• skyline

Vilken tid går ditt barn och lägger sig?

Har tre barn, 6år,5år och 2,5år. Är oftast ensam vid nattning och det är svårt o få detta gå ihop sig då alla tre vill ha någon hos sig på någotvis när dom ska sova.......

Ni som har barn i dessa åldrar hur gör ni? Ni med tre barn hur gör ni? Vilken tid går  barnet/barnen och lägger sig?

• Svar på tråden Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
  • skyline
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-08 12:20:40 följande:
    Nej, då rör de ju på sig. Svårt det där. Förstår att du inte kan lämna de "stora" själva medan du nattar 2,5-åringen. Mina äldsta är i ungefär samma ålder och på kvällen har de en tendens att varva upp varandra...minst sagt. Och 2,5-åringar brukar ju inte vara de lättaste att natta heller.

Vad händer om du lägger dem allesammans i er dubbelsäng och nattar dem där.....och sedan bär dem till sina sängar när de sover?  

Har provat det några gånger men det funkar inte, ingen somnar det blir bara flams o trams o bråk om vem som skall ligga bredvid mig etc etc. 6åringen tar sådan energi att dom andra två blir helt uppslukade i hennes beteende dom blir nervösa o "härmar" henne, det är svårt också för vi bor ganska trångt o Väldigt lyhört man hör minsta fis så det är svårt att lägga barn när andra barn skriker o bråkar...

Ibland när deras pappa inte jobbar så har han eller jag gått upp med först 2,5 åring o somnat honom sedan 5 åring och ibland 6 åring o hon inte somnat i soffan..det hade ju funkat också när man är solo me 6 åringen vägrar vara själv o skriker o bråkar...
  • YokohamaNr2
    skyline skrev 2013-11-08 14:50:08 följande:

Om jag lämnar dom två äldsta själva så börjar dom o bråka o skrika o tjaffsa,så det är kört,2,5åringen bråka också vid nattning så det tar tid o får honom att sova... men det största "problemet" är 6 åringen...ingenting funkar alls med henne.....
    Som jag skrev ovan har vi provat med ett belöningsschema, vi har gjort ett stort papper med rutor med natt 1 till natt 10, varje gång vår son somnar i sin egen säng (vi ligger där med honom och läser och har mysigt, just bara att han ska somna i sin egen säng)  så får han klistra på ett tågmärke och sen ska han få någon sorts present när han har klarat sina 10 nätter. 

Kan du prova något sådant med de äldre, att är de lugna och kollar TV medan du lägger lillen så får de en belöning. Har de egna rum, i så fall att de sysselsätter sig själva iväg från varandra medan du lägger liten. Eller en i ett rum en i ett annat.

Trodde aldrig detta med belöningssystem skulle funka med vår men som sagt det har gått över all förväntan och han är så stolt över sig själv och jag med
  • oraklet från delphi
    Clanica skrev 2013-11-08 11:21:57 följande:
    Har en 5 åring och en 8 åring och jag försöker börja vid 18.30 i bästa fall med tandborstning, duschning osv. Sen går man med den minsta till hennes rum och läser en bok för henne medan 8 -åringen läser bamsetidning i sin säng. Säger god natt till den lilla och går sen till den stora och pratar lite och säger god natt. So far so good. Sen är det 100 ursäkter till att få komma upp och dricka, kissa , säga god natt igen, en god natt kram osv, osv Så till slut är klockan 20 innan de somnat ändå...

Vi gör samma
  • skyline
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-08 15:06:17 följande:
    Som jag skrev ovan har vi provat med ett belöningsschema, vi har gjort ett stort papper med rutor med natt 1 till natt 10, varje gång vår son somnar i sin egen säng (vi ligger där med honom och läser och har mysigt, just bara att han ska somna i sin egen säng)  så får han klistra på ett tågmärke och sen ska han få någon sorts present när han har klarat sina 10 nätter. 

Kan du prova något sådant med de äldre, att är de lugna och kollar TV medan du lägger lillen så får de en belöning. Har de egna rum, i så fall att de sysselsätter sig själva iväg från varandra medan du lägger liten. Eller en i ett rum en i ett annat.

Trodde aldrig detta med belöningssystem skulle funka med vår men som sagt det har gått över all förväntan och han är så stolt över sig själv och jag med

Har provat med likn vid städning eller om dom kan hjälpa till lite osv, det funkade inte. Så jag tror inte detta funkar heller men kanske kan prova igen...dom har varsit rum,  som jag skrev tidigare så brukar 5 åringen gå in i sängen o kolla paddan tills 2,5 åring sover dom två är "ganska" ok men det är 6 åringen som är "värst" hon bara bråkar o skriker o vill ingenting vägrar någonting som jag säger, vägrar borsta tänder o tvätta sig..det går liksom inte att "bli av" med henne så jag kan lägga dom andra och hon vägrar vara ensam i soffan eller i sitt rum/säng även om hon får ipad eller titta film osv...om jag går iväg så kommer hon springandes o håller fst mg eller mitt ben så skriker att jag inte får gå osv... vet inte vad jag skall ta mig till....
  • YokohamaNr2
    skyline skrev 2013-11-08 15:14:00 följande:

Har provat med likn vid städning eller om dom kan hjälpa till lite osv, det funkade inte. Så jag tror inte detta funkar heller men kanske kan prova igen...dom har varsit rum,  som jag skrev tidigare så brukar 5 åringen gå in i sängen o kolla paddan tills 2,5 åring sover dom två är "ganska" ok men det är 6 åringen som är "värst" hon bara bråkar o skriker o vill ingenting vägrar någonting som jag säger, vägrar borsta tänder o tvätta sig..det går liksom inte att "bli av" med henne så jag kan lägga dom andra och hon vägrar vara ensam i soffan eller i sitt rum/säng även om hon får ipad eller titta film osv...om jag går iväg så kommer hon springandes o håller fst mg eller mitt ben så skriker att jag inte får gå osv... vet inte vad jag skall ta mig till....
    Hmmm vad jobbigt, jag känner igen det lite, min yngre är lite sådan om jag ska lägga den äldre först så kan han helt plötsligt inte vara ensam. Kan hon på något sätt hjälpa till att lägga den minsta medan 5 åringen kollar på paddan? 
  • Archandra

Vi påbörjar nattningsproceduren för både 6,5-åringen och treåringen vid åttatiden. De somnar sedan strax innan nio. På morgnarna vaknar de vid sjutiden. Treåringen sover dessutom en timme på dagen på dagis.

• skyline

Det är flera gånger som det ofta bli sena nattningar o då är det svårt och få upp dom kl 6 på morgonen.
    Har försökt prata med andra om detta o få tips men antingen så har dom har inte tre täta småbarn eller så har dom det men då är dom två vuxna eller så är deras bara så väldigt lugna o sansade att dom förstår inte alls mitt problem...  

• MalinEddie

Vi påbörjar nattningen mellan 19.00-19.30. Runt 20.00 brukar de somna. Efter tandborstning, kanske dusch brukar vi läsa nån/några böcker, prata. kanske ge lite massage och mysa. Ibland vill barnen sova direkt så då hoppar vi över den biten. 6-åringen somnar sedan utan oss närvarande i rummet. 4-åringen (5 i Dec) vill ibland att vi ligger kvar en stund efter nattning. Efter några minuter brukar han be oss gå ut för han vill sova. Han vill att dörren ska vara helt öppen och en lampa ska vara tänd i både hans rum och utanför.

På helgerna har vi inga direkta tider men de brukar inte sova senare än 20.30-21.00 ändå.  

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av det du pratar om, våra barn somnar ju utan oss närvarande och vi brukar vara två. Jag funderar dock på hur det skulle se ut om du nattade alla samtidigt i samma säng och sedan bar över barnen till sina sängar? Det eller att prata med de äldre barnen om att somna själva är det enda jag kan tänka på just nu som kanske skulle fungera?

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Du kan inte lägga det yngsta barnet först och sätta på en film åt de äldre barnen att titta på eller ge dem nån lugn aktivitet att pyssla med under tiden?

Avskyr CIO-metoder.
  • blåbär123

Har en på 2,5 och en på 3 mån. När jag är själv nattas stora flickan i våran säng och så ligger lillasyster jämte, ammas eller bara myser. Läser alltid saga och hon brukar lägga sig runt 18.30. Vaknar runt 7,00 på morgonen. När båda är hemma lägger vi henne i hennes rum och läser bok och sitter kvar tills hon somnat. Lillasyster har inte hunnit få så mycket rutiner än :)

• Isola80

Har en tjej på 4,5 och en kille på 2.

Middag 18-19. Sedan lite tv eller lek och städ. Ibland ett bad. 19:30 borstar vi tänder och de lägger sig samtidigt, delar rum. Vi läser en saga, släcker och säger Godnatt. Oftast sover de 20-20:30. Tjejen vaknar vid 7, killen drar vi upp 7:15... Han älskar att sova.

• Mercurialis

Jag har en 3,5-åring och en 6,5-åring och de går och lägger sig vid ca 19:30. Jag läser saga för dem och den yngste somnar. Den äldste ligger gärna och tittar i en bok en stund innan han somnar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Poison82

Har en son som blir 4 snart. Han lägger sig vid halv 8 ungefär varje vardag. Borstar tänderna, tar på blöja och pyjamas strax efter 7. Myser lite i soffan sen går vi upp och lägger honom i hans säng och pussar godnatt. Han somnar på 5 min

• Flickan och kråkan
    skyline skrev 2013-11-08 15:14:00 följande:

Jag tycker att det låter som hon har behov av dig och inte att det är en nattningsgrej egentligen. Kan du inte prata med henne om det? Om det är så att hon vill ha egen tid med dig så kanske det fungerar, om hon vet att du och hon har en egen nattningsprocedur när de andra två har somnat, att sitta med tyst exempelvis eller göra något annat medan du nattar hennes småsyskon. Att ni har en stund efter de andra två har somnat som är just eran då ni gör något bara du och hon. Lugn och stillsam tandborstning, läsa en bok, rita en stund.....eller ja, vad hon nu gillar.
  • umm abdilleh

Jag har tre småbarn. En fyraåring en två och ett halvt och en tremånaders. Har inga problem med läggning. Tremånaders lägger jag halvåtta. Hon somnar innan åtta och då lägger jag de andra två. De sover från åtta till åtta på morgonen

Svar på tråden Vilken tid går ditt barn och lägger sig?