• Smilla86

Akut hjälp med tjejnamn! Rösta!

Hjälp! Har sån namn ångest! Dottern är 16 dagar gammal och vi har kallat henne Isabella eller Bella sedan dagen efter hon kom. Men det känns inte längre rätt.. Förknippar inte namnet med nått.. Namnet har aldrig funnits över min lista på favoritnamn men sambon föreslog det i slutet av graviditeten. Sedan ville han bestämma namnet så fort som möjligt efter fl och jag var trött och sliten och sa bara okej till namnet.. Men jag har velat fram och tillbaka Wilma har varit mitt favoritnamn i över tio år, men det kändes inte rätt när hon låg i magen. Men kanske nu?. Nora vet jag ju rimmar på något mindre trevligt, men jag känner en Nora som är så himla söt och gullig, därför tycker jag om det namnet. Sambon tycker att det går bra med vilket som. Och kan man bara "byta" namn? Vi har ju sagt till många att hon heter Isabella så jag är orolig för vad folk kommer att tycka när vi "byter" namn. Men jag är ledsen över att det inte känns helt rätt. Och hur säger man det till folk? "Hej! Jo förresten, hon heter inte Isabella längre utan xxxx?". Någon som varit som jag? Så.. Vilket namn tycker ni är bäst/finast?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-24 22:19
    Kommentera gärna hur ni tänker:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-28 10:29
    Har någon några fler namnförslag i stil med dom jag har skrivit? Försöker lägga upp en bild på henne också så kanske det blir lättare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Akut hjälp med tjejnamn! Rösta!
  • Comet

Jag röstade inte för att jag tycker att alla tre namn är fina! När vår tjej föddes var hon namnlös i fem veckor eftersom vi inte kunde bestämma oss mellan två namn. Till sist fick hon båda (de passar ihop väldigt bra också), men bara ett av namnen blev tilltalsnamn. Skulle det vara så att hon själv vill ha det andra som tilltalsnamn när hon blir större så är det ju bara att byta.

En jobbarkompis till mig bytte namn på sin tjej två veckor efter födseln. Hon sa att det helt enkelt inte kändes rätt. Och det är ju inte så konstigt, man måste ju hinner känna efter lite!

• ApanApansson

Isabella eller Nora tycker jag var finast av dina förslag, Wilma gillar jag inte alls. Är det bara dessa eller vill du ha fler förslag?

Stupid is, as stupid does!
  • häxa

Isabella och Nora tycker jag om.

Nackdelen med nora kan vara just rimmet....

Wilma känner jag inget särskilt för, känns lite tråkigt. Förövrigt föredrar jag enkel V.

• Smilla86

Tack alla svarat!!! Jag tvekar fortfarande på att ev byta även om det jobbigt nog finns i mina tankar.. Känns som man vant sig och det kommer kännas konstigt att kalla henne något annat Och storebror proteterar högljutt. Han vill att hon ska heta Bella. Älskar Nora, men är nog tyvärr för feg ifall hon skulle bli mobbad alternativet just nu är Nora som andra namn. Typ Nora Isabella xxxx.. Sen har jag andra favoritnamn såsom Freja (sambon vill inte detta), Elsa, Stella, Felicia, Tilda mm. Men det känns inte som om dom heller passar. Ångrar sjukt mycket att vi inte spikade ett namn innan hon föddes men vi tänkte att vi skulle kunna se vad hon var för person och vilket namn som skulle passa. MEN inget passar känns det som..

• KramKalas

Röstade på wilma men hade valt att stava det Vilma. Nora är också fint tycker jag.

Isabella gillar jag inte alls.

• Comet
    Smilla86 skrev 2013-10-27 12:37:37 följande:
    Tack alla svarat!!! Jag tvekar fortfarande på att ev byta även om det jobbigt nog finns i mina tankar.. Känns som man vant sig och det kommer kännas konstigt att kalla henne något annat Och storebror proteterar högljutt. Han vill att hon ska heta Bella. Älskar Nora, men är nog tyvärr för feg ifall hon skulle bli mobbad alternativet just nu är Nora som andra namn. Typ Nora Isabella xxxx.. Sen har jag andra favoritnamn såsom Freja (sambon vill inte detta), Elsa, Stella, Felicia, Tilda mm. Men det känns inte som om dom heller passar. Ångrar sjukt mycket att vi inte spikade ett namn innan hon föddes men vi tänkte att vi skulle kunna se vad hon var för person och vilket namn som skulle passa. MEN inget passar känns det som..
    Att byta namn nu känns kanske konstigt i några dagar, men det är ju bättre än att hon har ett namn som känns konstigt hela livet! Och storebror skulle säkert vänja sig snabbare än någon annan! Men jag gillar Nora Isabella annars, det passar bra ihop! Tilda är så fint också!
  • Josefiine

Jag röstade på Nora. Dom namnen jag själv funderar på om jag får en dotter är Julia eller Alicia :) väldigt söt dotter!

• Abbe83

Jättesöt tjej! Tycker hon ser ut som en Nora. Tycker inte man ska tänka på risken för mobbning för mobbarna hittar på så många anledningar att mobba. Blev själv mobbad för mitt namn för att det är ovanligt. 

Andra förlag:
    Alma
    Ebba
    Elin
    Ellen
    Hilda
    Isabelle
    Klara
    Linnea
    Lovisa
    Matilda
    Vera
    Viola

• Smilla86

Tack för alla svar och kommentarer! Jag och sambon har bestämt oss för Nora:) men Isabella som andra namn!

• fluu
    Smilla86 skrev 2013-11-01 10:57:39 följande:
    Tack för alla svar och kommentarer! Jag och sambon har bestämt oss för Nora:) men Isabella som andra namn!
    Fint! Grattis till dottern!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Akut hjälp med tjejnamn! Rösta!