• CharlieGallifrey

ADHD FRÅGOR! Fick precis veta att jag har ADHD.

Hej!
    Är en kvinna på 20 år.
    Har lite frågor om ADHD då jag nyligen fått diagnosen. Eller ja fått reda på att jag har det. Man är väl född med ADHD?

Ska till min psykiatriker på torsdag, kan självklart ställa alla frågor då. Men skulle vilja fråga människor med egna erfanheter istället. Folk som faktiskt lever med ADHD.
    Min mamma har också ADHD men jag vill inte prata med henne om allt.
    F.ö Är jag mer hyper och impulsiv och har ganska bra koncentration. (JA jag har gjort alla tester!)

Vid sex:
    Jag har varit sexuellt aktivt (samlag) i snart två år. Eller egetnligen bara 1 år då jag inte klarade av det tidigare. Men hade analsex istället (JAG VILLE , jag blev inte tvingad!) Men har märkt att jag tröttnar under förspelet, jag blir kåt i 5 minuter, sen bara PANG BOM försvinner det. Jag blir helt "jahapp vad gör jag här?" Har svårt att känna njutning och när jag onanerar själv går det väldigt snabbt..orkar inte hålla på hur längesomhelst.
     Dock kan jag behålla kåtheten när jag får ta ledrollen, då jag får göra mycktet saker (s¨å jag inte blir utråkad) Är detta något som har med ADHD:n att göra? eller är det bara jag som inte känner min kropp?
    Med nya partners kan jag behålla kåtheten längre. Men inte när jag börjat ha sex med samma partner 3 gånger typ. Kanske fler.   

Har även haft enstaka utbrott, alltså stått och skrikt och blivit galen. KAN detta vara ADHD:n med? eller ?

ursäkta mina konstiag frågor, men arh -.-

Har ofta beslutsångest...alltså med ALLT! Allt ifrån killar jag vill dejta/ligga med till godis i affären. 

Tips för att klara vardagen bättre?

Jag är väldigt stökig med. Älskar att organisera, men när jag gör saker blir det liksom ...stökigt bara.
    Skiftar med, från att vara JÄTTEGLAD och hyper till att bli helt ledsen men ändå vara lika hyper.

Har jag fler frågor återkommer jag...

OCH NEJ JAG VILL INTE SKYLLA ADHD:n på allt. Jag vill bara lära känna mig själv mera.      

• Svar på tråden ADHD FRÅGOR! Fick precis veta att jag har ADHD.
  • Maya94
    CharlieGallifrey skrev 2013-10-01 09:39:21 följande:
    Hej!
    Är en kvinna på 20 år.
    Har lite frågor om ADHD då jag nyligen fått diagnosen. Eller ja fått reda på att jag har det. Man är väl född med ADHD?

Ska till min psykiatriker på torsdag, kan självklart ställa alla frågor då. Men skulle vilja fråga människor med egna erfanheter istället. Folk som faktiskt lever med ADHD.
    Min mamma har också ADHD men jag vill inte prata med henne om allt.
    F.ö Är jag mer hyper och impulsiv och har ganska bra koncentration. (JA jag har gjort alla tester!)

Vid sex:
    Jag har varit sexuellt aktivt (samlag) i snart två år. Eller egetnligen bara 1 år då jag inte klarade av det tidigare. Men hade analsex istället (JAG VILLE , jag blev inte tvingad!) Men har märkt att jag tröttnar under förspelet, jag blir kåt i 5 minuter, sen bara PANG BOM försvinner det. Jag blir helt "jahapp vad gör jag här?" Har svårt att känna njutning och när jag onanerar själv går det väldigt snabbt..orkar inte hålla på hur längesomhelst.
     Dock kan jag behålla kåtheten när jag får ta ledrollen, då jag får göra mycktet saker (s¨å jag inte blir utråkad) Är detta något som har med ADHD:n att göra? eller är det bara jag som inte känner min kropp?
    Med nya partners kan jag behålla kåtheten längre. Men inte när jag börjat ha sex med samma partner 3 gånger typ. Kanske fler.   

Har även haft enstaka utbrott, alltså stått och skrikt och blivit galen. KAN detta vara ADHD:n med? eller ?

ursäkta mina konstiag frågor, men arh -.-

Har ofta beslutsångest...alltså med ALLT! Allt ifrån killar jag vill dejta/ligga med till godis i affären. 

Tips för att klara vardagen bättre?

Jag är väldigt stökig med. Älskar att organisera, men när jag gör saker blir det liksom ...stökigt bara.
    Skiftar med, från att vara JÄTTEGLAD och hyper till att bli helt ledsen men ändå vara lika hyper.

Har jag fler frågor återkommer jag...

OCH NEJ JAG VILL INTE SKYLLA ADHD:n på allt. Jag vill bara lära känna mig själv mera.      

Jag diagnostiserades med ADHD för 5 år sedan och först för ett år sedan fick jag samma problem med mitt sexliv som du beskriver. Jag har också varit väldigt aktiv och alltid njutit, men nu försvinner tankarna åt andra håll. Det har inte med min sambo att göra, jag finner honom väldigt attraktiv. Men saker som; just ja, när skulle jag till optikern? Jag borde boka undersökning inför friskvårdsavtalet också...

Och som du säger, pang så är all lust som bortblåst.
    Det har nog mycket med koncentrationen att göra och hyperaktivitet. Det går för sakta och vi tappar tålamodet.

Utbrott måste inte höra till ADHD även om det är vanligare hos oss. Jag är passivt aggressiv så jag blir bara jäkligt läskig när någon gör mig förbannad. Sitter och stirrar på dem och viskar för mig själv tills dom blir rädda och går därifrån, haha. Men att vara det är något jag lärt mig efter många år av ilskehanterings kurser som vänt mig åt fel håll.

Du borde prata med din psykiatriker om det här istället, han/hon kan svara mycket bättre på hur du ska göra/vad det beror på.

Det enda tipset jag kan ge dig är; försök överleva utan medicinerna. Antingen gör dom dig jätteglad eller så förstör dom flera år av ditt liv. Och om du väljer att medicineras så måste du kräva behandling vid sidan om. KBT eller MBT eller vad det nu är. Det lovade man mig men jag fick det aldrig så allting spårade ur. Fick lära mig hur jag fungerade den hårda vägen.
  • myy

Jag är förälder till barn med ADHD, men har det inte själv.

ADHD måste man inte vara född med, men den uppstår per definition tidigt i livet. Diagnoser föds man aldrig med, dem får man av en läkare.

De besvär som du utredningen visat att du har är sammantaget grunden till din diagnos.
    Jag kan också få raseriutbrott (du vill inte veta...), tappa fokus vid sex (precis som i många andra sammanhang), älskar att försöka skapa ordning och struktur ( men det blir ändå kaos) osv. Kanske är vissa av mina känsloyttringar starkare än dina, men det vet jag ingenting om. Dock har jag inte tillräckligt många symptom för att diagnostiseras med ADHD. Så det du beskriver anser jag inte beror på ADHD:n, utan är snarare en förutsättning för den.

Jag tycker inte att du absolut skall undvika medicinerna, utan att du bör diskutera olika alternativ med din läkare. Vissa av dem jag känner har haft stor hjälp av sin medicin, andra viss hjälp och någon har tyckt att det negativa överväger. Det är olika från person till person.  

• Grodprins
    myy skrev 2013-10-14 17:48:02 följande:
    Jag är förälder till barn med ADHD, men har det inte själv.   ADHD måste man inte vara född med, men den uppstår per definition tidigt i livet. Diagnoser föds man aldrig med, dem får man av en läkare. De besvär som du utredningen visat att du har är sammantaget grunden till din diagnos. Jag kan också få raseriutbrott (du vill inte veta...), tappa fokus vid sex (precis som i många andra sammanhang), älskar att försöka skapa ordning och struktur ( men det blir ändå kaos) osv. Kanske är vissa av mina känsloyttringar starkare än dina, men det vet jag ingenting om. Dock har jag inte tillräckligt många symptom för att diagnostiseras med ADHD. Så det du beskriver anser jag inte beror på ADHD:n, utan är snarare en förutsättning för den. Jag tycker inte att du absolut skall undvika medicinerna, utan att du bör diskutera olika alternativ med din läkare. Vissa av dem jag känner har haft stor hjälp av sin medicin, andra viss hjälp och någon har tyckt att det negativa överväger. Det är olika från person till person.  

Man föds visst med diagnoser.
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 16:17:44 följande:

Man föds visst med diagnoser.

Nej, det gör man inte. Man föds med ett tillstånd, ett sätt att vara och fungera. Diagnosen får man av en läkare oavsett om det är en motiverad diagnos eller en feldiagnos. Ungefär som att man kan ha mycket goda kunskaper i ett kärnämne, men läraren ger betyget och om du inte går till skolan och visar upp dina kunskaper får du inget betyg.

Det vore ju mycket praktiskt om man aldrig behövde ställa diagnos. 
  • Grodprins
    myy skrev 2013-10-19 17:23:41 följande:
    Nej, det gör man inte. Man föds med ett tillstånd, ett sätt att vara och fungera. Diagnosen får man av en läkare oavsett om det är en motiverad diagnos eller en feldiagnos. Ungefär som att man kan ha mycket goda kunskaper i ett kärnämne, men läraren ger betyget och om du inte går till skolan och visar upp dina kunskaper får du inget betyg. Det vore ju mycket praktiskt om man aldrig behövde ställa diagnos. 

Jag har hela mitt liv haft Asperger(eller som det nu heter autism).
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:30:26 följande:

Jag har hela mitt liv haft Asperger(eller som det nu heter autism).

Min son har Asperger och han visade symptom på det redan som spädbarn, men han hade ingen diagnos. Orsaken till det var att han inte var utredd = ingen läkare hade haft möjlighet att ställa diagnos!

Om du hade diagnos redan när du föddes måste en sakkunnig ha undersökt dig i moderlivet, vilket i så fall torde vara tämligen unikt.
  • Grodprins
    myy skrev 2013-10-19 17:44:31 följande:
    Min son har Asperger och han visade symptom på det redan som spädbarn, men han hade ingen diagnos. Orsaken till det var att han inte var utredd = ingen läkare hade haft möjlighet att ställa diagnos! Om du hade diagnos redan när du föddes måste en sakkunnig ha undersökt dig i moderlivet, vilket i så fall torde vara tämligen unikt.

Lägg ner nu. Det är fakta att man föds med "Asperger".
  • Grodprins
    myy skrev 2013-10-19 17:44:31 följande:
    Min son har Asperger och han visade symptom på det redan som spädbarn, men han hade ingen diagnos. Orsaken till det var att han inte var utredd = ingen läkare hade haft möjlighet att ställa diagnos! Om du hade diagnos redan när du föddes måste en sakkunnig ha undersökt dig i moderlivet, vilket i så fall torde vara tämligen unikt.

Jag är inte chockad att din son har det, den diagnosen är ju poppis på FL.
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:53:40 följande:

Lägg ner nu. Det är fakta att man föds med "Asperger".

Min poäng har inte specifikt med Asperger att göra, det kunde lika gärna gälla halsfluss. Du kan ha det, men får inte diagnos utan en läkare. Du kan ha cancer, men inte någon cancerdiagnos innan en läkare har ställt den osv.
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:57:37 följande:

Jag är inte chockad att din son har det, den diagnosen är ju poppis på FL.

Det är förhoppningsvis ingen som blir chockad över att du har det heller :).
    Men vad han har med familjeliv att göra vet jag inte. Gissningsvis fick han diagnosen av sin läkare innan Familjeliv existerade. 
  • myy

Nu drar jag mig ur tråden, men vill först be TS om ursäkt för att ha lånat den lite väl mycket.

• Grodprins
    myy skrev 2013-10-19 18:17:49 följande:
    Det är förhoppningsvis ingen som blir chockad över att du har det heller :). Men vad han har med familjeliv att göra vet jag inte. Gissningsvis fick han diagnosen av sin läkare innan Familjeliv existerade. 

Ursäkta, jag är bara trött på att alla skriker Asperger hela tiden här på FL. Alla kan inte ha Asperger, det är bara ca fem promille som har det. Jag är så trött att Asperger är mode här på FL.
  • Vandelay
    Grodprins skrev 2013-10-19 18:23:32 följande:

Ursäkta, jag är bara trött på att alla skriker Asperger hela tiden här på FL. Alla kan inte ha Asperger, det är bara ca fem promille som har det. Jag är så trött att Asperger är mode här på FL.
    Hmm men du har alltså aspergers och då är det okej? Jag förstår inte ditt inlägg, du säger ju emot sig själv
  • Grodprins
    Vandelay skrev 2013-10-23 20:31:22 följande:
    Hmm men du har alltså aspergers och då är det okej? Jag förstår inte ditt inlägg, du säger ju emot sig själv
    Va? Jag säger inte emot mig själv.
Svar på tråden ADHD FRÅGOR! Fick precis veta att jag har ADHD.