Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

katt kissar i sängen...

Man kan absolut kastrera en katt så tidigt. I USA kastrera man från tolv veckors ålder men i Sverige vill de flesta veterinärer vänta till katten är sex månader. Ring en veterinär och förklara situationen, det är dessutom en hane vilket är ett mycket snabbt enkelt ingrepp.
    En katt ska självklart inte gå ut själv innan den är minst sex månader och kastrerad, idmärkt och försäkrad.
    Aktiverar du katten? Hur länge är katten ensam på dagarna?Hur ofta tömmer du och rengör lådan? Vad har du i lådan? En kattunge har stort behov av en kattkompis att leka med för att inte bli understimulerad.

• nemo1
    sankta skrev 2013-09-02 10:26:10 följande:

Hej Nemo!

Jag har en öppen kattlåda med hög kant, everclean kattsand, tömmer den ca 3-4 ggr dagligen (så fort jag ser något i lådan m a o). Min katt går ut och in själv som han vill, via kattrappa på balkongen. Håller med dig om att okastrerade katter ej bör gå ut själva. Nu hade jag inte koll på att de kunde bli könsmogna så tidigt. Men jag har nu pratat med veterinären och kommer att ta in honom för kastrering.

Varför det är självklart att en katt inte kan gå ut själv före 6 månaders ålder, och innan den är försäkrad förstår jag inte riktigt? Det måste väl vara upp till ägaren att ta den risken? Visst, en liten katt är förstås lite "oförståndigare" än en vuxen och kan råka ut för olyckor. Men jag tror det mest handlar om erfarenhet, och att en katt måste lära sig var det finns faror utomhus - vare sig den är ung eller gammal när den först släpps ut. Jag tror personligen inte det finns en exakt ålder då katter är "mogna" (?) nog att gå ute själva. Utan upp till varje ägare att bedöma varje enskild katt, området den ska vistas i samt riskerna som ägaren är beredd att ta.

Jag anser att det är mycket oansvarigt att släppa ut en så ung katt då de inte är mogna mentalt att se upp för faror som en vuxen katt. Han kan dessutom när som helst dra iväg för att hitta fertila honor, eller komma i slagsmål som hanar gör vid könsmognad för att försvara sitt revir.
    Det låter även som att du inte bor på ett kattvänligt ställe där katter inte ska släppas ut öht!

Ang försäkring, vet du vad det kostar med veterinärbesök? Har du flera tusen kronor om katten skadar sig eller blir sjuk? Eller blir det som många som skiter i försäkring tänker, avlivning?
    Kommer katten bort så finns få chanser att få tillbaka honom när han inte är idmärkt. Jag tycker det låter som att du är en mycket oansvarig kattägare som inte sätter stort värde på sitt djur!! 
Svar på tråden katt kissar i sängen...