• HannaS

Behövs syskonvagn till 2,5-åring?

Vi väntar tillökning i familjen Vår son kommer då vara 2,5 år när lillen tittar ut. Hemma går diskussionen om syskonvagn eller inte. Jag tycker att det behövs en syskonvagn medan maken tycker det räcker med en ståbräda. Jag vet inte riktigt vem av oss som resonerar rätt. Vad säger ni som har erfarenhet av att få syskon när första barnet är 2,5? Behövs en syskonvagn då eller är det bortkastade pengar?

• Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2,5-åring?
  • Ung Mamma

Vi hade ingen syskonvagn när lillasyster "A" kom -09. Det är 2 år mellan dem. Men vi hade syskonvagn sedan när lillebror "L" föddes -11. Det är 2 år mellan A och L. Nu väntar vi tillökning igen och L kommer vara 2,5 år vid bf och vi kommer inte att ha en syskonvagn denna gång. Det är så individuellt och alla barn är olika :)

Emma 070616, Alva 090606, Liam 110722 & BF 140114
  • Sisisisi

Vi har precis tre år mellan och började med ståbräda och sulky+bärsjal. Det funkade bra i början men till vintern skaffade vi syskonvagn. Väldigt skönt att ha!

Keep your child rear facing for as long as possible!

• hannis

Beror på hur ni lever.

Jag använder syskonvagn till min 3,5 åring och hade definitivt behövt när han var 2,5 eftersom han fortfarande sov på dagen då.

Vi är ofta ute hela dagar och promenerar långt med våra hundar varje dag så för oss är vagnen ett måste.

• HannaS

Mmmm, jag tänker som Sisisisi, att det vore väldigt skönt att ha. Jag kan se mig själv stå där med en nyfödd och en 2,5 åring som sätter sig på tvären när man har en tid att passa. Då vore det smidigt att slänga ner båda i vagnen och bara rulla på liksom.

Vi åker både bil och buss och promenerar beroende på vart vi ska. Bor nära vårt centrum dit vi ofta går, ska vi in till storstan tar vi buss eller bil. 

Har ni tips på bra smidiga syskonvagnar till vettiga priser? (Ej Bugaboo Donkey med andra ord

• Mabaja

Vår dotter på 2 år och 8 mån (när syrran kom) fick ståbräda... Blir hon trött tar jag bebisen i sele så får storasyster åka i vagnen.

• Numminen

Pröva utan och köp om det behövs är mitt råd. Vi har två år mellan våra och jag är glad att vi slapp syskonvagn vi hade ståbräda och sele att varva med. När äldsta var 2,5 cyklade han nästan alltid balanscykel istället. Men då var han också väldigt pålitlig och for aldrig iväg. Hade han varit en rymmare hade jag nog resonerat annorlunda. Dock tror jag det är en fördel att vänja barnen att gå (och hålla handen vid trafik) relativt tidigt.

• älskarlivet81

Vi väntade till lillasyster var här men då upptäckte vi att vi behövde en. Har 2 år och 9 månader mellan barnen.

• Kuben

Hej!
    Vi gick mycket, till och från dagis, handla mm - så för oss var det perfekt med en syskonvagn ganska högt upp i åldern, i kombination med ståbräda och sele till lillan. Allt för ombytet skull  

• Kaa76

Jag trodde inte jag behövde en (är 2 år 10 mån mellan mina äldsta) men då det mest blev storasyster som satt i liggvagnen och jag som fick bära lillasyster köpte jag en begagnad efter två månader. Använde den jätte mycket, flera gånger om dagen i över ett år! Har inge bil, bor i stan och rör mig mycket ute. Dessutom var storasyster av modellen som sov middag tills hon var över fyra. Är en av de bästa investeringar jag gjort!

• Mercurialis

Jag har lite större mellanrum mellan mina barn - 2 år och 10 månader - och bestämde mig för att pröva utan syskonvagn till att börja med. Det visade sig att ståbrädan räckte utmärkt. Vi var ute varje dag och gick långa promenader med hunden och det gick jättebra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mellanmjölkens land

Det beror väl på hur det äldre barnet är och hur mycket man går. Vi har knappt använt vagnen alls sen i våras och kommer antagligen inte skaffa nån syskonvagn. Planen är i vilket fall som helst att bära bebisen i sjal för det mesta och vagnen är mest tänkt som ett komplement. Om bebisen eller dottern behöver åka vagn, t ex när dottern sover middag, tar vi med den men annars får den nog stanna hemma. Å andra sidan har vi inga långa sträckor att gå där vi har en tid att passa så om dottern vill stanna och leka på vägen är det inga problem.

• sihn

När äldsta sonen blev storebror skaffa vi bräda (han sov inte middag, 2,5 år). Vi använde aldrig brädan för han ville gå själv och det gick bra.
    Nu när vi fick tredje pojken för 9 månader sedan så köpte vi en PT, syskonvagn, men var så missnöjda så den såldes för ett par månader sedan. Jag vill köpa en ny syskonvagn (storebror är 2,5 år nu) men sambon vägrar. Men det går inte utan då jag går överallt, när jag hämtar på dagis så är storebror så trött eftersom vi håller på att ta bort vilan, så att stå på bräda funkar inte. När vi är i affärer så är han överallt och ingenstans, han sticker iväg hela tiden.
    Så mitt råd, prova och se, barn är väldigt olika.
    Jag vill ha en babyjogger om jag lyckas övertala sambon

• Tinnys

Har 17 månader i mellan o vi behövde inte tvillingvagn. Hade en syskonsits som satt på vagnen.

• mammalovis

Som många andra skrivit så beror det på barnet och hur man som förälder lever sitt liv. Min sambo resonerar precis som din då han ansåg att han ju alltid kommer vara med om vi åker iväg. Dessutom ansåg han att jag kan göra alla ärenden på tisdag till torsdag när storasyster är i förskolan.

Det har fungerat bra med sulky till den stora när bonussystern har varit med och kört i sommar. Till och från förskolan ca 15 minuters promenad fungerar också, men att tro att det funkar att utföra mer än 1-2 ärenden på stan per gång man går iväg är ju bara dömt att misslyckas. När jag har åkt till ett köpcenter har storasyster helt enkelt fått stanna hemma vilket gjort att hon ofta sa "(sitt namn) följa med" då hon också ville få vara med och inte stanna hemma med lillasysters pappa.

Sambon ser nog inte direkt att syskonvagn behövs, men jag ser det som en enorm frihet då tösen lätt sätter sig på tvären. Sambon orkar säkert bära henne och köra vagn, men det gör inte jag.

Det körde ihop sig som mest när vi hade 2-månaderskontroll på bvc. Tösen hade fått sova för lite och var tvärilsk, så jag försökte sätta henne i vagnen med liften på andra hållet när hon vägrade stå/gå, vilket resultera i att hon skulle sparka på liften så till slut fick jag dra henne i sulkyn bakom mig och lillan i vagnen framför ... Något förbannad var jag på sambons samarbetsovilja att fixa en fungerande syskonvagn. Jag har misslyckats med en vagn som inte var hel i chassit så därför vill jag ha honom med ...

Så det går så klart vänta och se. Sedan verkar det också bero på syskonets tyngd vilken vagn man kan välja plus om man vill ha dem bredvid varandra eller ena syskonet bakom. Vi har litet trapphus och får nog förvara vagnen i bilen eller en tandemmodell 7 trappseg upp ... En P&T tycker jag verkar omysigt för syskonet, så vi lutar mot en Akta Graco i tandemmodell eller en enklare bredvidmodell som Dublin eller Las Vegas. Jag vill ha den "lättkörd" även i vinter. Jag har sett ett syskonpar på 2 och 4 i Akta Gracon och där kändes det som att båda barnen hade utsikt ...

Någon som har erfarenheter av Akta Gracon?

• milli79

Beror på hur ni bor/lever som någon mer skrev. Vår mellantjej var 2år och 4mån när hon fick en lillebror och vi köpte ingen syskonvagn. Har inte känt behov av det heller.  Vi har ståbräda och hon och äldsta 4åring turas om att stå på den (hon står mest). Nu är det snart dax att byta till sittdel på barnvagnen och då kan hon även få åka där när jag bär minsta i sjal (han gillar inte vagnen så mycket). 

Går man mycket är det säkert smart med syskonvagn. Ni kan ju alltid köpa en begagnad. Sen beror det ju på hur er 2,5åring är, om han gillar att gå osv. 

Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2,5-åring?