Inlägg från: PennyLane |Visa alla inlägg
  • PennyLane

Pumpa ur inför party

Hejsan!
    Har några funderingar kring urpumpning som jag behöver hjälp med. Ska iväg på fest i helgen och min femmånaders ska vara hemma med sin pappa. Ska då pumpa ut bröstmjölk inför detta ( hon tar flaska, har varit borta kortare stunder och pumpat ur till flaska som fått stå i kylen ). men denna gång ska jag frysa in mjölk inför helgens utgång och då undrar jag;

1. Kan man använda " vanliga " fryspåsar för att förvara mjölken i? Eller innehåller dessa farliga kemikalier eller dylikt? 

2. Måste man kyla ner mjölken innan man sätter in den i frysen? 

3. När kan jag amma igen? ( min sambo tar hand om henne hela natten, sover bredvid och ger flaska så jag ska ej ta hand om henne alls under kvällen / natten ). Jag vet att livsmedelverkets råd är att jag kan dricka två glas vin utan att pumpa ur, men om jag vill dricka mer än så, säg 4-5 glas, och i och med det ha en riktig partykväll / natt, kan jag då amma henne morgonen efter jag varit ut?

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Pumpa ur inför party
  • PennyLane

Hej alla och tack för svar. Lite olika bud där gällande alkoholen ser jag. Nån mer som har en input på det?

• PennyLane

Hej igen och tack för mer input. Ringde min bm idag och frågade, och efter Att hon pratat med några kollegor så gav hon rådet Att vänta till nån gång mitt på dagen dagen efter. Med att amma alltså. Jag tycker det är konstigt att alla säger olika. Min lilla tjej blir nog väldigt ledsen om hon måste vänta så länge på bröstet så jag antar att jag helt enkelt får hålla mig till typ två glas vin eller så får jag göra en uträkning på typ kalkylera mera.

• PennyLane

Tack för fler svar. Det låter logiskt det ni säger. Tycker det var så konstigt att man ska behöva vänta så länge med amningen när t.om livsmedelverket säger att man kan amma efter två glas vin. Och jag tänkte ju dricka 4 glas under hela kvällen och natten med mat emellan. Det är inte så att alkoholen är det viktiga i utekvällen, men min lilla är snart sex månader och det var ett tag sen man såg annat folk och drack nåt annat än saft. Ha ha!

Svar på tråden Pumpa ur inför party