• iMHotEP

Innekatt på 6 år som längtar ut.

Katten är 6 år, vi har bott här i ett år, och han tar alla chanser att komma ut.

Är det okej att göra utekatt av honom? Vad bör man tänka på? Han är kastrerad och id-märkt.

Det finns fler katter som går runt huset, så det skulle passa mig om han gjorde det till sitt revir.

• Svar på tråden Innekatt på 6 år som längtar ut.
  • Indianica

Börja med koppel i ett par veckor, så gjorde jag, men min katt blev helt galet frustrerad när hon såg andra katter som hade turen att få gå lösa, oj, så frustrerad hon var Skrattande men första gången var hon livrädd och satt typ stel av skräck utomhus...Nog kommer det gå bra för din katt att bli utekatt,men som sagt, koppel ifrån början skadar nog inte.

• mion

fast denna katt har väl redan gått i koppel??  är nog bara släppa ut den när det är lugnt hemma o ts är ensam kanske,så den inte blir stressad..  

• iMHotEP
    mion skrev 2013-09-12 13:52:34 följande:
    fast denna katt har väl redan gått i koppel??  är nog bara släppa ut den när det är lugnt hemma o ts är ensam kanske,så den inte blir stressad..  
    Jo han har vart ute tre somrar, varav nästintill varje regnfri dag denna sommar. Jag ska köpa ett halsband som inte är i läder, som de han har till kopplet sen ska vi prova. Ska även stänga alla hål som leder in under huset för där under vill jag inte ha honom.
  • nemo1
    Miss Behave skrev 2013-09-12 13:20:11 följande:

Håller med. Jag har slutat svara vederbörande och ignorerar sånt trams.

Och till TS. Jag tycker det låter som en jättebra idé. Min hade varit innekatt i 4 år när jag köpte henne. Hon äskar att vara ute (på sommaren, vintertid går hon inte ut). Bor så till att jag kan lämna en dörr öppen så hon alltid komms in och ut. Hade hon kunnat vara ute vintertid så hade jag gjort en kattlucka (som jag haft till tidigare katter). Men rasen är inte lämplig för utevistelse i kyla och snö så då räcker det med uppställd dörr sommartid.

Lycka till!   
    Om det är trams att vara rädd om sin katt så är jag mer än gärna tramsig....
  • iMHotEP
    nemo1 skrev 2013-09-12 14:14:44 följande:
    Om det är trams att vara rädd om sin katt så är jag mer än gärna tramsig....
    Är jag inte rädd om honom om han får gå ut för att han är övertydligt olycklig innekatt? Jag bor inte nära någon större väg, mina grannar hatar inte katter, den största faran här skulle nog vara havsörnen, eller att han trillar från bryggan, men jag tror han kan simma såpass att han kan ta sig upp på torra land, men med tanke på att han vägrar i sten gå nära vattnet i koppel, så inbillar jag mig att han inte kommer vara i riskzonen där.
  • Harvester
    iMHotEP skrev 2013-09-12 15:20:41 följande:
    Är jag inte rädd om honom om han får gå ut för att han är övertydligt olycklig innekatt? Jag bor inte nära någon större väg, mina grannar hatar inte katter, den största faran här skulle nog vara havsörnen, eller att han trillar från bryggan, men jag tror han kan simma såpass att han kan ta sig upp på torra land, men med tanke på att han vägrar i sten gå nära vattnet i koppel, så inbillar jag mig att han inte kommer vara i riskzonen där.

Självfallet är det en risk att släppa ut sin katt, men man får ju väga fördelar mot nackdelar. Är det bäst att katten blir 16 år och lite olycklig innekatt eller 10 år och lycklig utekatt?
    Min bror tog över en innekatt som var 7 år, han trivs superbra ute. Själv har jag två innekatter då jag bor i en förort. Längtar tills vi kan skaffa villa så jag kan bygga en rastgård åt dem :)
  • iMHotEP
    Harvester skrev 2013-09-12 15:32:16 följande:

Självfallet är det en risk att släppa ut sin katt, men man får ju väga fördelar mot nackdelar. Är det bäst att katten blir 16 år och lite olycklig innekatt eller 10 år och lycklig utekatt?
    Min bror tog över en innekatt som var 7 år, han trivs superbra ute. Själv har jag två innekatter då jag bor i en förort. Längtar tills vi kan skaffa villa så jag kan bygga en rastgård åt dem :)
    Ja det är ju en risk som allt levande får räkna med, älgarna lever rätt hett just nu, och vi människor överst i näringskedjan kan också råka illa ut, men inte sitter vi inne hela tiden. Man får försöka skapa en balans mellan överbeskyddande och sunt förnuft.

Jag har 5 katter, men bara en visar ett  behov av att gå ut, de andra är nöja med att sitta och titta i fönstret, eller leka i klösträden, eller hänga på hyllorna och garderoberna, eller jaga någon av de 900 mössen i tyg, eller sova i en strimma sol. Men så är det den här äldsta, han är inte till freds, och jag har provat mycket, men jag kan inte vara ute med honom hela dagarna och jag kan inte sätta ut honom bunden i kopplet ensam heller, att bygga eb rastgård är inte ett alternativ då vi  hyr. Och något säger mig att det inte skulle räcka för honom heller.
  • mion

Halsband är ju inte tycker jag personligen nåt katter bör ha på sig ute då dom kan fastna speciellt när dom inte är vana att vara ute....

• Njoy

mion: Katthalsband är konstruerade att "gå upp" om katten fastnat. De har en speciell knäppning. Varför i allsin dar skulle man sätta hundhalsband eller dylikt på katten?

• iMHotEP
    Njoy skrev 2013-09-13 07:08:03 följande:
    mion: Katthalsband är konstruerade att "gå upp" om katten fastnat. De har en speciell knäppning. Varför i allsin dar skulle man sätta hundhalsband eller dylikt på katten?
    Jah har ett hundhalsband på honom, dels för att det annars är svårt att hitta något som passar, det är en stor katt, och dels för att han kryper ur sele på en sekund, samma med halsband som låser upp vid belastning, det är opraktiskt om man vill ha honom i koppel. Detta lärde han rätt fort, men jag ska hitta ett som passar idag, som öppnar sig om han fastnar, så syns det även för tanter o gubbar att han hör hemma någonstans. Alla tittar ju inte en katt i örat.
  • mion
    Njoy skrev 2013-09-13 07:08:03 följande:
    har jag sagt hundhalsband el??     Men alla halsband går inte upp speciellt inte dom gamla,finns kanske bättre varianter nu dock ts...
  • iMHotEP
    mion skrev 2013-09-13 23:05:40 följande:
    har jag sagt hundhalsband el??     Men alla halsband går inte upp speciellt inte dom gamla,finns kanske bättre varianter nu dock ts...
    Jag köpte ett med resår som han tar sig ur om han fastnar, jag höll fast halsbandet snurrat ett varv runt fingret och han slingrade sig ur det på en halv sekund. Det sitter ändå inte löst så det är risk att han fastnar i det därför. Han har vart ute en stund i eftermiddag då gick han en runda runt huset och jamade högt med rest ragg. Sen fick han gå in. Imorgon kör vi en stund till.
  • mion
    iMHotEP skrev 2013-09-13 23:37:20 följande:
    Jag köpte ett med resår som han tar sig ur om han fastnar, jag höll fast halsbandet snurrat ett varv runt fingret och han slingrade sig ur det på en halv sekund. Det sitter ändå inte löst så det är risk att han fastnar i det därför. Han har vart ute en stund i eftermiddag då gick han en runda runt huset och jamade högt med rest ragg. Sen fick han gå in. Imorgon kör vi en stund till.
    härligt =)
Svar på tråden Innekatt på 6 år som längtar ut.