Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

2 katter som doftmarkerar efter varandra, vad göra?

Jag tycker ett veterinärbesök alltid ska göras när katter börjar kissa fel. Urinodling ev ultraljud av blåsan. Det kan röra sig om idipatisk cystit vilket ofta är stressrelaterat och kan gå att göra något åt.

• nemo1
    IceJossan skrev 2013-09-13 10:01:22 följande:

Fast det här är ju inte "felkissningar", det är ju stående revirmarkeringar.
    Har haft en hankatt som stod och kissmarkerade där det visade på en uvi, en jourkatthona blev av det beteendet triggad och fick en idipatisk cystit pga av hanen. Hon stod upp även och tom skakade ur sig kiss mot en förnsterruta medans jag stod och klappade henne. Det slutade med att hon kissmarkerade överallt, ståendes.
  • nemo1

Jag tycker du ska prova Metacam. Det är inte bara smärtstillande utan även antiinflammatoriskt. Katten kan ha idiopatisk cystit, googla. Stressblåsa (med tecken på inflammation som inte syntes på blodprover) är ett annat ord och man vet inte vad det beror på. Jag hade en jourkatt som började kissa runt, kissade tom på köksfönstret en dag medan jag stod och klappade henne. Hon fick först en kur på tio dagar, avvaktade ngr dagar och sedan en kur till på tio dagar och det blev bra.
    Absolut värt att prova.

• nemo1

Vad ger du för torrfoder? Ge endast blötmat istället då det gör att blåsan ständigt blir genomspolad och minskar risken för irriterande kristaller som tillslut kan bli urinsten. Gourmet är tyvärr inget bra blötfoder då den innehåller tillsatt socker vilket ökar risken för bakterier i blåsan, diabetes och fetma.

En katt som endast äter torrfoder behöver ha i sig ca ½ dl vatten per kg och dag, väldigt få katter som dricker dessa mängder.

Svar på tråden 2 katter som doftmarkerar efter varandra, vad göra?