• PennyLane

Pumpa ur inför party

Hejsan!
    Har några funderingar kring urpumpning som jag behöver hjälp med. Ska iväg på fest i helgen och min femmånaders ska vara hemma med sin pappa. Ska då pumpa ut bröstmjölk inför detta ( hon tar flaska, har varit borta kortare stunder och pumpat ur till flaska som fått stå i kylen ). men denna gång ska jag frysa in mjölk inför helgens utgång och då undrar jag;

1. Kan man använda " vanliga " fryspåsar för att förvara mjölken i? Eller innehåller dessa farliga kemikalier eller dylikt? 

2. Måste man kyla ner mjölken innan man sätter in den i frysen? 

3. När kan jag amma igen? ( min sambo tar hand om henne hela natten, sover bredvid och ger flaska så jag ska ej ta hand om henne alls under kvällen / natten ). Jag vet att livsmedelverkets råd är att jag kan dricka två glas vin utan att pumpa ur, men om jag vill dricka mer än så, säg 4-5 glas, och i och med det ha en riktig partykväll / natt, kan jag då amma henne morgonen efter jag varit ut?

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Pumpa ur inför party
  • YokohamaNr2

Jag frös in mjölken i ispack, alltså de vanliga plastgrejerna du gör is i, men fryspåsar går bra också

Nej du behöver inte kyla ner mjölken

Ja du kan amma direkt på morgonen efter

Hoppas du får kul 

• EssEss

1. Jag fryser in mjölk i "isbits-påsar" så vanliga fryspåsar borde funka bra. Min BVC-sköterska sa att bara det är sterilt.

2. Ibland låter jag mjölken stå en liten stund innan jag stoppar in den i frysen. Men det har hänt att den åkt in på en gång.

3. Jag hade väntat med att amma till eftermiddagen/kvällen. Har hört att alkoholen stannar längre i bröstmjölken då den är så fet. Men det är hur jag skulle gjort.

Ha så roligt på festen! :)

• Snällspiken

Jag brukade använda medelas flaskor som var på typ 150 ml vardera. Man skruvade dem direkt på pumpen (jag hade en elektrisk, dubbelsidig som var väldigt smidig). Det fanns t o m nappar att skruva på samma flaskor sen, inför matning.

Nej, du behöver inte kyla mjölken innan. Bara pumpa ur och sedan frysa. Vanliga glasflaskor eller plastflaskor borde också gå bra, om det inte är någon farlig plast som ger utfällningar. 

• Snällspiken

När jag hade druckit vin pumpade jag f.ö. ur och kastade all mjölk som fanns i brösten, morgonen efter partykvällen. Jag vet inte exakt hur det funkar, men det känns väl logiskt att alkoholen borde stanna kvar i mjölken? Jag hade ett extra mjölklager i frysen just för resor, fest o s v. När jag slutade amma fick jag slänga åtta liter mjölk... 

• YokohamaNr2

Alltså TS skulle ju kunna amma efter 4-5 glas vin eller 10 för den delen utan att det går ut någon alkohol (mer än vad som finns i juice eller filmjölk) i mjölken men det är ju inte så smart att amma berusad därav kan hon absolut amma dagen efter!

• PennyLane

Hej alla och tack för svar. Lite olika bud där gällande alkoholen ser jag. Nån mer som har en input på det?

• malzac

Det finns lika mycket alkohol i mjölken som det finns i blodet. När den går ur blodet går den också ur mjölken. När du är riktigt stupfull så har du kanske 2-3 promille i blodet (och i mjölken), dvs 0.2-0.3%. Det bebisen får i sig har då den alkoholhalten, och det är under gränsen för "alkhoholfria" drycker (0.5%).

Så, alltså, det är inget problem att ge din bebis bröstmjölk efter flera glas vin. Problemet ligger i att man, som YokohamaNr2 säger, inte bör amma berusad eftersom man inte har kontroll över vad man gör. Men mjölkens alkoholhalt är inga problem.

• PennyLane

Hej igen och tack för mer input. Ringde min bm idag och frågade, och efter Att hon pratat med några kollegor så gav hon rådet Att vänta till nån gång mitt på dagen dagen efter. Med att amma alltså. Jag tycker det är konstigt att alla säger olika. Min lilla tjej blir nog väldigt ledsen om hon måste vänta så länge på bröstet så jag antar att jag helt enkelt får hålla mig till typ två glas vin eller så får jag göra en uträkning på typ kalkylera mera.

• KimPossible

Jösses, vilken okunnig bm! Bedrövligt att de inte har bättre koll på detta.

Men jag är inte förvånad, många bm verkar leva kvar alltför mycket i det gamla. Dessutom misstänker jag att de ibland ger felaktig info pga ren moralism.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • k girl

Alkoholen i bröstmjölken minskar proportionerligt med blodplasmakoncentrationen. Det är inte så att alkoholen "lagras" i bröstmjölken. Du kan lugnt amma morgonen efter.

• Dr Mupp

1. Ja det fungerar bra. Jag rekommenderar 1 literspåsarna
    2. Nej du behöver inte kyla ner, men det är en fördel.
    3. Är du nykter nog att hantera ditt barn så är du nykter nog att amma. Det är inte alkoholhalten i bröstmjölken som är problemet utan att man som berusad riskerar att tappa barnet.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillGris

Grejen är att du kan i princip vara död utan att mjölken är dålg för ditt barn. 5 promille är fortfarande 0,5% = räknas som alkoholfritt. Och har du 5 promille är du död. Är du stupfull, säg 3 promille, är mjölken fortfarande helt ofarlig för barnet. Du, däremot, är det inte :)

• PennyLane

Tack för fler svar. Det låter logiskt det ni säger. Tycker det var så konstigt att man ska behöva vänta så länge med amningen när t.om livsmedelverket säger att man kan amma efter två glas vin. Och jag tänkte ju dricka 4 glas under hela kvällen och natten med mat emellan. Det är inte så att alkoholen är det viktiga i utekvällen, men min lilla är snart sex månader och det var ett tag sen man såg annat folk och drack nåt annat än saft. Ha ha!

Svar på tråden Pumpa ur inför party