Inlägg från: Ragnar |Visa alla inlägg
  • Ragnar

Berätta om ert amningsavslut!

Första barnet började tappa intresset för amningen strax innan han blev 2 år och amningstillfällena blev färre och färre. Jag ammade honom bara om han bad om det själv och efter ett tag kunde det gå några dagar emellan och till slut rann det bara ut i sanden. Har för mig att sista amningen var ungefär 1 månade efter 2-årsdagen.
    Andra barnet visade inga tecken på att vilja sluta amman när hon närmade sig 2 år och eftersom jag också tyckte det var mysigt fortsatte vi. Hon ville bara amma hemma i lugn och ro så det blev i princip bara morgon och kväll. När hon var 2 år och 7 månader blev jag akut sjuk och tillbringade 2 veckor på sjukhus. När jag kom hem igen verkade hon ha glömt bort amningen helt. Jag som verkligen saknat barnen och amningsmyset erbjöd henne bröstet men hon verkade inte veta vad hon skulle göra. Så på så sätt tog amningen slut.
    Jag har bara possitiva upplevelser av att ha ammat mina barn och är glad över att ha fått amma dem så pass länge och att amningssluten gick av sig själv helt utan gråt och problem.

Svar på tråden Berätta om ert amningsavslut!