• Krokodillan

Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?

Om du skulle haft en dotter och hon tjatar om att få börja sminka sig, vid vilken ålder skulle du tycka att det var okej? Säg en vanlig skoldag och att det handlar om ögonskugga, mascara och färgat läppglans.

Jag är tydligen är den strängaste mamman i hela skolan med detta, enligt mina döttrar :/ Så därför vill jag veta vad ni andra (både mammor och pappor) tycker är en lagom ålder.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?
  • fluu

Skrev dotter eftersom jag "bara" har en dotter,men samma gäller självklart för en son.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yodi

vid 14-15 års ålder, vet att jag själv och många andra hade börjat sminka oss i högstadiet.

• jag är den jag är

På mina barns skola (1-6) är det inte tillåtet för barnen att ha smink. Min äldsta dotter går nu i 6:an och vi har sagt att när hon börjar högstadiet nästa höst (2014) så får hon sminka sig till skolan.

Faktum är att hon är väldigt duktig på att sminka sig, hon har fått sminka sig i lek och och till disco/fest i några år. Hon sminkar sig mycket diskret och försiktigt, och bara när hon vill vara "extra fin".

• Krokodillan
    jag är den jag är skrev 2013-09-06 11:35:59 följande:
    På mina barns skola (1-6) är det inte tillåtet för barnen att ha smink. Min äldsta dotter går nu i 6:an och vi har sagt att när hon börjar högstadiet nästa höst (2014) så får hon sminka sig till skolan.

Jag visste inte ens att skolor fick sätta upp sådana regler. Önskar att det hade funnits här. Jag är urless på dessa ständiga konflikter! De borde ju i alla fall kunna bestämma att man inte får ta med smink till skolan. Jag hade velat ta upp det på nästa föräldramöte, men vet inte om jag vågar.

Faktum är att hon är väldigt duktig på att sminka sig, hon har fått sminka sig i lek och och till disco/fest i några år. Hon sminkar sig mycket diskret och försiktigt, och bara när hon vill vara "extra fin".

• Krokodillan
    lövet2 skrev 2013-09-04 17:23:33 följande:
    Här har de fått ha smink tidigast i sexan. Vid 12 år alltså.

Låter vettigt, tycker jag. Är det skolans regler eller era regler där hemma?
  • 010306

13 år/ högstadiet. Äldsta är 12 år här & accepterar det utan problem..hemmets regler.

• Farsa på stan

Min dotter fick börja sminka sig när hon fyllde tretton. Tonåren känns som en bra gräns för att börja se lite "vuxnare" ut.

• Viveka01
    Krokodillan skrev 2013-09-04 11:24:47 följande:

Vad är bodymist? Bra att vara förberedd, om det är nästa sak de kommer att tjata om :)

en slags parfym fast det luktar inte exakt lika mycket
  • Minniemousemommy
    Krokodillan skrev 2013-09-03 23:47:37 följande:
    Om du skulle haft en dotter och hon tjatar om att få börja sminka sig, vid vilken ålder skulle du tycka att det var okej? Säg en vanlig skoldag och att det handlar om ögonskugga, mascara och färgat läppglans.

Jag är tydligen är den strängaste mamman i hela skolan med detta, enligt mina döttrar :/ Så därför vill jag veta vad ni andra (både mammor och pappor) tycker är en lagom ålder.
    Mina döttrar sminkar sig redan (4 och 5). Jag vet att många inte alls gillar sånt, men eftersom det inte är jag som tvingar dom och det inte skadar så ser jag inget fel med det. Alltså kommer dom få ha smink i skolan precis när dom vill. Dom älskar smink och alla tjejiga saker, och dom älskar att bli "fina" till fest eller om vi ska på något speciellt. Däremot ser jag till så att dom sminkar sig rätt för sin ålder, och sminkar sig snyggt. Att komma till skolan med svart ögonskugga och skrikrosa läppstift är ingenting dom skulle få göra. Men vill dom ha lite ljus ögonskugga, mascara och färgat läppbalsam så det jag inget fel i det. Det framhäver bara deras naturliga skönhet. Så jag tycker att åldern inte spelar så stor roll. Smink ser jag inget fel i som vissa gör... Men var jag har sett hos andra så börjar de flesta barn sminka sig runt 10-11 år gamla.
  • Madde00

Vet inte om jag skriver lite sent nu, men jag tycker att det har gått lite över gränsen för alla som nu sminkar sig när man går i 3:an till 4:an och är kanske 10-11 år. Vet inte hur det var förr men det har blivit mer nu att man ska låtsas vara vuxen vid en tidig ålder. Tycker det räcker om man börjar sminka sig när man är 12-13 år! Jag började sminka mg när jag var ungefär 12-13 (när jag började i 6:an) för att alla andra i min klass också gjorde det! Nu går jag i 7:an! Men ja..

• Sara Al asfar

Omg... låt din/dina döttrar sminka sig när f*ck de vill ,  se bara till att de inte gör de fel för då ser de bara dumt ut o dessutom rkt skämmigt så se till att köpa bra smink till de :) (y) 

• Sara Al asfar

Gud vad jag stör mig på överbeskyddande föräldrar...  alltså duu låt nu mig berätta en liten sak som hände mig när jag var yngre. Jag hade då en kompis som betedde sig precis som dig och de flesta föräldrarna i de här forumet du vet samma tankar och reaktioner... men i alla fall så fick hon typ aldrig gå ut utan att fråga sina föräldrar 2 dagar i förväg o ''planera o diskutera'' först. Ah ja orkar inte berätta alltihop nu men det sluta i alla fall med att hon kände sig så instängd av sina föräldrar som var så stränga att hon till slut fick utbrott och idag går hon till en psykolog och de har en famijeterapeft och tjejen mår inte alls bra. Ja så kan det faktiskt gå till vilket förresten är ganska vanligt. :) 

• fluu
    Sara Al asfar skrev 2014-02-19 19:12:21 följande:
    Gud vad jag stör mig på överbeskyddande föräldrar...  alltså duu låt nu mig berätta en liten sak som hände mig när jag var yngre. Jag hade då en kompis som betedde sig precis som dig och de flesta föräldrarna i de här forumet du vet samma tankar och reaktioner... men i alla fall så fick hon typ aldrig gå ut utan att fråga sina föräldrar 2 dagar i förväg o ''planera o diskutera'' först. Ah ja orkar inte berätta alltihop nu men det sluta i alla fall med att hon kände sig så instängd av sina föräldrar som var så stränga att hon till slut fick utbrott och idag går hon till en psykolog och de har en famijeterapeft och tjejen mår inte alls bra. Ja så kan det faktiskt gå till vilket förresten är ganska vanligt. :) 
    Om det gått så långt tvivlar jag starkt på att smink(som är det den här tråden handlar om) var enda anledningen...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BellaBellaBella

Jag har två tjejer på 12 och 7. Dom har varit intresserade av smink sedan dom va 4-5.

Smink i skolan är en fråga som löser sig själv. Har inte dom andra tjejerna det eller är intresserade av det så kommer inte mina heller vilja vara sminkade i skolan. Det är något dom lärt sig av att fått gå sminkade långt innan deras vänner gjort det, sedan va det inte lika intressant.
    Nu först börjar äldsta vilja ha smink i skolan. Yngsta har det ibland hemma.

Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?