• scrapparlotta

Rädd när min dotter rider....

Jag har aldrig varit nån häst tjej....visst jag tycker hästar är jättefina, men aldrig att jag har haft nåt med hästar att göra.

Min dotter däremot är häst tokig. Hon började rida lite för snart 3 år sen, hon var då 6 år. Nu är hon snart 9...I början gick det bra, hon red sakta och fint....skrittade mest och ibland trav på en liten ridskola. Men det hände inte mer där och hon ville ha ut mer av hästarna och ridningen . Så vi har bytt till en större ridskola. Nu är hästarna större och dom travar, galopperar, och har börjat hoppa lite smått. Allt går så mycket fortare. Jag sitter där varje vecka och det händer då och då att ungar ramla av hästarna. Nu i fredags så ramlade en kompis till min dotter av ordentligt. Hon flög med hög fart in i väggen och sen fastnade i stigbygeln så hon hängde med hästen ett tag i ena foten. Som tur var skadade hon sig inte.....fick lite ont i baken bara.

Men jag har börjat bli riktigt rädd när Tindra rider. En dag är det hon som ramlar av och jag är livrädd att nåt allvarligt ska hända. Att hon ska skada sig för livet kanske.....skulle vara en mardröm.

Hur ofta händer det? Är även rädd när hon är inne i spiltan och ska krafsa hovar...rykta och sadla.....En spark på den lilla kroppen och det vore kört....eller att hästen trycker upp henne mot planket....

Nu har lillasyster börjat tjata om att rida åxå....vet inte om jag pallar att vara orolig för en till..

• Svar på tråden Rädd när min dotter rider....
  • PaRa

Visst kan olyckor inträffa, och visst man kan göra illa sig. Men hon kan lika gärna ramla med cykeln, eller bli påkörd av en bil till skolan. 

Tänk istället på hur många gånger har hon ridit och inte skadat sig?

Jag förstår om det kan vara oroligt som förälder att se sitt barn manövrera ett djur på 500 kilo med egen vilja, men det går oftast bra. Ramlar man av slår man sig oftast bara lite, sällan det blir riktigt illa när man åker av. 

• ungamamman

Ridsport får man räkna med avkastning och brutna ben. Det är inte många som skadar sig så illa att dom dör, oftast är det väll en bruten arm eller så. Du behöver inte oroa dig!

• Majsan70

Rädd kan man vara...eller respektfull. Det är mycket otäckt som kan hända även utan hästar.
    För det mesta går det bra om man har ett medvetet säkerhetstänk.

Min dotter gick omkull med sin häst i lördags och fick hästen över sig. Det såg jävligt otäckt ut och dottern blev skiträdd.....inte för sin egen skull utan för sin hästs skull. 

Efter nogrann undersökning på sjukhuset konstaterades blåmärken, skrapsår och minnesluckor, men ingen hjärnskakning eller brutna ben. Hon överlevde och så gjorde även jag. Godkänd hjälm och säkerhetsväst är att tacka samt en mycket klok häst som försökte krypa ur skinnet för att skona dottern från sin vikt. 

Otäck historia, men jag vill förmedla att trots att det ser otäckt ut så går det oftast bra.

• Royalle
    scrapparlotta skrev 2013-11-04 22:38:15 följande:

Jag har aldrig varit nån häst tjej....visst jag tycker hästar är jättefina, men aldrig att jag har haft nåt med hästar att göra.

Min dotter däremot är häst tokig. Hon började rida lite för snart 3 år sen, hon var då 6 år. Nu är hon snart 9...I början gick det bra, hon red sakta och fint....skrittade mest och ibland trav på en liten ridskola. Men det hände inte mer där och hon ville ha ut mer av hästarna och ridningen . Så vi har bytt till en större ridskola. Nu är hästarna större och dom travar, galopperar, och har börjat hoppa lite smått. Allt går så mycket fortare. Jag sitter där varje vecka och det händer då och då att ungar ramla av hästarna. Nu i fredags så ramlade en kompis till min dotter av ordentligt. Hon flög med hög fart in i väggen och sen fastnade i stigbygeln så hon hängde med hästen ett tag i ena foten. Som tur var skadade hon sig inte.....fick lite ont i baken bara.

Men jag har börjat bli riktigt rädd när Tindra rider. En dag är det hon som ramlar av och jag är livrädd att nåt allvarligt ska hända. Att hon ska skada sig för livet kanske.....skulle vara en mardröm.

Hur ofta händer det? Är även rädd när hon är inne i spiltan och ska krafsa hovar...rykta och sadla.....En spark på den lilla kroppen och det vore kört....eller att hästen trycker upp henne mot planket....

Nu har lillasyster börjat tjata om att rida åxå....vet inte om jag pallar att vara orolig för en till..

Jag har inte läst alla inlägg.

Jag förstår dig till fullo. Jag har haft häst sen jag föddes i stortsett, för mina föräldrar, ja hela familjen faktiskt, håller på med hästar. Jag är en av få hästmänniskor som inte uppmuntrar min dotter med hjärtans lust att börja rida eftersom jag vet att det kan hända olyckor. Vill hon så får hon såklart rida, men hon är inte så intresserad så då slipper hon.

Vi var aldrig tvingade att rida hemma, och min ena bror rider inte själv, men ett av hans barn gör det. Dock så är det tyvärr så att om man blir hästbiten så sitter det där. Det går inte att ta bort.
    Det finns de, som vi säger hemma, som föds med ett hästskoformat hjärta, och de kommer aldrig att sluta med hästar. Det bästa sättet att undvika olyckor då är att uppmuntra och visa att det är ok att hålla på med hästar, och att hjälpa barnet att bli så kunnigt och duktigt som möjligt precis så som du gör. Däremot måste man inte vara med inne hos hästen om man är rädd, för det kan orsaka en farlig situation.

Tala med ridläraren eller stallpersonalen om din oro, att du helst inte vill vara med inne hos hästen, och att du gärna vill ha säkerhetsstigbyglar. Din dotter kommer inte att bli besviken om du inte är med hela tiden, sålänge du fortsätter att uppmuntra henne. Är det otäckt att titta på när hon rider, så gå ut. Hon är såpass stor att du kan förklara att du tycker det ser läskigt ut och ändå göra det till en komisk situation där du som mamma anses lite fånig. 

Jag kan trösta dig med att trots, eller kanske pga, att jag hållit på nu i över 30 år med hästar så har jag aldrig råkat ut för något allvarligare än en hjärnskakning, och det var på äldre dar när kroppen inte längre är lika rörlig . (plus att jag betedde mig jäkligt dumt åt...)

Jag hoppas verkligen att din dotter fortsätter och att du vänjer dig vid rädslan, för tyvärr tror jag knappt att den går över. Mina föräldrar följer nu två barnbarn varav den ena tävlar på elitnivå (utan en enda skada) och den andra, 6år, precis deltagit i sin första hopptävling. (Och tro mig, min bror ville INTE titta.) Hur mina föräldrar orkar vet jag inte men de är lika oroliga varje gång något av barnen eller barnbarnen ska rida. 

Lycka till!
  • scrapparlotta

Tack alla för era svar, det värmer

Min dotter har blivit så duktig med hästar....mycket säkrare och man märker att hon vet vad hon pysslar med (om man nu kan säga så när man är 10 år....men för att vara i den åldern..om ni fattar vad jag menar) Hon är inne hos hästen, flyttar den så säkert med att putta på den och smacka....fixar och donar där inne. Så jag har helt klart blivit lite säkrare. Hon är fantastiskt fin i sadeln, sitter så fint med rak rygg och så. Hon är en sån lugn person i sig, så det speglar väl av sig hos hästarna.

Så faktiskt känns det lite bättre nu...dock ramlade hennes kompis av för några veckor sen och bröt handleden. Så jag fick åter igen se på nära håll att olyckor sker.

Men hon älskar hästar, så det är nog inte mycket jag kan göra åt saken. Och olyckor sker ju faktiskt överallt...både inom idrotten och på andra ställen. Så det är väl sånt livet ska vara...fullt av risker.

• En struts

Ridning är den tredje farligaste sporten www.unt.se/uppland/uppsala/ridning-tredje-farligaste-sporten-1006406.aspx (utförsåkning och fotboll kommer före. Tänk det visste jag inte om fotboll.)
    Det verkar väldigt roligt att man "kan ge" ridning till sina barn men samtidigt så skulle jag nog vara orolig. Detta för att jag sett konsekvenser med brutna ben hos barn och så under min uppväxt. Och för att jag har hört att sporten är farlig.
    Men jag tror inte jag skulle känna samma rädsla för att mitt barn spelade fotboll, så jag är nog lite irrelevant där.

• scrapparlotta
    En struts skrev 2014-07-01 22:36:04 följande:

Ridning är den tredje farligaste sporten www.unt.se/uppland/uppsala/ridning-tredje-farligaste-sporten-1006406.aspx (utförsåkning och fotboll kommer före. Tänk det visste jag inte om fotboll.)
    Det verkar väldigt roligt att man "kan ge" ridning till sina barn men samtidigt så skulle jag nog vara orolig. Detta för att jag sett konsekvenser med brutna ben hos barn och så under min uppväxt. Och för att jag har hört att sporten är farlig.
    Men jag tror inte jag skulle känna samma rädsla för att mitt barn spelade fotboll, så jag är nog lite irrelevant där.

En jag känner...en släkting till henne åker motorcross. Och han bröt både ett ben och en arm tror jag det var. Läkaren där sa att det vanligaste skadorna från idrott var  först och främst motorcross, sen kom ridning/hästar.....Så sa han....men utförsåkning kan jag också tänka mig. Men fotboll??

Jaja, som det är just nu kan jag inte förbjuda henne att rida och vara med hästar. Man ser lyckan i hennes ögon när man är på väg till stallet :) Man får bara hålla tummarna...
  • Tedrickare1

Jag förstår dig.

Min son är endast 3,5 år och hans pappa har redan köpt en motocross åt honom som han åker med på en crossbana då han är med sin pappa.

Du må tro att jag är nojig!

Men jag kan inte göra så mycket. Har inget att säga till om. Hade jag haft det, så hade jag sagt att motocross fick vänta i några år.

Jag har iaf lyckats övertala pappan att köpa vartenda skydd som går att köpa. Alltid något.

• Majsan70
    scrapparlotta skrev 2014-07-01 20:54:30 följande:

Tack alla för era svar, det värmer

Min dotter har blivit så duktig med hästar....mycket säkrare och man märker att hon vet vad hon pysslar med (om man nu kan säga så när man är 10 år....men för att vara i den åldern..om ni fattar vad jag menar) Hon är inne hos hästen, flyttar den så säkert med att putta på den och smacka....fixar och donar där inne. Så jag har helt klart blivit lite säkrare. Hon är fantastiskt fin i sadeln, sitter så fint med rak rygg och så. Hon är en sån lugn person i sig, så det speglar väl av sig hos hästarna.

Så faktiskt känns det lite bättre nu...dock ramlade hennes kompis av för några veckor sen och bröt handleden. Så jag fick åter igen se på nära håll att olyckor sker.

Men hon älskar hästar, så det är nog inte mycket jag kan göra åt saken. Och olyckor sker ju faktiskt överallt...både inom idrotten och på andra ställen. Så det är väl sånt livet ska vara...fullt av risker.

Min dotter ramlade över hunden hemma i höstas o bröt handleden. Olyckor sker även utan häst.

Men SKÖNT för dig att det känns lite bättre. =) Och jo man kan säga att de vet vad de pysslar med även om de bara är 10 år. Min dotter är väl medveten om vad hon gör och hon tänker säkerhetsmässigt hela tiden när det gäller hennes ponny. 
  • Jeaninne
    scrapparlotta skrev 2013-11-04 22:45:02 följande:

Men säg att dom fastnar i stigbygeln som kompisen gjorde och blir sparkad/trampad på när hon hänger fast där...

Hon älskar verkligen hästar, och lyser om henne när hon rider.... men jag är livrädd. Vill ju inte att nåt händer mina barn..

Fast det där ska inte kunna hända. Var det inte säkerhetsstigbyglar - alltså sådana som inte är helgjutna, utan ena sidan utgörs bara av en gummisnodd - som lossnar vid belastning? Hade flickan inte riktiga ridstövlar, med glatt sula och klack? Den glatta sulan gör att stöveln lätt glider ur stigbygeln vid ett fall, och klacken gör att stigbygeln inte kan åka för långt bak på foten.

Jag tycker att du ska kontrollera utrustningen ordentligt, SJÄLV! För självklart är det livsfarligt att fastna med stigbygeln och bli släpad efter en skenande häst...
  • Jeaninne
    Kabanga skrev 2013-11-04 22:49:28 följande:

Håller med lyndi. Gjorde sällan illa mig som barn och då red jag problemhästar. Red även in ung ponnyer så nog åkte jag på ett par rejäla kängor då och då. Så länge man har respekt för att det är levande djur och beter sig därefter brukar det gå bra. Se till så att din rädsla inte smittar av sig på henne för om hon börjar bli rädd känner hästar av det på en gång.

Tänk på alla bra egenskaper hon får ut utav det ist och försök se det positiva. Min mamma var alltid livrädd. Speciellt på tävlingar vet inte hur många videofilmer vi har när hon sitter och skriker till och ojjar sig när jag hoppade omkring på banan. :) så du är definitivt inte ensam att som mamma känna så :)

Ja, det där att rädsla smittar och att hästar känner av den är mycket sant. Jag red på ett USELT stall ett tag i tonåren, där en av ridlärarna var en riktig kommandora. En stor, dominant, aggressiv kvinna. Hon blev ofta fruktansvärt arg och SKREK åt eleverna, som blev rädda och ledsna och nervösa... och hästarna kände såklart av det. Fast jag tror att dom som jobbar med barn och ungdomar har mer förstånd idag..? Jag har inte stött på någon sådan typ under alla år som min dotter ridit. (Eller på någon annan av barnens aktiviteter heller, för den delen.) 
  • scrapparlotta
    Jeaninne skrev 2014-07-02 13:49:44 följande:
    Fast det där ska inte kunna hända. Var det inte säkerhetsstigbyglar - alltså sådana som inte är helgjutna, utan ena sidan utgörs bara av en gummisnodd - som lossnar vid belastning? Hade flickan inte riktiga ridstövlar, med glatt sula och klack? Den glatta sulan gör att stöveln lätt glider ur stigbygeln vid ett fall, och klacken gör att stigbygeln inte kan åka för långt bak på foten.

Jag tycker att du ska kontrollera utrustningen ordentligt, SJÄLV! För självklart är det livsfarligt att fastna med stigbygeln och bli släpad efter en skenande häst...
    På denna ridskola har dom inte såna säkerhetsbyglar, utan dom har såna som är helgjutna. Men tjejen hade riktiga ridskor. Dock en lite tjockare sko då det var kallt....men ändå en riktig ridsko.
  • Jeaninne
    scrapparlotta skrev 2014-07-02 22:09:00 följande:
    På denna ridskola har dom inte såna säkerhetsbyglar, utan dom har såna som är helgjutna. Men tjejen hade riktiga ridskor. Dock en lite tjockare sko då det var kallt....men ändå en riktig ridsko.
    Då undrar jag om det ens är tillåtet..? Död
  • leexxii

även en säkerhets stigbygel kan vara helgjuten men är då formad på ena sidan.

Svar på tråden Rädd när min dotter rider....