Inlägg från: Miss lizzy |Visa alla inlägg
  • Miss lizzy

Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån

Jag har en tjej på snart 10 månader som inte börjat svälja något annat än vid amning. Hon gillar mat om hon får plocka med det själv, hon tuggar en stund och spottar sedan ut det. Om ett par veckor sätter de in en PEG för att sondmata direkt i magen. Vår tjej är helt normal i alla andra hänseenden. Är det någon som känner igen situationen?

• Svar på tråden Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån
  • Miss lizzy

Varför PEG? Jo, hon står nästan still i tillväxt och de menar att hon får näringsbrister (d-vitamin och järn). Vi har aldrig fått i henne d-droppar. Isabellsmamma: menade BVC att det var OK med helamning så länge för dina barn? Gick de upp i vikt normalt? Hur hanterade de mat när de erbjöds? Vi har haft en logoped som jobbat 4 dgr med vår tjej. Tyvärr utan framgång.

• Miss lizzy

Med normal menar jag att hon kan forma ljud (säger t ex mamma och titta), kryper, går längst möbler. De har undersökt men inte hittat någon fysisk orsak till att hon inte sväljer mat. Att hon kan svälja vid amning tyder också på att det inte är något fysiskt fel på henne. De som jobbat med henne tror att hon bara inte förstått att hon ska svälja maten. Hon hanterar den liksom på samma sätt som leksaker (undersöker den med munnen och spottar sedan ut). Läkaren säger att det ibland blir så här och att polletten trillar ner till slut, om en vecka eller om ett år.

Anledningarna till att jag startade tråden var att jag vill utbyta erfarenheter med andra som är, eller varit i samma sits. Dessutom känner jag mig tveksam till att sätta en PEG. Undrar om hon trots allt kan må bra på bröstmjölk ett tag till. Hon är en mycket pigg och glad krabat.

• Miss lizzy

Tiinaan: gick din tjej upp i vikt som hon skulle? Hur resonerades det på BVC gällande vikt, järn och d-vitamin?

• Miss lizzy

Candyfloss: Tack för styrkekramarna, för det är verkligen kämpigt nu när hon behöver så mycket näring att hon ammar varannan tinme dygnet runt... Att jag sedan jobbar i eget företag på olika orter och min man och dotter får kuska med överallt gör det ännu jobbigare.

Min tjej kniper ihop munnen för sked och droppar men ditt inlägg gav mig en idé', så i kväll droppade jag d-droppar på brösten innan amning... Låter absurt men det funkade nog hyfsat.

Har köpt en del smothies, typ Ella's men hon fattar tyvärr inte ens att hon ska suga på dem än. Något annat jag tycker är märkligt är att hon inte alls verkar mer benägen att äta för att hon är hungrig. Jag har hållet mig borta många timmar och hon blir allt desperatare, men äter ändå inte.

• Miss lizzy

Tack för alla svar! För fundera på om jag trots allt ska hålla henne hungrig i flera dagar, fast det skulle vara en riktig pärs...

Nej, hon tar inte ens bröstmjölk i flaska. Har provat ca 10 olika flaskor. Hon tuggar på pipen, fyller kinderna och spottar sedan ut. Hon är allergiutredd och tål inte mjölkprotein så jag äter helt mjölkfritt. Har stenkoll på det då storebror också var allergisk.

Vad fick det att lossna för era barn? Förutom "svält-metoden"?

Svar på tråden Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån