Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ersättningshjälp! 6veckors med magknip och hårt bajs

Får jag fråga varför ni inte fått prova mjölkfritt?

Jag tycker tvärtom att ni inte ska vänta, utan skaffa en mjölkfri ersättning. Låter märkligt om ni fått förslag på alla dessa ersättningar istället för mjölkfri som brukar vara det vanligaste rådet. Förstoppning av ersättning beror ju för det mesta på känslighet eller allergi mot komjölk.

De ersättningar ni fått prova nu är ju mot kolik... inte mot förstoppning. Jag tycker ni har fått helt fel typ av hjälp.

• skogsvitter
    OpheliaMR skrev 2013-10-13 19:46:53 följande:
    Skogsvitter: vet faktiskt inte. Det har inte ens slagit mig att det kan vara det. Eller att ersättningarna är mot kolik och inte mot förstoppning. Hon drack ju ersättning i nästan två veckor innan problemen började och det är väl därför det inte slagit oss att det kunde vara det. Borde det inte visa sig direkt om det är allergi?

Tacksam för all input!!!
    Nej, tvärtom faktiskt. Symptomen kommer nästan alltid fördröjt, efter ett par veckor är ändå ganska snabba symptom, många har betydligt mer diffusa och långsamt smygande symptom. Det är bla därför rekommendationen inom vården är att utesluta komjölksprodukter i minst fyra veckor för att vara säker på om det är allergi eller ej.

Jag är högst förvånad över att inte ens BVC uppmärksammat er på detta... att man själv ska veta precis vad som gäller osv är ju inte möjligt såklart, men BVC borde sannerligen ha tagit upp det! Det är trots allt vanliga symptom för mjölkallergi och mjölkfri ersättning bör vara bland de första åtgärderna för dylika problem.
  • skogsvitter
    Grävling 75 skrev 2013-10-13 20:15:11 följande:
    Men det behöver inte vara mjölkallergi. Vi hade samma problem med den minsta och han var inte allergisk.
    Hur vet ni det?

Men nej det behöver inte vara det, men det är högst sannolikt. Det är ju därför rekommendationerna är att kunna utesluta det så tidigt som möjligt.
Svar på tråden Ersättningshjälp! 6veckors med magknip och hårt bajs