• Venne

Glutenintolerans- utan positiva provsvar? Testa själv?

Hej!
    Det är så att jag länge haft lite blandade problem. För ca 2 år sedan konstaterades B12-brist, men man lyckades inte lista ut vad den berodde på. Ska medicinera resten av livet. Bristen hade funnits länge enligt läkaren, eftersom den hunnit orsaka nervskador i fötterna. Massor med blodprover, avföringsprover och en gastroskopi senare visste de ändå inte varför.

Några av mina problem genom åren har varit:

B12-brist
    Viktnedgång utan kost/träningsförändring (närmar mig nu undervikt enligt bmi)
    Extrem trötthet (så att andra säger att jag alltid är trött och sover, det har blivit som ett skämt)
    Infertilitet (försökt i 15 mån nu, ett tidigt missfall på vägen. Har ett barn på 7 år sen innan som kom till lätt)
    Har periodvis haft blåsor i munnen sedan jag var liten.
    Hade som barn regelbundet förstoppningar, microlaxen minns jag tydligt än i dag.
    De senaste åren har jag haft mkt bullrig och uppsvälld mage, gaser och skiftande mellan hård/lös avföring.Ofta ont och magknip, magkatarrer, illamående, halsbränna osv.
    Har lätt att få oro, nedstämdhet, stress osv, utan direkt anledning.
    Hjärtklappning, hög puls plötsligt utan anledning.

Jag har sedan ett par månader tillbaka testat lite lchf-light och blev SÅ mycket bättre i magen, plus att mitt humör stabiliserades. Jag har fuskat en del emellanåt och efter att jag ätit till exempel bröd ellr pasta reagerar jag rätt kraftigt i magen i omkring 2-3 dagar innan det lugnar sig.

Är det möjligt att testerna inte visar positivt trots att man är glutenintolerant? Är det lönt att söka hjälp för samma sak igen, när de redan gjort testerna för ett par år sedan? Är det en bra idé att bara anta en glutenintolerans och leva enligt kostrekommendationerna utan diagnos?

• Svar på tråden Glutenintolerans- utan positiva provsvar? Testa själv?
  • Fia 28

Jag tycker inte det är nödvändigt att få i skrift vad man är allergisk mot. Lugnar magen ner sej om du skippar allt gluten, så kör glutenfritt helt enkelt!

• Venne

Mjo jag kan väl i princip hålla med. Men så är ju glutenintolerans inte riktigt som en allergi. Jag är allergisk mot pälsdjur och undviker dem, men utsätts jag så duschar jag och det går över på ett par timmar. Om jag inte tål gluten så ska jag inte ens få i mig spår av gluten för att undvika att sätta igång en autoimmun reaktion som tar ca 3 månader för tarmarna att läka. Det är dyrt, svårt att veta vad som innehåller gluten och halvt omöjligt att käka ute eller hemma ho andra. Känns liksom lite mer avancerat än att låta bli att klappa en katt

• Papricorn

Det kan ju vara vete och inte allt gluten?

Jag är inte heller glutenintolerant men har en kraftig ibs som gör magen mer känslig. Ibland är det mjölk, oftast magra mjölkprodukter och ofta råg.

Finns det andra problem i mage/tarm blir man mer känslig och reagerar på det med, trots att det inte är grundproblemet.

Om provsvaren inte visade allergi är sannolikheten att det är det inte så stor.

• Themis

Jag skulle säga att det är fullt möjligt, min mamma blev jättedålig och rasade i vikt till stl 32 och hon reagerar på även spårmängder vetegluten i soja och sånt som hon inte visste kunde innehålla vetemjöl ens.

Men ger givetvis inte utslag vid test. Obestämd

Jag är allseende, åttaarmad och kan radera ditt nick med ren tankekraft, utan att ens vara moderator. Tror vissa i alla fall..
  • Venne

Jag har uteslutit laktos och problemen kvarstår.. tyvärr. Det är ju svårt att veta om det är allt gluten eller vete. Har en kollega som fick genomgå 3 gatroskopier och x antal blodprover innan de kunde fastställa hennes glutenintolerans, så det är inte alltid så att resultaten är tillförlitliga. Men om jag  ska kunna veta ifall det är allt gluten eller bara vete antar jag att jag ändå får äta glutenfritt några månader och därefter testa att tillföra gluten i annan form än vete.. eller?

• Papricorn
    Venne skrev 2013-08-13 20:53:10 följande:
    Jag har uteslutit laktos och problemen kvarstår.. tyvärr. Det är ju svårt att veta om det är allt gluten eller vete. Har en kollega som fick genomgå 3 gatroskopier och x antal blodprover innan de kunde fastställa hennes glutenintolerans, så det är inte alltid så att resultaten är tillförlitliga. Men om jag  ska kunna veta ifall det är allt gluten eller bara vete antar jag att jag ändå får äta glutenfritt några månader och därefter testa att tillföra gluten i annan form än vete.. eller?

Provsvaren är ju aldrig tillförlitliga om man börjat utesluta på egenhand först! Din kropp måste vara "i reaktion" för att det ska ge utslag!

Har du redan på eget bevåg börjat mixtra är det ju inte konstigt om det inte blir ett tillförlitligt test.
  • Venne

Testerna var för två år sedan.. Jag började mixtra med min kost för två månader sedan efter att läkarna inte hjälpt mig de senaste åren. De fastställer att "något" är fel, att det inte är normala värden på mig liksom. Men de vet inte varför. Det känns ju inte så lönt att gå till läkaren igen med andra ord. De säger i princip att jag är sjuk men vet inte varför.

Themis skrev 2013-08-13 20:49:29 följande:
    Jag skulle säga att det är fullt möjligt, min mamma blev jättedålig och rasade i vikt till stl 32 och hon reagerar på även spårmängder vetegluten i soja och sånt som hon inte visste kunde innehålla vetemjöl ens.

Men ger givetvis inte utslag vid test. Obestämd
    Ja jag är nog mellan storlek 32-34 nu och folk börjar påpeka att jag ser mager ut.. Jag har börjat köra strikt glutenfritt denna veckan. Efter att ha ätit lchf (och nästan helt glutenfritt) i 2 månader har min acne som uppkom för några år sedan börjat försvinna. Jag har börjat vakna vid 8-9 istället för att lida av kronisk trötthet och sova till 13. Min magkatarr har börjat lugna sig.
  • Themis
    Venne skrev 2013-08-16 11:17:42 följande:
    Testerna var för två år sedan.. Jag började mixtra med min kost för två månader sedan efter att läkarna inte hjälpt mig de senaste åren. De fastställer att "något" är fel, att det inte är normala värden på mig liksom. Men de vet inte varför. Det känns ju inte så lönt att gå till läkaren igen med andra ord. De säger i princip att jag är sjuk men vet inte varför.
    Ja jag är nog mellan storlek 32-34 nu och folk börjar påpeka att jag ser mager ut.. Jag har börjat köra strikt glutenfritt denna veckan. Efter att ha ätit lchf (och nästan helt glutenfritt) i 2 månader har min acne som uppkom för några år sedan börjat försvinna. Jag har börjat vakna vid 8-9 istället för att lida av kronisk trötthet och sova till 13. Min magkatarr har börjat lugna sig.
    Men det var ju bra! Strunta i testerna, om du blir dålig av gluten så undvik det, men det är ju bra om du lyckas övertyga en läakre också, för den dag man blir inlagd på sjukhus kan det ju vara viktigt.

(jag har själv samma problem med vissa konserveringsmedel men det har jag efter många om och men fått på papper)
    Jag är allseende, åttaarmad och kan radera ditt nick med ren tankekraft, utan att ens vara moderator. Tror vissa i alla fall..
  • morvel

Du kan ha problem med sköldkörteln, värt att kolla upp! Då är gluten inte bra att få i sig.
    tyvärr så är det ofta man inte ser det på blodproven de brukar ta så man kan få vara ihärdig för att få en riktig undersökning.
    Jag funderar själv på om jag kan ha det, fast de kollat flera gånger med blodprov (endast). Nu har jag läst på rejält och ska pressa min läkare att kolla grundligt!

• Venne
    morvel skrev 2013-10-12 12:10:19 följande:

Du kan ha problem med sköldkörteln, värt att kolla upp! Då är gluten inte bra att få i sig.
    tyvärr så är det ofta man inte ser det på blodproven de brukar ta så man kan få vara ihärdig för att få en riktig undersökning.
    Jag funderar själv på om jag kan ha det, fast de kollat flera gånger med blodprov (endast). Nu har jag läst på rejält och ska pressa min läkare att kolla grundligt!

Jag har gjort alla dessa prover och undersökningar redan tyvärr. Finns inte mycket mer att pressa läkarna till.

Mina nervskador sitter i stortårna. Halva sidorna är helt bortdomnade. Känns knappt om jag sätter naglarna i dem hårt.
  • Arbetsmyran76

Har du genomgått neurofysiologisk undersökning? Det har jag men det visade inget trots stora neurologiska besvär från fötterna.

• Venne

Nej det har jag inte. Läkarna har bara klämt och känt och sagt att det var nervskador. Med lite tur skulle nerverna kunna repa sig men det skulle ta lång tid sa de.

Något positivt! Efter två månader på glutenfritt fick jag nu för första gången på flera år en mens på rätt dag utan spottings flera dagar innan. Hoppas det fortsätter så bara

• Venne

Ok, aja jag hade nog märkt om jag hade diabetes på dessa åren

Svar på tråden Glutenintolerans- utan positiva provsvar? Testa själv?