med helt och hållet för att stötta pappan i att ge barnet det föräldrastöd som barnet behöver. Det är främst av allt lätt att få om det föreligger diagnoser eller annan problematik. Prata med både familjerätt och socialtjänst och gör en ansökan. Även om du har ett ansvar att skydda barnet så torde de åtminstone kunna erbjuda att han ska gå och ta drogtester varannan vecka eller dylikt, för att trygga dig i att kunna skicka iväg barnet. Det är trots allt så att många droger ligger kvar i kroppen ganska länge och även om han inte tar några tabletter eller röker strax innan umgänge så kan hans förmåga att t.ex vara uppmärksam försämras radikalt av det han tagit dagen innan. Det i sig är en säkerhetsrisk.