• sankta

katt kissar i sängen...

Hej!

Har nu haft en kattunge i snart 6 veckor, och han är nu ca 20 v gammal. Han var rumsren och gjorde allt på lådan från början. Men efter någon dryg vecka kissade han i min sons säng. Sedan dess har det hänt 6-7 ggr. Vi har försökt att alltid hålla dörren dit stäng, och jag har sprejat med en "avskräckande" spray (vital concept spray - stop). Har dock inte sprejat så ofta, känns "ofräscht" att spreja så mkt i min sons säng.

Nu vet jag ju inte varför katten gör så här, dörren till toaletten där kattlådan står är alltid öppen, och katten är ofta ute. Barnen är lugna, men bara här varannan vecka, kanske blir katten orolig av det? Man hör så mycket olika. En del påstår att katter markerar att något är fel när de kissar på andra ställen än på lådan. Andra menar att katter absolut inte tänker på detta sätt, utan helt enkelt kissar där det är mjukt och skönt... Men varför då bara i min sons säng, och inte i de två andra sängarna...

Nåväl. Ville höra om någon som varit med om något liknande fått bukt med problemet. För fortsätter det så här kan jag inte ha kvar katten...

• Svar på tråden katt kissar i sängen...
  • MissLindiz

Min lille katt gjorde likadant när han var 16 veckor gammal.
    Han kissade i sängen två gånger sen fick jag en akuttid till kastrering, sen dess har han inte gjort något inne.

Kan vara så enkelt att han börjar bli könsmogen.
    Är han stor?

• Pionen

Det kan vara en protest av något slag. Oro, otrivsel, ogillar sanden i lådan, behöver aktiveras mer, är fysiskt sjuk. Ta råd av veterinär så att ni kan utesluta allvarliga saker. Feliway kan ni testa, ett konstgjort hormon som utsöndras när man sätter det i kontakten, katter blir lugna av det.

• sankta
    MissLindiz skrev 2013-09-02 09:38:34 följande:
    Min lille katt gjorde likadant när han var 16 veckor gammal.
    Han kissade i sängen två gånger sen fick jag en akuttid till kastrering, sen dess har han inte gjort något inne.

Kan vara så enkelt att han börjar bli könsmogen.
    Är han stor?
    Oj, könsmogen så tidigt? Ja, jag har googlat lite nu och sett att det verkar möjligt. Har inte så bra koll på storlek, tror att katten är "normalstor" för sin ålder. Min förra katt blev könsmogen mycket senare.

Ja, jag kanske ska kontakta en veterinär då och se vad de säger. Men jag har hört att man helst inte ska kastrera katten för tidigt/innan den blir könsmogen.
  • skogsvitter

Får man verkligen kastrera katter så tidigt som vid 16 veckor?!?

Jag tror som Pionen skriver, men tycker också att du ska kolla upp detta med veterinär för att utesluta att det faktiskt är något fysiskt i första hand.

• nemo1

Man kan absolut kastrera en katt så tidigt. I USA kastrera man från tolv veckors ålder men i Sverige vill de flesta veterinärer vänta till katten är sex månader. Ring en veterinär och förklara situationen, det är dessutom en hane vilket är ett mycket snabbt enkelt ingrepp.
    En katt ska självklart inte gå ut själv innan den är minst sex månader och kastrerad, idmärkt och försäkrad.
    Aktiverar du katten? Hur länge är katten ensam på dagarna?Hur ofta tömmer du och rengör lådan? Vad har du i lådan? En kattunge har stort behov av en kattkompis att leka med för att inte bli understimulerad.

• sankta
    nemo1 skrev 2013-09-02 10:12:28 följande:
    En fråga till, vad har du för slags låda?
    nemo1 skrev 2013-09-02 10:12:08 följande:
    Man kan absolut kastrera en katt så tidigt. I USA kastrera man från tolv veckors ålder men i Sverige vill de flesta veterinärer vänta till katten är sex månader. Ring en veterinär och förklara situationen, det är dessutom en hane vilket är ett mycket snabbt enkelt ingrepp.
    En katt ska självklart inte gå ut själv innan den är minst sex månader och kastrerad, idmärkt och försäkrad.
    Aktiverar du katten? Hur länge är katten ensam på dagarna?Hur ofta tömmer du och rengör lådan? Vad har du i lådan? En kattunge har stort behov av en kattkompis att leka med för att inte bli understimulerad.

Hej Nemo!

Jag har en öppen kattlåda med hög kant, everclean kattsand, tömmer den ca 3-4 ggr dagligen (så fort jag ser något i lådan m a o). Min katt går ut och in själv som han vill, via kattrappa på balkongen. Håller med dig om att okastrerade katter ej bör gå ut själva. Nu hade jag inte koll på att de kunde bli könsmogna så tidigt. Men jag har nu pratat med veterinären och kommer att ta in honom för kastrering.

Varför det är självklart att en katt inte kan gå ut själv före 6 månaders ålder, och innan den är försäkrad förstår jag inte riktigt? Det måste väl vara upp till ägaren att ta den risken? Visst, en liten katt är förstås lite "oförståndigare" än en vuxen och kan råka ut för olyckor. Men jag tror det mest handlar om erfarenhet, och att en katt måste lära sig var det finns faror utomhus - vare sig den är ung eller gammal när den först släpps ut. Jag tror personligen inte det finns en exakt ålder då katter är "mogna" (?) nog att gå ute själva. Utan upp till varje ägare att bedöma varje enskild katt, området den ska vistas i samt riskerna som ägaren är beredd att ta.

• nemo1
    sankta skrev 2013-09-02 10:26:10 följande:

Hej Nemo!

Jag har en öppen kattlåda med hög kant, everclean kattsand, tömmer den ca 3-4 ggr dagligen (så fort jag ser något i lådan m a o). Min katt går ut och in själv som han vill, via kattrappa på balkongen. Håller med dig om att okastrerade katter ej bör gå ut själva. Nu hade jag inte koll på att de kunde bli könsmogna så tidigt. Men jag har nu pratat med veterinären och kommer att ta in honom för kastrering.

Varför det är självklart att en katt inte kan gå ut själv före 6 månaders ålder, och innan den är försäkrad förstår jag inte riktigt? Det måste väl vara upp till ägaren att ta den risken? Visst, en liten katt är förstås lite "oförståndigare" än en vuxen och kan råka ut för olyckor. Men jag tror det mest handlar om erfarenhet, och att en katt måste lära sig var det finns faror utomhus - vare sig den är ung eller gammal när den först släpps ut. Jag tror personligen inte det finns en exakt ålder då katter är "mogna" (?) nog att gå ute själva. Utan upp till varje ägare att bedöma varje enskild katt, området den ska vistas i samt riskerna som ägaren är beredd att ta.

Jag anser att det är mycket oansvarigt att släppa ut en så ung katt då de inte är mogna mentalt att se upp för faror som en vuxen katt. Han kan dessutom när som helst dra iväg för att hitta fertila honor, eller komma i slagsmål som hanar gör vid könsmognad för att försvara sitt revir.
    Det låter även som att du inte bor på ett kattvänligt ställe där katter inte ska släppas ut öht!

Ang försäkring, vet du vad det kostar med veterinärbesök? Har du flera tusen kronor om katten skadar sig eller blir sjuk? Eller blir det som många som skiter i försäkring tänker, avlivning?
    Kommer katten bort så finns få chanser att få tillbaka honom när han inte är idmärkt. Jag tycker det låter som att du är en mycket oansvarig kattägare som inte sätter stort värde på sitt djur!! 
  • Lindsey Egot NO1

Har du en dyr madrass till din son kan du även få en ny av ert helförsäkring

-självrisken. Kostar madrassen mer än 1500 kan man få överskjutande belopp därifrån. För inte tänker du låta sonen sova i en säng din katt kissat i.

• MissLindiz

Jag kastrerade som sagt min katt vid 20 veckors ålder.
    Han slutade kissa i sängen och allt var frid och fröjd.

Har två katter, två lådor som skuras ordentligt en gång i månaden då de även får ny sand så här var det aldrig tal om att det var något sådant som var fel.

Svar på tråden katt kissar i sängen...