Här kommer vår berättelse;
Vi slutade när min pojke var 16 månader. Han sövdes aldrig med bröstet utan genom att vaggas, och när han somnat så la vi honom i egen säng. Han vaknade alltid vid 22:00, då tog jag upp honom och la mig tillsammans med honom i vår säng där han fick amma. Han vaknade då vid 22.00 och 05:00 för att amma.
På dagen ammade han fritt.
Jag började med att ta bort amning på dagen. Det kändes lättast, vi kunde enkelt distrahera honom med annat och han kunde tanka närhet på natten. Ganska snabbt inpå att jag slutade med amningen på dagen så försökte jag ta bort 22:00 amningen, men det möttes av stort motstånd.
Han grät och jag grät förstås medan jag vaggade honom, försökte lägga mig i sängen med honom och han fick kasta sig i förtvivlan, arg som bara ett barn kan vara fram och tillbaka. Första gången somnade han av utmattning, andra gav jag upp, tredje somnade han, men vaknade sen så fort jag la ned honom och så höll det på hela den natten. Fjärde kvällen flyttade han 22:00 amningen till 01.00 och då var jag för trött för att ställa mig upp och vagga, så då fick han amma. Vi fortsatte att amma vid 01.00 på natten och eftersom jag börjat arbeta och gick upp innan han vaknade så blev det bara det. Han började dock att sova mycket oroligt, från att ha sovit som en klubbad säl så vaknade han flera ggr på natten.
Jag var tillslut tvungen att byta rum och min sambo började ta honom när han vaknade 01.00. Det gick bra från första stund och vår son sov bara oroligt med min sambo i två veckor, och sen dess sover de nu tätt ihop som två klubbade sälar.