Krokodillan skrev 2013-09-03 23:47:37 följande:
Om du skulle haft en dotter och hon tjatar om att få börja sminka sig, vid vilken ålder skulle du tycka att det var okej? Säg en vanlig skoldag och att det handlar om ögonskugga, mascara och färgat läppglans.
Jag är tydligen är den strängaste mamman i hela skolan med detta, enligt mina döttrar :/ Så därför vill jag veta vad ni andra (både mammor och pappor) tycker är en lagom ålder.
Mina döttrar sminkar sig redan (4 och 5). Jag vet att många inte alls gillar sånt, men eftersom det inte är jag som tvingar dom och det inte skadar så ser jag inget fel med det. Alltså kommer dom få ha smink i skolan precis när dom vill. Dom älskar smink och alla tjejiga saker, och dom älskar att bli "fina" till fest eller om vi ska på något speciellt. Däremot ser jag till så att dom sminkar sig rätt för sin ålder, och sminkar sig snyggt. Att komma till skolan med svart ögonskugga och skrikrosa läppstift är ingenting dom skulle få göra. Men vill dom ha lite ljus ögonskugga, mascara och färgat läppbalsam så det jag inget fel i det. Det framhäver bara deras naturliga skönhet. Så jag tycker att åldern inte spelar så stor roll. Smink ser jag inget fel i som vissa gör... Men var jag har sett hos andra så börjar de flesta barn sminka sig runt 10-11 år gamla.