• Miss lizzy

Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån

Jag har en tjej på snart 10 månader som inte börjat svälja något annat än vid amning. Hon gillar mat om hon får plocka med det själv, hon tuggar en stund och spottar sedan ut det. Om ett par veckor sätter de in en PEG för att sondmata direkt i magen. Vår tjej är helt normal i alla andra hänseenden. Är det någon som känner igen situationen?

• Svar på tråden Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån
  • Isabelles mamma

Jag helammade dottern i 13 månader och lillebror i 18 månader, de matvägrade båda helt enkelt och då provade jag ändå allt. 

Kan tillägga att de nu är fyra resp. två år och ammar fortfarande mycket speciellt sonen då. 

• Miss lizzy

Varför PEG? Jo, hon står nästan still i tillväxt och de menar att hon får näringsbrister (d-vitamin och järn). Vi har aldrig fått i henne d-droppar. Isabellsmamma: menade BVC att det var OK med helamning så länge för dina barn? Gick de upp i vikt normalt? Hur hanterade de mat när de erbjöds? Vi har haft en logoped som jobbat 4 dgr med vår tjej. Tyvärr utan framgång.

• Sthlmtjej24
    Miss lizzy skrev 2013-10-29 20:43:41 följande:
    Varför PEG? Jo, hon står nästan still i tillväxt och de menar att hon får näringsbrister (d-vitamin och järn). Vi har aldrig fått i henne d-droppar. Isabellsmamma: menade BVC att det var OK med helamning så länge för dina barn? Gick de upp i vikt normalt? Hur hanterade de mat när de erbjöds? Vi har haft en logoped som jobbat 4 dgr med vår tjej. Tyvärr utan framgång.

Förlåt, jag kanske lät otrevlig, syftade bara på att du skrev att hon är helt normal. Det tolkade jag felaktigt som att hon utvecklas som hon ska.
  • skogsvitter

Låter ju som att det finns något fysiskt hinder om hon inte ens kunnat svälja d-dropparna??? Helamning längre än vanligt är i sig inga problem och det brukar inte vara skäl till oro, men i ert läge där bebisen uppenbarligen öht inte kan svälja något annat så förstår jag att de vill utreda saken. I synnerhet såklart då hon dessutom står still i tillväxten. Har de undersökt mun och hals ordentligt?

Varför skriver du att hon utvecklas normalt i alla andra hänseenden om ni har sådana problem, och dessutom kontakt med logoped? Har hon problem att forma ljud etc?

Jag helammade ena dottern längre än vanligt, nästan 8 månader var hon när hon började peta i sig lite mat, men hon hade aldrig några problem av det. Min stora tjej återgick näst intill helt och hållet till att bara amma när hon var 9-10 månader. De har båda ätit väldigt lite fast föda de första månaderna efter introduktion, men de har ändå svalt och lyckats peta i sig lite smått och gott.

• I969

Vår store helammades i 9 månader, även efter det åt han sparsmakat med fast föda ett bra tag. Men han plockade väl i sig någon enstaka ärta när han fick äta själv. Ja, det låter ju lite udda att din dotter inte sväljer nånting. Men ha i åtanke att många blir pressade av BVC för att de helammar sina barn i den här åldern. Sen kan det ju vara att din dotter har särskilda besvär. Men jag skulle ändå vilja fråga någon mer, och kanske be att få prata med någon på Amningshjälpen, om inte annat för att få ett lite annat perspektiv på detta med bröstmjölkens näring. Jag har för mig att det finns studier som visar att det visserligen finns lite järn i bröstmjölk men att det tas upp lätt av barnet och därför ändå motsvarar t.ex. gröt med tillsatt järn vilket BVC ju brukar rekommendera.

• Isabelles mamma
    Miss lizzy skrev 2013-10-29 20:43:41 följande:

Min BVCtant var mest fascinerad och imponerad över att de kunde växa så pass bra o länge av enbart bröstmjölk. Hon verkade aldrig oroad o inte jag själv heller, tids nog äter dem om det inte är ngt fysiskt fel förstås.

De låg långt över tillväxtkurvan ända fram till 14-15 månader (såg ut som Michellingubbar ...)men sedan började det plana ut som det ofta gör för ettåringar. 

Jag har aldrig gett mina barn D-droppar av den anledningen att det finns i tillräcklig mängd i bröstmjölken precis som järn och som någon här skrev så tas järnet dessutom lättare upp. 

De tuggade och spottade ut maten precis som du beskriver men efterhand ju större dem blev desto bättre gick det. 
  • Miss lizzy

Med normal menar jag att hon kan forma ljud (säger t ex mamma och titta), kryper, går längst möbler. De har undersökt men inte hittat någon fysisk orsak till att hon inte sväljer mat. Att hon kan svälja vid amning tyder också på att det inte är något fysiskt fel på henne. De som jobbat med henne tror att hon bara inte förstått att hon ska svälja maten. Hon hanterar den liksom på samma sätt som leksaker (undersöker den med munnen och spottar sedan ut). Läkaren säger att det ibland blir så här och att polletten trillar ner till slut, om en vecka eller om ett år.

Anledningarna till att jag startade tråden var att jag vill utbyta erfarenheter med andra som är, eller varit i samma sits. Dessutom känner jag mig tveksam till att sätta en PEG. Undrar om hon trots allt kan må bra på bröstmjölk ett tag till. Hon är en mycket pigg och glad krabat.

• tiiinann

Jag helammade dottern i 13 månader och därefter bytte vi amningen mot ersättning. Mat började hon äta vid 17 månaders ålder. Hon har alltid suttit med vid bordet när övriga i familjen ätit mat och haft sin egna tallrik med mat men bara smakat, tuggat och spottat ut och kladdat med maten ;) det kändes jäkligt hopplöst ett tag! Men tillslut tröttnade jag och tog bort ersättningen och serverade enbart mat. Det tog 3-4 dagar och sedan dess har hon ätit bra. Kan tillägga att denna lilla damen är sjukt envis ð???

• Miss lizzy

Tiinaan: gick din tjej upp i vikt som hon skulle? Hur resonerades det på BVC gällande vikt, järn och d-vitamin?

• tiiinann

Hon har alltid varit lång och smal. Hon har legat över på kurvan med längden och under med vikten men alltid följt sin kurva fint :) på mitt BVC har de inte haft problem med att dottern vägrade mat. Dom sa bara att det kommer när hon blir mogen för det. Det var mer jag som tyckte det var jobbigt..

• vad ska man heta

Gå in på Amningshjälpen på Facebook. Där kan du få massa hjälp. Järnet och vitaminer behöver du inte oroa dig för

• candyfloss

Min flicka på 11 månader var ganska lik ditt barn tidigare. Hon har alltid vägrat alla typer av flaskor och pipmugg funkar fortfarande inte (hon tycker om att "dricka" men allt rinner ut via munngipan eller så spottar hon ut det)

När vi började med smakportioner vid 6 månader åkte all mat ut ganska genast, hon svalde aldrig nånting fören någon enstaka gång vid 7 månader. Vid åtta månader så åt hon lite, lite grann typ två små skedar päronpuré. Sen vid 9½ mån så var hon förkyld och vägrade verkligen allt annat än att amma och det höll i sig i en månad ungefär.

Nu för två veckor sen vände det äntligen och nu äter hon allt möjligt Solig

Det som har funkat till viss del har varit sånna "påsar" med fruktsmoothie typ Ella´s kitchen, nu kan hon suga i sig en hel men tidigare kunde man få henne att svälja åtminstone några klunkar av det, fast det tog väl en månad säkert då vid åtta månader innan hon förstod att svälja det med.

Men jag kan inte förstå att det skulle vara så svårt att ge D-vitamin? det handlar ju ändå bara om fem droppar.. Funkar det inte om du lägger barnet på sängen, tar fram dit bröst för att amma, droppar i dropparna i munnen och sen snabbt amning på det?

Många styrkekramar till dig, jag vet hur frustrerande det är att försöka och försöka och ändå inte lyckas få i sitt barn "riktig" mat. Men tro på dig själv och din magkänsla, vill du vänta lite till med peg så gör det, det låter som en väldigt extrem lösning.

• Miss lizzy

Candyfloss: Tack för styrkekramarna, för det är verkligen kämpigt nu när hon behöver så mycket näring att hon ammar varannan tinme dygnet runt... Att jag sedan jobbar i eget företag på olika orter och min man och dotter får kuska med överallt gör det ännu jobbigare.

Min tjej kniper ihop munnen för sked och droppar men ditt inlägg gav mig en idé', så i kväll droppade jag d-droppar på brösten innan amning... Låter absurt men det funkade nog hyfsat.

Har köpt en del smothies, typ Ella's men hon fattar tyvärr inte ens att hon ska suga på dem än. Något annat jag tycker är märkligt är att hon inte alls verkar mer benägen att äta för att hon är hungrig. Jag har hållet mig borta många timmar och hon blir allt desperatare, men äter ändå inte.

• I969

Miss Lizzy, jag känner så väl igen det där med att de inte tar nånting trots vrålhunger... när min kille blev 10 mån började jag jobba och då blev det tyvärr "cold turkey" för honom han åt ingenting på hela dagarna i tre dagar och jag tänkte att det här går aldrig! Den fjärde dagen tog han flaskan, vilken lättnad, men det satt SÅ hårt inne att ta något annat än bröstet trots att han var jättehungrig. Konstigt det där.

• skogsvitter

Även om jag tycker att det låter rätt underligt så tror jag att ni får lita på att det kommer så småningom! Det är ju bra att de följer upp, att ni får träffa logoped mm så att ni kan utesluta fysiska orsaker osv. Jag kan inte se om du skrivit något om huruvida hon tar flaska, hur fungerar det? När det gäller just näringsämnena så är det inte några problem i normalfallet, men det kan ju såklart finnas undantagsfall! Med tanke på att hon uppenbarligen inte är mogen för fast föda ännu så skulle jag försöka se om det gick att erbjuda flaska istället, börja med lite bröstmjölk och sedan övergå till ersättning eller kanske välling om ni tycker att det känns bättre. Just med tanke på tillväxten och att ni är oroliga för att bröstmjölken inte är tillräcklig. Jag skulle dock också fundera på eventuella allergier eftersom hon näst intill. står still i vikt trots att hon ändå ammar på. Mjölk och ägg kan tex påverka även genom bröstmjölken, och kan många gånger påverka tillväxten.

• Miss lizzy

Tack för alla svar! För fundera på om jag trots allt ska hålla henne hungrig i flera dagar, fast det skulle vara en riktig pärs...

Nej, hon tar inte ens bröstmjölk i flaska. Har provat ca 10 olika flaskor. Hon tuggar på pipen, fyller kinderna och spottar sedan ut. Hon är allergiutredd och tål inte mjölkprotein så jag äter helt mjölkfritt. Har stenkoll på det då storebror också var allergisk.

Vad fick det att lossna för era barn? Förutom "svält-metoden"?

Svar på tråden Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån