Harvester skrev 2013-09-12 15:32:16 följande:
Självfallet är det en risk att släppa ut sin katt, men man får ju väga fördelar mot nackdelar. Är det bäst att katten blir 16 år och lite olycklig innekatt eller 10 år och lycklig utekatt?
Min bror tog över en innekatt som var 7 år, han trivs superbra ute. Själv har jag två innekatter då jag bor i en förort. Längtar tills vi kan skaffa villa så jag kan bygga en rastgård åt dem :)
Ja det är ju en risk som allt levande får räkna med, älgarna lever rätt hett just nu, och vi människor överst i näringskedjan kan också råka illa ut, men inte sitter vi inne hela tiden. Man får försöka skapa en balans mellan överbeskyddande och sunt förnuft.
Jag har 5 katter, men bara en visar ett behov av att gå ut, de andra är nöja med att sitta och titta i fönstret, eller leka i klösträden, eller hänga på hyllorna och garderoberna, eller jaga någon av de 900 mössen i tyg, eller sova i en strimma sol. Men så är det den här äldsta, han är inte till freds, och jag har provat mycket, men jag kan inte vara ute med honom hela dagarna och jag kan inte sätta ut honom bunden i kopplet ensam heller, att bygga eb rastgård är inte ett alternativ då vi hyr. Och något säger mig att det inte skulle räcka för honom heller.