• Lilla kakan

Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?

Vill veta lite hur folk med barn i förskola känner inför övergången till grundskolan. Själva var vi rätt säkra förut, men plötsligt inser vi att vår kommun inte gör någonting för att bemöta ett ökande elevunderlag, så när vår son ska börja f-klass kommer det inte alls bara säkert att han får plats på den skola han "borde" få gå på.. Det är enormt frustrerande att inte kunna göra något åt saken heller. Funderar på om det är vanligt att man har det så som förälder eller om det är vår kommun som suger. Ps, även ni som redan passerat denna period i ert barns liv får såklart gärna svara i efterhand, hur ni upplevde det

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?
  • Lilla kakan

Tack, så många som redan svarat, det är roligt att höra allas perspektiv

Erizajo skrev 2013-09-15 17:12:40 följande:
    Min dotter har nyss börjat f- klass, vi bor i ett litet samhälle så finns bara ett alternativ dock blev de 26 i hennes klass något man som förälder inte är alltför nöjd med...

Det är det alternativet som också finns för oss - skulle alla i nuvarande upptagningsområdet få plats på "vår" skola när sonen ska börja, så kommer de vara minst 26-28 per klass, om inte lokalerna utökas.. Vi vet ju inte för vår kommun planerar typ en månad i förväg för allt verkar det som..
    fluu skrev 2013-09-15 17:53:20 följande:
    Jag oroar mig redan nu när hon är 1,5. Här i stan sköts fsk och skola uruselt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Det är så himla tråkigt. Vi flyttade från en dylik ort, just pga detta. Och vårt område nu har alltid haft jättebra skolor, men snart börjar allt braka ihop här också verkar det som
  • korfu08

Vår dotter fick plats på sitt första hands val förra året och trivs jättebra i skolan nu när hon börjat i riktiga skolan men vet att alla inte får sitt första hands val och inte den skola de valt och det är trist, så jag känner mig lyckligt lottad.

• annca

Om man inte ger sig på sånt som att söka till en skola som inte ligger i närområdet är det inga som helst problem här.
    Inte att få plats på förskola i närheten heller. Kanske inte helt säket med förstahandsvalet, men om man iaf kan tänka sig ett par alternativ så - inga som helt problem.Det finns 21 förskolor man kan söka till i stadsdelen...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca
    annca skrev 2013-09-16 10:45:44 följande:
    Om man inte ger sig på sånt som att söka till en skola som inte ligger i närområdet är det inga som helst problem här.
    Inte att få plats på förskola i närheten heller. Kanske inte helt säket med förstahandsvalet, men om man iaf kan tänka sig ett par alternativ så - inga som helt problem.Det finns 21 förskolor man kan söka till i stadsdelen...

Ja, och så tre grundskolor, varav två kommunala.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • caliningrad

Jag fick plats i alla friskolor jag sökte, men till ingen av de kommunala jag sökte (Stockholm innerstad).
    Men som sagt, det spelar ingen roll, det är dåligt överallt eftersom de svenska skolorna har ingen annan möjlighet än att följa den underbara svenska läroplanen.

Sen kan det förstås bli sämre än dåligt om dessutom lokalerna är baracker (förekommer i väldigt många skolor i Stockholms innnerstad),om lärarna är töntiga (förekommer nästan överallt) osv. 

• Majuni

Vi fick inte plats på den skolan jag valde i första hand. Men jag tjatade och till slut fick han en plats!

• Gladskit

Den skolan som min son går i är hyfsat ny. I och med att vi inte visste riktigt vart vi ville att han skulle gå, ställde vi honom i kö där "utifall att". I och med att det är en friskola räcker det inte med att anmäla intresse när kommunen drar igång sitt skolval kring nyår utan det krävs att man står i skolans egen kö också, vilket vi gjorde.
    Nu valde vi att sätta honom där och platsen fick vi utan problem.

Om det är någon skola man kan tänka sig att man kanske väljer till sitt barn när det blir dags, så skadar det ju inte att ställa dem i kö till alla de skolorna direkt. Så tackar man bara nej sedan när man har bestämt sig.   

• aksj

Vi fick inte något av de tre kommunala skolorna vi valde. Tidigare år har alla från förskolan fått sitt förstahandsval, men i år gjorde de om allt och i princip bara de som hade storasyskon fick nåt de ville ha. Lite chockartat för oss.

• Lilla kakan

Härligt att höra att de flesta verkar slippa oroa sig! Tack för alla svar so far

• Dr Mupp

Vår dotter hamnade i fel skola. Det blev ok ändå. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eisa

Jag har strategiskt bosatt mig 50 meter från skolan så det ska vara garanterad plats.

• Jojile

Förskolan där mina barn går i är förskola-åk5. Alla fskbarn har förtur till skolplats.

Svar på tråden Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?