Ersättningshjälp! 6veckors med magknip och hårt bajs
Hej!
Jag är lite villrådig och hoppas på att få lite input från mer erfarna. Nu blir det mycket bajsprat så är du känslig så bör du inte lösa mer.
Vi har en liten tjej på sex veckor hemma. Av olika anledningar funkade inte amningen och jag fasade ut amningen helt när hon var tre veckor. Första 2veckorna vecka fick hon NAN pro 1. Vi tyckte det funkade bra och hon gick fint upp i vikt. En go rund liten tjej! Men så för 1,5vecka sen blev hon lite orolig i magen och hon bajsade inte under dagen som hon alltid annars gjort. Vi började massera hennes mage och ut kommer det hårt bajs, såg nästan lite torrt ut. Vi har varit jättenoga med doseringen och dubbelkollat att måtten stämmer. Vi ringde till sjukvårdsrådgivningen som sa att det kunde vara så när man helt gått över till att ge bara ersättning. Vilket vi gjort under veckan då amningen var helt ute ur bilden. Vi masserade hela helgen och ringde till BVC på i måndags. De rekommenderade Sempers Lemolac. Så i måndags gick vi över till det. Magen blev marginellt bättre. Vi måste fortfarande massera ut bajs och det första som kommer är hårt och sen kommer löst bajs. Men jag får känslan av att hon inte gillar smaken. Det är svårare att få i henne mjölken än tidigare och med fler pauser. I fredags kväll gick vi över till NAN Comfortis. Vi tänkte att den kanske mer smakar som NANen som hon gillar. Men nu tycker vi att hon är mer rastlös. Magen gör inte och hon får ingen ro på kvällarna.
Vi ger från MAM antikolik flaska. Kan tillägga att hon varit förkyld den senaste veckan och det har väl sammanfallit med magproblemen. Vi ger även sempers magdroppar.
Så mina frågor: Kan förkylningen göra att magen krånglar och problemet är tillfälligt? Är det någon annan som haft liknande bekymmer och kan rekommendera en annan mjölksort? VI tänkte ge NAN Comfortis en chans men det är svårt när vår lilla tjej har magknip. Iom att att hon inte verkat ha gillat Lemolacen blev det mag ofta och lite. Varannan timme max 80ml. Nu med Comfortis blir det 100-120ml var 2-3timme.
Hoppas ni kan hjälpa med lite input.