• myy

ADHD FRÅGOR! Fick precis veta att jag har ADHD.

Jag är förälder till barn med ADHD, men har det inte själv.

ADHD måste man inte vara född med, men den uppstår per definition tidigt i livet. Diagnoser föds man aldrig med, dem får man av en läkare.

De besvär som du utredningen visat att du har är sammantaget grunden till din diagnos.
    Jag kan också få raseriutbrott (du vill inte veta...), tappa fokus vid sex (precis som i många andra sammanhang), älskar att försöka skapa ordning och struktur ( men det blir ändå kaos) osv. Kanske är vissa av mina känsloyttringar starkare än dina, men det vet jag ingenting om. Dock har jag inte tillräckligt många symptom för att diagnostiseras med ADHD. Så det du beskriver anser jag inte beror på ADHD:n, utan är snarare en förutsättning för den.

Jag tycker inte att du absolut skall undvika medicinerna, utan att du bör diskutera olika alternativ med din läkare. Vissa av dem jag känner har haft stor hjälp av sin medicin, andra viss hjälp och någon har tyckt att det negativa överväger. Det är olika från person till person.  

• myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 16:17:44 följande:

Man föds visst med diagnoser.

Nej, det gör man inte. Man föds med ett tillstånd, ett sätt att vara och fungera. Diagnosen får man av en läkare oavsett om det är en motiverad diagnos eller en feldiagnos. Ungefär som att man kan ha mycket goda kunskaper i ett kärnämne, men läraren ger betyget och om du inte går till skolan och visar upp dina kunskaper får du inget betyg.

Det vore ju mycket praktiskt om man aldrig behövde ställa diagnos. 
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:30:26 följande:

Jag har hela mitt liv haft Asperger(eller som det nu heter autism).

Min son har Asperger och han visade symptom på det redan som spädbarn, men han hade ingen diagnos. Orsaken till det var att han inte var utredd = ingen läkare hade haft möjlighet att ställa diagnos!

Om du hade diagnos redan när du föddes måste en sakkunnig ha undersökt dig i moderlivet, vilket i så fall torde vara tämligen unikt.
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:53:40 följande:

Lägg ner nu. Det är fakta att man föds med "Asperger".

Min poäng har inte specifikt med Asperger att göra, det kunde lika gärna gälla halsfluss. Du kan ha det, men får inte diagnos utan en läkare. Du kan ha cancer, men inte någon cancerdiagnos innan en läkare har ställt den osv.
  • myy
    Grodprins skrev 2013-10-19 17:57:37 följande:

Jag är inte chockad att din son har det, den diagnosen är ju poppis på FL.

Det är förhoppningsvis ingen som blir chockad över att du har det heller :).
    Men vad han har med familjeliv att göra vet jag inte. Gissningsvis fick han diagnosen av sin läkare innan Familjeliv existerade. 
  • myy

Nu drar jag mig ur tråden, men vill först be TS om ursäkt för att ha lånat den lite väl mycket.

Svar på tråden ADHD FRÅGOR! Fick precis veta att jag har ADHD.