• lilletrille

Mjölkstockning - jag orkar inte mer!

Nu har jag haft fyra(!) mjölkstockningar på sex veckor. Och då snackar jag riktiga mjölkstockningar. Smärtan från helvetet, feber, frossa, muskelvärk, huvudvärk. Jag har alltså varit sängliggande och mått riktigt skit. Nu orkar jag inte mer. Jag har verkligen försökt, men nu räcker det. Så min fråga är - hur gör man? Hur slutar man? Jag har ju så ont att jag vill hoppa från balkongen..

• Svar på tråden Mjölkstockning - jag orkar inte mer!
  • caaroline

Finns det någon amningsmottagning där du bor? Här där jag bor finns det på BB så jag råder dig till att kontakta dom, annars kan du be om hjälp av BVC och se vad dom säger. Har själv haft ett rent hel*ete med mjölkstockningar och när jag för tredje gången fick det blev jag även inlagt på sjukhus då jag inte fick bort det (då var mitt barn 8 veckor ca.) Dom frågade flera gånger om de inte va så att jag skulle sluta amma för att jag inte mådde bra av att ha de sådär hela tiden, stå på dig och berätta hur du känner så får du säkert den hjälp du vill ha får vi hoppas. Krya på dig!

• any19877

Åk till Gyn akuten!jag hade också feber och mådde jättedåligt! . Jag fick behandlas med antibiotika och orkade inte må dåligt så i samma väva bad jag läkaren på gynakuten att få recept för pillar som stoppar mjölk produktionen. ( glömde vad de heter). Efter 2-3dagar blev jag en hel ny människaoch framförallt mamma! Lycka till

• lilletrille

Tack för ditt svar. Visst finns det en amningsmottagning, jag har varit i kontakt med dem ett flertal gånger. Jag har dock varit fast bestämd på att härda ut och försöka lite till. Nu har jag dock fått nog och vill lägga ner det, jag kan ju inte ta hand om mitt barn när jag mår såhär. Problemet är bara att de har öppet först på tisdag, och jag tror faktiskt inte att jag kan vänta till dess. Vad gjorde de när du blev inlagd? Vet du om man kan få antibiotika om man söker akut, eller skickar de hem en för att vänta ut det?

• lilletrille
    any19877 skrev 2013-09-22 14:14:39 följande:
    Åk till Gyn akuten!jag hade också feber och mådde jättedåligt! . Jag fick behandlas med antibiotika och orkade inte må dåligt så i samma väva bad jag läkaren på gynakuten att få recept för pillar som stoppar mjölk produktionen. ( glömde vad de heter). Efter 2-3dagar blev jag en hel ny människaoch framförallt mamma! Lycka till

Aah, tack! Det låter ju alldeles underbart :)
  • amela

Alla vill inte ge piller. Jag frågade min läkare hur jag skulle minska mjölkprod. för jag ville sluta amma och till svar fick jag att det bästa för barnet var att fortsätta amma. Han ville ej ge mig piller eftersom de, enligt honom, inte alls var så jätteeffektiva. Var så irriterad på den läkaren, men jag fick ingen hjälp av han :(. Istället minskade jag på amningen  och pumpade mellan amningarna.  Jag var dock noga med att känna efter om det fanns några knölar för att ej få mjölkstockning och försökte massera knölarna medan jag pumpade. Det tog ca. 2 veckor sedan var mjölken slut.

• cloudberry79

Jag fick såna piller. Blev så dålig att jag svimmade, kräktes och hade fruktansvärda smärtor i både brösten och magen. De ger oerhörda biverkningar, inget man vill ha om man ska ta hand om ett litet barn samtidigt, så jag vill verkligen varna för att ta tabletterna om du inte har någon annan hemma som tar hand om barnet!

(M)amma till V -07 och E -12
  • zbaby

Ett tips kan vara Lecithinkapslar från hälsokost, de räddade mig tillsammans med Ipren (3 per dag i förebyggande syfte). Men ta tre Lecithinkapslar på morgonen och tre på kvällen tills du känner att allt är ok sedan kan du dra ned på dosen.
    Lycka till!

• caaroline

Jag åkte in akut för att jag hade så ont, hade 40 i feber också tog dom massa prover som visade att jag hade en regäl infektion i bröstet pga mjölkstockningen. Då la dom in mig på kvinnokliniken, fick antibiotika via dropp och samtidigt ammande jag som bara den + värme på bröstet. Dom frågade om jag inte skulle sluta med tanke på att detta var tredje gången jag drabbades (sökte endast hjälp den sista).. Jag beslöt mig iallafall för att fortsätta men jag är nästan säker på att dom skulle hjälpa mig att sluta amma om jag sa att ja ville för dom såg hur dåligt ja mådde.

• any19877

Jag fick inga biverkningar alls! Jag hade 2 månaders tvillingar då å valde att koncentrera mig på att ta hand om de å vara en bra mamma istället för att kämpa på med amningen och må dåligt. Jag fick också lire dåligt bemötande fr läkaren men jag var bestämd. När jag slutade amma å bara gav ersättning då kunde jag plötslig göra allt som andra mammor gör... Gå långa promenader, fika mm;)

• lilletrille

Tack så mycket för era svar, många bra tips. Jag åkte in akut och hade sån tur att barnmorskan från amningsmottagningen faktiskt jobbade den kvällen. Det känns mycket bättre nu, men jag vet inte längre om jag vill lägga ner. Jag är liksom inte lika bestämd nu när smärtan har lagt sig lite, och så blev lillan förkyld sådär lägligt för att hinna ge mig ångest över mitt beslut :s

• lilletrille
    caaroline skrev 2013-09-22 18:10:24 följande:
    Jag åkte in akut för att jag hade så ont, hade 40 i feber också tog dom massa prover som visade att jag hade en regäl infektion i bröstet pga mjölkstockningen. Då la dom in mig på kvinnokliniken, fick antibiotika via dropp och samtidigt ammande jag som bara den + värme på bröstet. Dom frågade om jag inte skulle sluta med tanke på att detta var tredje gången jag drabbades (sökte endast hjälp den sista).. Jag beslöt mig iallafall för att fortsätta men jag är nästan säker på att dom skulle hjälpa mig att sluta amma om jag sa att ja ville för dom såg hur dåligt ja mådde.

Hur blev det sen, gick det till sig eller fick du flera stockningar? Jag vill ju gärna fortsätta också, men jag har flera besvär. Lillan totalt misshandlar mina bröstvårtor, detta trots bra teknik. Har varit flera gånger på amningsmottagningen och de hittar inget fel så jag är nog bara väldigt ömtålig. Jag pumpar i dagsläget, men hade ju velat få amningen att fungera på sikt, när barnet blir lite större och kanske suger ut lättare. Men som sagt..svårt att hålla modet uppe, och jag är rädd att min envishet skall vinna över mitt välmående.
  • zbaby

Ett tips till som jag upptäckte när de inte hittade några fel då det gjorde satans ont att amma, testade allt och inget funkade! Men mindes då att med mitt första barn så släppte den värsta smärtan som i ett trollslag efter tre mån och efter sex mån kände jag inget alls! Det har tydligen med att göra att de efter tre månader tappar sugreflexen och gapar mest för att äta då blir det bättre tag. Precis likadant var det med barn nummer två, så teorin håller. Härda ut!! Jag avlastade med att pumpa och bara amma en gång per dygn, på kvällen när det inte var så mycket mjölk i brösten.
    Lycka till!

• johannawe

Efter en rejäl infektion kan smärtan sitta i läääänge. Fått testat bröstmjölken för bakterier eller svamp? Åker du in akut och har hög (!) sänka får du antibiotika intravenöst annars är det nog tyvärr så att de brukar invänta provsvar :/ hoppas smärtan går över snart!!!

• lillahallonets

Jag har inte läst vad ni övriga skrivit, bara TS, men här är iaf min mjölkstockningshistoria;

Min son föddes i juli i år och jag gjorde ett försök att amma honom i ca 3 veckor. Han opererades samma dag som han föddes och sen ytterligare en operation när han var 7dgr. Därimellan gjorde vi några tappra försök men han var för det mesta väldigt trött. Dock åt han riktigt bra när han ville. Han fick annars min mjölk från flaska eller via sond. Jag pumpade ur med medelas elektriska pump var tredje timme för att lagra mjölk och för att hålla igång produktionen. Jag pumpade till brösten kändes tomma.
    Det fungerade kanon tills en natt när jag vaknade med 40graders feber, bröst som RANN och som gjorde såååååå fruktansvärt onda att jag ville bara dö. Sängen var som att jag tömt ut ett badkar där!
    Detta var 9 dagar efter förlossningen.
    Jag fick rådet att pumpa ur varannan timme hela dagen efter men jag minns knappt något av den dagen, sambon sa jag knappt gick att prata med eller förstå. Jag hade tre knölar i varje armhåla som jag helt seriöst trodde skulle explodera om jag rörde dem. Men det var bara bosätta sig i duschen i två dagar i hundra grader och försöka knåda ut knölarna i bröstvårtans riktning. Jag bara skakade och grät, kändes som febern bara steg. Var såklart extra jobbigt för sonen låg på IVA men jag kunder verkligen varken stå eller sitta på en stol, så jag kunde bara stanna på rummet, i duschen. Det var dödsångest och jag minns jag tänkte att förlossningen var INGENTING i jämförelse med detta helvete!
    Summan av detta var att jag på tredje dagen blev körd till akuten för febern steg till 41 grader och jag knappt var kontaktbar. Jag hade sån migrän, kräktes och svimmade tre gånger. Vet inte vad för piller jag fick men det var flera olika och läkaren skrev även ut antibiotika.
    Eftersom kroppen var så dålig och i kombination med antibiotikan började jag producerade mindre mjölk redan dag 7 efter stockningen börjat. Så den natten låg jag och tänkte att det är nu jag har chansen att sluta amma, annars kommer det här jobbiga fortsätta i en ond cirkel och jag kommer inte kunna ta hand om min son för jag är sjuk. Nu när han verkligen behövde mig!
    Men jag var så ledsen över detta, över hela situationen. Jag tyckte jag följt alla regler men ändå åkte jag på stockningen. Jag hade även utvecklat bröstböld så kanske det kändes ännu värre, vad vet jag. Men jag trodde då aldrig en skulle må så fruktansvärt dåligt av att få ont i brösten!?
    I vilket fall så pumpade jag ur mindre för varje gång, fortfarande med 3-4 timmars mellanrum i början. Slutar man tvärt stockar det sig igen. Jag fortsatte massera brösten i duschen en gång per dag för att inga mjölkgångar skulle proppas igen.
    Jag fortsatte pumpa ur i ytterligare ca 1-3 gånger per dag i kanske 2-3 veckor och till slut en dag så kom det knappt någon mjölk. Vilken lycka!! Helt ärligt kändes det som jag blivit av med pesten!!
    Jag har i efterhand hört om några mjölkstoppanden piller som jag önskar jag haft tillgång till då det begav sig. Jag är ledsen min amning gick åt skogen men det känns som ett helt rätt val att lägga ner, min son har idag en lyckligare och frisk mamma!

• lilletrille
    zbaby skrev 2013-09-26 10:18:37 följande:
    Ett tips till som jag upptäckte när de inte hittade några fel då det gjorde satans ont att amma, testade allt och inget funkade! Men mindes då att med mitt första barn så släppte den värsta smärtan som i ett trollslag efter tre mån och efter sex mån kände jag inget alls! Det har tydligen med att göra att de efter tre månader tappar sugreflexen och gapar mest för att äta då blir det bättre tag. Precis likadant var det med barn nummer två, så teorin håller. Härda ut!! Jag avlastade med att pumpa och bara amma en gång per dygn, på kvällen när det inte var så mycket mjölk i brösten. Lycka till!

Tack, det är det här som håller mig uppe! Precis likadant med mitt första barn. Det var katastrof fram tills hon var 3 mån, sedan släppte allt och amningen fungerade hur bra som helst! Bara en månad kvar av helvetet då, och nu har jag inte haft mjölkstockning på snart tre veckor så nu känner jag att jag kan härda ut :)
  • lilletrille
    lillahallonets skrev 2013-09-26 21:26:59 följande:
    Jag har inte läst vad ni övriga skrivit, bara TS, men här är iaf min mjölkstockningshistoria; Min son föddes i juli i år och jag gjorde ett försök att amma honom i ca 3 veckor. Han opererades samma dag som han föddes och sen ytterligare en operation när han var 7dgr. Därimellan gjorde vi några tappra försök men han var för det mesta väldigt trött. Dock åt han riktigt bra när han ville. Han fick annars min mjölk från flaska eller via sond. Jag pumpade ur med medelas elektriska pump var tredje timme för att lagra mjölk och för att hålla igång produktionen. Jag pumpade till brösten kändes tomma. Det fungerade kanon tills en natt när jag vaknade med 40graders feber, bröst som RANN och som gjorde såååååå fruktansvärt onda att jag ville bara dö. Sängen var som att jag tömt ut ett badkar där! Detta var 9 dagar efter förlossningen. Jag fick rådet att pumpa ur varannan timme hela dagen efter men jag minns knappt något av den dagen, sambon sa jag knappt gick att prata med eller förstå. Jag hade tre knölar i varje armhåla som jag helt seriöst trodde skulle explodera om jag rörde dem. Men det var bara bosätta sig i duschen i två dagar i hundra grader och försöka knåda ut knölarna i bröstvårtans riktning. Jag bara skakade och grät, kändes som febern bara steg. Var såklart extra jobbigt för sonen låg på IVA men jag kunder verkligen varken stå eller sitta på en stol, så jag kunde bara stanna på rummet, i duschen. Det var dödsångest och jag minns jag tänkte att förlossningen var INGENTING i jämförelse med detta helvete! Summan av detta var att jag på tredje dagen blev körd till akuten för febern steg till 41 grader och jag knappt var kontaktbar. Jag hade sån migrän, kräktes och svimmade tre gånger. Vet inte vad för piller jag fick men det var flera olika och läkaren skrev även ut antibiotika. Eftersom kroppen var så dålig och i kombination med antibiotikan började jag producerade mindre mjölk redan dag 7 efter stockningen börjat. Så den natten låg jag och tänkte att det är nu jag har chansen att sluta amma, annars kommer det här jobbiga fortsätta i en ond cirkel och jag kommer inte kunna ta hand om min son för jag är sjuk. Nu när han verkligen behövde mig! Men jag var så ledsen över detta, över hela situationen. Jag tyckte jag följt alla regler men ändå åkte jag på stockningen. Jag hade även utvecklat bröstböld så kanske det kändes ännu värre, vad vet jag. Men jag trodde då aldrig en skulle må så fruktansvärt dåligt av att få ont i brösten!? I vilket fall så pumpade jag ur mindre för varje gång, fortfarande med 3-4 timmars mellanrum i början. Slutar man tvärt stockar det sig igen. Jag fortsatte massera brösten i duschen en gång per dag för att inga mjölkgångar skulle proppas igen. Jag fortsatte pumpa ur i ytterligare ca 1-3 gånger per dag i kanske 2-3 veckor och till slut en dag så kom det knappt någon mjölk. Vilken lycka!! Helt ärligt kändes det som jag blivit av med pesten!! Jag har i efterhand hört om några mjölkstoppanden piller som jag önskar jag haft tillgång till då det begav sig. Jag är ledsen min amning gick åt skogen men det känns som ett helt rätt val att lägga ner, min son har idag en lyckligare och frisk mamma!

Men gud vad hemskt! Jag förstår att du inte ville fortsätta, och jag har ju som du förstår varit inne på samma tankar själv. Fyra mjölkstockningar på 6 veckor kan verkligen knäcka en, och just som du säger att man blir oförmögen att ta hand om sitt barn. Det funkar ju liksom inte i längden. Bröstböld har jag också haft, och jag kan ju skriva under på att det inte gör saken bättre. Nu har jag trappat ner samt att jag äter spc-flingor varje dag. Det känns som om det fungerar, och om amningsproblemen släpper så kanske jag försöker öka på produktionen igen. Vi får se, jag tar en dag i taget. Antigen funkar det eller så lägger jag ner. Ingen kan säga att jag inte försökte i alla fall :)
  • lilletrille
    johannawe skrev 2013-09-26 10:29:24 följande:
    Efter en rejäl infektion kan smärtan sitta i läääänge. Fått testat bröstmjölken för bakterier eller svamp? Åker du in akut och har hög (!) sänka får du antibiotika intravenöst annars är det nog tyvärr så att de brukar invänta provsvar :/ hoppas smärtan går över snart!!!

Har inte gjort någon odling, men har fått medicin mot svamp. Tyvärr blev det ingen skillnad så problemet ligger nog inte där..jag har sagt flera gånger att jag vill göra odling men ingen verkar tycka att det är nödvändigt..
Svar på tråden Mjölkstockning - jag orkar inte mer!