Glutenintolerans- utan positiva provsvar? Testa själv?
Hej!
Det är så att jag länge haft lite blandade problem. För ca 2 år sedan konstaterades B12-brist, men man lyckades inte lista ut vad den berodde på. Ska medicinera resten av livet. Bristen hade funnits länge enligt läkaren, eftersom den hunnit orsaka nervskador i fötterna. Massor med blodprover, avföringsprover och en gastroskopi senare visste de ändå inte varför.
Några av mina problem genom åren har varit:
B12-brist
Viktnedgång utan kost/träningsförändring (närmar mig nu undervikt enligt bmi)
Extrem trötthet (så att andra säger att jag alltid är trött och sover, det har blivit som ett skämt)
Infertilitet (försökt i 15 mån nu, ett tidigt missfall på vägen. Har ett barn på 7 år sen innan som kom till lätt)
Har periodvis haft blåsor i munnen sedan jag var liten.
Hade som barn regelbundet förstoppningar, microlaxen minns jag tydligt än i dag.
De senaste åren har jag haft mkt bullrig och uppsvälld mage, gaser och skiftande mellan hård/lös avföring.Ofta ont och magknip, magkatarrer, illamående, halsbränna osv.
Har lätt att få oro, nedstämdhet, stress osv, utan direkt anledning.
Hjärtklappning, hög puls plötsligt utan anledning.
Jag har sedan ett par månader tillbaka testat lite lchf-light och blev SÅ mycket bättre i magen, plus att mitt humör stabiliserades. Jag har fuskat en del emellanåt och efter att jag ätit till exempel bröd ellr pasta reagerar jag rätt kraftigt i magen i omkring 2-3 dagar innan det lugnar sig.
Är det möjligt att testerna inte visar positivt trots att man är glutenintolerant? Är det lönt att söka hjälp för samma sak igen, när de redan gjort testerna för ett par år sedan? Är det en bra idé att bara anta en glutenintolerans och leva enligt kostrekommendationerna utan diagnos?