• Krokodillan

Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?

Om du skulle haft en dotter och hon tjatar om att få börja sminka sig, vid vilken ålder skulle du tycka att det var okej? Säg en vanlig skoldag och att det handlar om ögonskugga, mascara och färgat läppglans.

Jag är tydligen är den strängaste mamman i hela skolan med detta, enligt mina döttrar :/ Så därför vill jag veta vad ni andra (både mammor och pappor) tycker är en lagom ålder.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?
  • Duckan

Vi började i årskus 5 på det färgglada 80-talet, tjoho! Har en dotter nu som är mycket intresserad redan vid 6-års ålder (har äldre kompisar på landstället som får sminka henne lite ibland), men jag röstade på 12-13 för smink i skolan.

• castafiore

Från högstadiet känns lagom.

• Krokodillan
    bustjejen skrev 2013-09-04 09:32:24 följande:
    Min dotter går i 5:an. Just nu är det väldigt populärt med  olika bodymister från Victoria Secret, Hollister eller Bodyshop. Tror nästan att alla tjejer i hennes klass använder det. När det gäller smink så är det nog lite från och till. Om hon vill ha lite mascara på sig någon dag, och ögonskugga och läppglans så är det ok för mig så länge hon sminkar sig fint och diskret. Det är kanske någon dag i veckan hon använder lite smink i skolan.

Vad är bodymist? Bra att vara förberedd, om det är nästa sak de kommer att tjata om :)
  • Krokodillan
    missypissy skrev 2013-09-04 08:29:22 följande:
    Åååh, detta har redan varit en stor diskussion här hemma. Har en dotter som fyller 8 om ett par veckor och jisses vad hon tjatar om smink. Hon har fått ha läppglans (och lite ögonskugga en gång) på disko. Men smink i skolan säger jag tvärnej till, vilket gör mig till världens värsta mamma tydligen. Ett par flickor i klassen sminkar sig mer eller mindre dagligen så jag förstår att hon också vill, men NEJ. Samma flickor har för övrigt ganska hög klack på sina skor vilket är ännu galnare enligt mig, eftersom det försvårar/förhindrar alla former av aktiv lek på rasterna.

När de skulle ta skolfotografi förra veckan fick hon ett utbrott deluxe över att hon inte fick ha smink, sen rotade hon fram ett par skitfula öronclips (eller vad det heter, såna när man inte har hål i öronen) som jag haft till en 80-talsmaskerad en gång och ville ha dem. Herrejisses alltså.

Smink i skolan- på högstadiet tycker jag. Tror jag, det kan säkert ändras efter år av tjaaaat.

Samma sak här. De som sminkar sig är också de som har skor med klackar, midjekorta vinterjackor och örhängen som mer eller mindre går ned till axlarna. Hur ska de kunna leka med det?

Jag tycker också att högstadiet är lagom. Egentligen. Tror dock inte längre att jag kommer att kunna säga nej så länge. Men femman-sexan, kanske?
  • Pofi
    Krokodillan skrev 2013-09-04 11:24:47 följande:
    Vad är bodymist? Bra att vara förberedd, om det är nästa sak de kommer att tjata om :)

Det är som en lite svagare parfym kan man säga, doften håller knappt halva dagen tycker jag. Min sambo har en yngre syster i högstadieåldern som har ALLA olika dofter från Victorias Secret som hon sprayar på över hela kroppen, haha c:
  • bustjejen
    Krokodillan skrev 2013-09-04 11:24:47 följande:

En svag vattnig parfym kan man säga. Som Pofi säger så håller inte doften särskilt länge, men som tur är så är de rätt billiga .
  • lovea01

14-15 år röstade jag på. Jag tycker inte man behöver sminka sig alls egentligen men klart att hon kan få göra det ibland men inte så att det ska bli överdrivet. Jag sminkar mig själv knappt aldrig, man är fin som man är. Mina föräldrar lät inte mig sminka mig förrän jag va typ 13 år. Så känner inte att det är något nödvändigt... men lite är okej. Sen när hon blir äldre kan hon bestämma själv och då hoppas jag att hon förstår att det förstör huden och att hon är lika fin utan.

• En blå giraff

12-13 år känns rimligt, helst inte före högstadiet. Sen lär man nog börja släppa på det och låta tjejen bestämma själv. Jag ser ingen anledning att barn ska ha smink i tidig ålder. Samma sak med stringtrosor och riktig BH - skulle inte heller tillåta före högstadiet.

• Apopan

Helst aldrig, sminkar mig inte själv och om mitt barn skulle vilja sminka sig så får kramset köpas av egna pengar när barnet är typ 14år och äldre. Antingen om det är veckopengen eller om det är pengar som barnet tjänat in på något sätt. Jag kan dock gärna bistå med pengar till en hel del annat trams såklart (typ nagellack, smycken osv) men inte smink.

• fluu

Här har vi sagt från högstadiet, 13 år alltså. Detta gäller vardagar.  Annars får dottern sminka sig när det är fest eller lek.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?