• Seppukusaint

2 katter som doftmarkerar efter varandra, vad göra?

Hejsan!

Har med lite bekymmer med våra 2 honkatter som vi har hemma. Ska försöka berätta lite mer detaljerat då det nog krävs.

Katterna är nuförtiden 10 resp 8 år gamla. Bott i en lägenhet i stan tills för 1½ år sedan hela deras liv. De har aldrig kommit riktigt bra överens, utan sköter sitt och låter den andra vara typ. Skaffade den andra som sällskap för att den första inte skulle vara ensam, då den hittade på massa hyss när den var själv, och visst slutade den med det, men de är totalt olika i personlighet, där den äldre är reserverad och tillbakadragen, och den yngre är väldigt kelig.

För 1½ år sedan inför våran andra dotters nedkomst flyttade vi till ett radhus, och utan tvivel lät vi dem gå ut som de ville (mycket grönområde runtom), och det var väldigt populärt hos den äldre, medan den yngre höll sig runt huset hela året. Fortfarande funkade allt som det skulle hemma, de var inte bästa kompisar, men tolererade varandra.

Denna sommaren började den yngre gå ut mer och mer hon med, och vips som det var så försvann hon iväg och var borta ganska exakt en månad. Vi trodde hoppet var ute då hon var värsta fegisen normalt sett mot andra djur och människor (dock inte mot den äldre katten som hon kunde bråka med stundtals)

Jätteglada förstås att hon kom tillbaka, men då påbörjades en förändring hos båda katterna. Den äldre har efter detta, mest varit på undervåningen i vårat hus och sovit, eller ätit.
    Den yngre har blivit mycket kaxigare och är ute mycket mer och bråkar med andra katter i närområdet kring reviret.

Det som även har hänt som då är problemet, är att den yngre katten smyger ner till undervåningen och gör doftmarkeringar där hon känner den äldre kattens lukt. På mattor, på dotterns lektält, på fåtöljer etc, och när då den äldre katten kommer dit och känner det gör hon ju likadant. Så blivit som en ond spiral på det hela, där jag springer och jagar med getoff spray och stänger dörrar och sprutar vatten, men är bara att stänga dörren som hjälper just nu.

Vi har 2 lådor, båda där nere, men tror knappt den yngre går på lådan just nu då hon är ute hela tiden (även hittat hennes avföring i trädgården), något man kan göra? Börjar bli lite jobbigt minst sagt, plus att den yngre som nu blivit den domderande katten hemma attackerar den äldre när hon har möjlighet, både ute och inne.

• Svar på tråden 2 katter som doftmarkerar efter varandra, vad göra?
  • ForReal

Viktigaste frågan först, är de kastrerade? Det är annars den mest troliga lösningen nummer ett.

Sen, hur menar du med doftmarkeringar? Menar du att hon "sprayar" på saker eller mer kissar? Jag tänker om du är säker på att det är markeringar och inte att hon kissar fel pga urinvägsproblem eller liknande. Katter kissar ofta på mjuka saker då, såsom filtar, kläder, soffan etc.

• Seppukusaint

Båda är kastrade sedan de var små. Den yngre har haft urinvägsinfektion för ett par år sedan utan att för den skull kissa någon annanstans. Båda katterna gör detta, även på möbler som vi gjort rent. De luktar först och sen ställer dig med rumpan mot och liksom skakar fram urinen. Ibland är det en mindre mängd, och ibland mer. Så det känns som att de känner den andra kattens urin och vill markera över. Den yngre har inte samma symptom då hon hade urinvägsinfektion sist.

• IceJossan

Sätt in Feliwaydoftspridare så att de täcker hela hemmet. En täcker ca 70 kvm öppen yta. Och sen går du och sprayar med Feliwaysprayen överallt där de brukar och kan tänkas börja urinmarkera, flera gånger om dagen, tills beteendet förhoppningsvis är brutet och de doftmarkerar genom att stryka kinden emot istället.

• ForReal

Håller med IceJossan. En annan tanke som dök: Det är inte möjligt att någon annan katt går in i ert hus ibland (t ex ni har öppen dörr) och markerar eller stryker sig? Så de vill markera över? Har läst om det tidigare.

Har tyvärr inte så stor erfarenhet av revirmarkeringar annars, men det låter ju verkligen som det. Hoppas ni kan få bukt med det!

• nemo1

Jag tycker ett veterinärbesök alltid ska göras när katter börjar kissa fel. Urinodling ev ultraljud av blåsan. Det kan röra sig om idipatisk cystit vilket ofta är stressrelaterat och kan gå att göra något åt.

• IceJossan
    nemo1 skrev 2013-09-12 18:07:00 följande:
    Jag tycker ett veterinärbesök alltid ska göras när katter börjar kissa fel. Urinodling ev ultraljud av blåsan. Det kan röra sig om idipatisk cystit vilket ofta är stressrelaterat och kan gå att göra något åt.

Fast det här är ju inte "felkissningar", det är ju stående revirmarkeringar.
  • Seppukusaint
    nemo1 skrev 2013-09-12 18:07:00 följande:
    Beteendet gäller båda katterna, och det är inte felkissningar, de går och luktar och sen när de kommer till ett ställe där någon katt har markerat tidigare så ställer de sig och liksom skakar på rumpa/svans mot det.
  • Seppukusaint
    IceJossan skrev 2013-09-12 08:12:50 följande:
    Sätt in Feliwaydoftspridare så att de täcker hela hemmet. En täcker ca 70 kvm öppen yta. Och sen går du och sprayar med Feliwaysprayen överallt där de brukar och kan tänkas börja urinmarkera, flera gånger om dagen, tills beteendet förhoppningsvis är brutet och de doftmarkerar genom att stryka kinden emot istället.
    Tack för svaret! Har läst lite kring feliway och det låter som om det kan lösa problemet som vi har. Läst både där det fungerar fint, och där det inte haft någon verkar alls.

Problemet just nu är mer då kanske det ekonomiska där Feliway kostar 200+/refill, och kommer då gå 2 refill i månaden + 200:- per sprayflaska, och känns som det kommer gå en del där. Kanske inte det mest optimala när man är föräldraledig och sambon arbetssökande :P

Har med läst att man får ge det ett par veckor för att märka skillnad, så minimum om man endast tar undervåningen där problemet är som störst, är väl 2 feliway refill + 1 spray för runt 700:- totalt då? 
  • Seppukusaint
    ForReal skrev 2013-09-12 14:30:52 följande:

Håller med IceJossan. En annan tanke som dök: Det är inte möjligt att någon annan katt går in i ert hus ibland (t ex ni har öppen dörr) och markerar eller stryker sig? Så de vill markera över? Har läst om det tidigare.

Har tyvärr inte så stor erfarenhet av revirmarkeringar annars, men det låter ju verkligen som det. Hoppas ni kan få bukt med det!

Vi har haft en hankatt som sprungit in på nedervåningen (suterängradhus) och hunnit kissa innan vi kom på han. Dock rensade vi rätt rejält efter det, men kan ju såklart sitta kvar en del. Problemet är att beteendet sker även till viss del på ovanvåning och även på platser där vi inte märkte att han varit (men kan ju strukit sig mot för ovaqn doft)

Detta skedde dock i våras, runt 2-3 månader innan den yngre katten försvann och beteendet hos dem båda började. Tror de markerade över ngn gång efter det besöket, men absolut inte såpass mycket som de håller på nu :/ 
  • nemo1
    IceJossan skrev 2013-09-13 10:01:22 följande:

Fast det här är ju inte "felkissningar", det är ju stående revirmarkeringar.
    Har haft en hankatt som stod och kissmarkerade där det visade på en uvi, en jourkatthona blev av det beteendet triggad och fick en idipatisk cystit pga av hanen. Hon stod upp även och tom skakade ur sig kiss mot en förnsterruta medans jag stod och klappade henne. Det slutade med att hon kissmarkerade överallt, ståendes.
  • Seppukusaint

Ett år sedan nu, så tänkte uppdatera och skriva av mig lite bara.

Beteendet har inte blivit bättre hos den äldre katten, utan hon har sedan förra hösten kissat fler ggr än jag kan räkna på diverse olämpliga ställen.

I båda badrummen, i barnens rum på massa olika ställen, i tvättstugan, i vardagsrummet, i vårat nyrenoverade kök. I alla rummen på olika platser.

Vi använder samma kattsand som vi alltid gjort (everclean multiple cat), samma märke på torrmat  som hon äter med hyfsad aptit, och har även börjat köpa lite dyrare blötmat (gourmet gold) som hon får 1 burk om dagen som komplement.

Bråkar med den yngre katten, eller bråkar och bråkar, hon fräser mest så fort hon ser henne, och springer iväg. Väldigt sällan som de kan vara i samma rum. Det är när det är matdags eller om vi har tex mina föräldrar med hundar på besök.

Provade feliway i ett halvår, både i eluttag och spray utan att märka ngn skillnad. Rensar lådorna (de har 3 st) i stort sett dagligen. Provat olika konstellationer på lådorna. Med/utan lock, olika mycket sand, olika platser etc.

Jag vet inte riktigt vad mer det finns att göra. Den yngre katten har vad jag vet slutat med sitt beteende, medans den äldre har mer övergått till regelrätt urinerande där man hittar pölar numer.

Pratade med veterinär som inte trodde det var någon sjukdomsbild iom att det pågått så pass länge och katten inte visar några sjukdomssymptom. Hon trodde helt enkelt att hon var väldigt missnöjd över att den andra katten kommit tillbaka.

Vissa veckor är det bättre, och man tror att det gått över, sen hittar man gamla urinpölar och nya på nya ställen i huset där hon inte kissat förut. Väldigt frustrerande och irriterande. Hon har bott med mig i 11 år, så det bär emot, men börjar fundera på om avlivning inte är den tråkiga utvägen i detta fallet. Får ont i magen och mår dåligt över tanken på det. Man vill ju hitta en annan lösning, och man undrar ju om man provat allt som går...

Chanserna till omplacering för en 12 år gammal bondkatt, som dessutom är ganska egen och speciell (kan kela en liten stund om hon själv får komma till en) och har en kisshistoria känns näst intill obefintliga?

Vet inte om det finns ngt svar på frågan. Hon har dessutom börjat gå ut betydligt mindre den senaste tiden, och från att varit ute jämnt första året vi bodde i radhuset, så denna sommaren var hon ute kanske 2-3h/vecka maximalt, även fast man erbjuder henne att gå ut.

Hon och barnen går bra överens, så tror inte att det är där skon klämmer, och det är ju också en sak som tar emot, att barnen kommer sakna henne om man skulle avliva.

• jenny99

Väldigt tråkigt att det har blivit så och att ingen lösning hittats.Vi hade gammal katt,närmare 20 år och när vi flyttade till hus gjorde han direkt revir i källaren och det slutade inte.Vi stänga allt helt för han gick ner,jama,lukta,och kissa.Ingen sjukdomsbild.Dock aldrig här uppe,men han har somnat in nu.Jag hade inte avlivat i första hand.Det finns härliga människor som gärna tar en äldre katt.Det har vi gjort och det har varit fantastiskt.När vår katt sprang vilse i över en vecka så var det ett äldre par som tog hand om vår katt,de blev så förtjusta av en gammal kelig katt som älskade att sova.19 år var han då.Om du inte kan ha kvar din katt så sätt ut flera annonser och beskriv din katts personlighet.

• nemo1

Jag tycker du ska prova Metacam. Det är inte bara smärtstillande utan även antiinflammatoriskt. Katten kan ha idiopatisk cystit, googla. Stressblåsa (med tecken på inflammation som inte syntes på blodprover) är ett annat ord och man vet inte vad det beror på. Jag hade en jourkatt som började kissa runt, kissade tom på köksfönstret en dag medan jag stod och klappade henne. Hon fick först en kur på tio dagar, avvaktade ngr dagar och sedan en kur till på tio dagar och det blev bra.
    Absolut värt att prova.

• nemo1

Vad ger du för torrfoder? Ge endast blötmat istället då det gör att blåsan ständigt blir genomspolad och minskar risken för irriterande kristaller som tillslut kan bli urinsten. Gourmet är tyvärr inget bra blötfoder då den innehåller tillsatt socker vilket ökar risken för bakterier i blåsan, diabetes och fetma.

En katt som endast äter torrfoder behöver ha i sig ca ½ dl vatten per kg och dag, väldigt få katter som dricker dessa mängder.

Svar på tråden 2 katter som doftmarkerar efter varandra, vad göra?