• Kittecat

Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!

Hej ja undrar hur ofta ni ammar era bebisar som är ungefär i samma ålder?
    Min pojk är 6 veckor å 3 dagar!
    När han föddes vägde han exakt 4 kg sen å nu väger han ca 5,2, han är en ganska matglad kille som gärna äter ofta! Ja försöker få han att äta längre stunder å mer sällan istället för att äta varannan timme efter att bm föreslog de så att jag ska få lite andrum imellan! Men lättare sagt än gjort ibland..
    Är orolig att han äter för mkt.. Har även prövat att ge han lite ersättning på kvällen innan sängdags för att se om han blir mer nöjd men svårt å säga ännu.
    Min bm föreslog även att jag skulle börja med napp för att se om han nöjer sig med den ibland, han har kanske stort sugbehov men nappen är han sisådär förtjust i! Har köpt olika för att testa mig fram men som sagt han spottar gärna ut den igen ganska snabbt så jag vet inte hur ja ska få honom att vilja ta den mer, de är väl bara att kämpa på!!

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!
  • minerva123
    Kittecat skrev 2013-08-03 07:00:46 följande:
    Ja ammar ju honom när han är hungrig även om hon gav det rådet att försöka se om han bara vill stilla sitt sugbehov med napp. Ibland är han hungrig varannan å ibland oftare å ibland går det flera timmar imellan å när han sover blir det ju också längre imellan! Å precis som ni skriver att nu i värmen så borde han ju va törstig precis som man själv blir i värmen!

Så ja tänker fortsätta med att mata honom när han är hungrig,han är ju så liten ännu!

Tack för alla era svar :) hjälper mig att förstå att detta är helt normalt!!

Vad bra! Lycka till med lilla bebisen!
  • cloudberry79

Amma fritt, särskilt nu när det är sommarväder och värme, annars går produktionen garanterat åt skogen. Snart kommer han garanterat komma in i en tillväxtperiod då han vill äta hela tiden, som om han inte får nog. Det går över efter några dagar Om man då ger napp eller flaska fattar inte kroppen att den ska tillfredsställa barnets behov av mjölk och produktionen stannar på fel nivå.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Bigarreaux

Jag blir nästan lite sur när jag är inne i amningsforumet numer, folk får så puckade råd av sina bm och bvc-sköterskor!!

Det ska trugas med napp, börja reglera ätandet vid bara några veckors amning, slafsas med ersättning och föreslås amningsnapp utan att nämna att sådan faktiskt kan ha motsatt effekt och störa amningen. Vad hände med arbetet att verkligen främja amning?!

Grrrr.. Sådant kan verkligen bli spiken i kistan för en oerfaren och osäker förstagångsmamma där amningen trasslar.

Heja dig ts som tänker utanför lådan, och söker information lite bredare än så!

• Alexi
    Bigarreaux skrev 2013-08-03 07:39:18 följande:
    Jag blir nästan lite sur när jag är inne i amningsforumet numer, folk får så puckade råd av sina bm och bvc-sköterskor!!

Det ska trugas med napp, börja reglera ätandet vid bara några veckors amning, slafsas med ersättning och föreslås amningsnapp utan att nämna att sådan faktiskt kan ha motsatt effekt och störa amningen. Vad hände med arbetet att verkligen främja amning?!

Grrrr.. Sådant kan verkligen bli spiken i kistan för en oerfaren och osäker förstagångsmamma där amningen trasslar.

• malzac

• M i l l a n

När min minsta dotter var 6 veckor så ammade jag fritt. Kändes ibland som jag inte gjorde annat än att amma. Men man får inte glömma att bröstet inte bara är mat, utan även tröst, närhet och trygghet.

• FavvoJonna

Hur menar du att amningsnapp stör amningen? Lite nyfiken då jag var tvungen att börja använda sån med min lilla inne på bb
  • malzac
    FavvoJonna skrev 2013-08-03 11:11:35 följande:

Hur menar du att amningsnapp stör amningen? Lite nyfiken då jag var tvungen att börja använda sån med min lilla inne på bb
    Amningsnapp kan var en bra hjälp ibland, men den har en del negativa aspekter också. Den kan till exempel göra så att bebisen inte lyckas suga ut lika mycket mjölk som den hade gjort om den ammades utan (med bra grepp) vilket i sin tur kan störa mjölkproduktionen eftersom den baseras på efterfrågan. Och om man sen vill amma utan amningsnapp så kan det bli svårt om barnet vant sig för mycket vid nappen och om det inte lärt sig få bra grepp om bröstvårtan eftersom nappen beter sig annorlunda (det finns en hel del tips om hur man gör det det dock om man googlar lite).

Du kan läsa mer här:
    www.llli.org/llleaderweb/lv/lvjunjul00p39.html
  • Coxia

TS jag ammar ca 02, 05,08,10,14,17,19,21,23 dvs 8-9 gånger per dygn. På kvällen kan jag ibland sitta med honom i famnen hela tiden från 20-23. Så snuttar han lite och sover lite, skriker lite och snuttar lite mer. 

• keron

• mammalovis

Här är tösen 8 veckor och ammar när hon är hungrig. Ofta äter hon en kvart på ena sidan tar paus och äter en kvart på andra bröstet när hon vill öka på produktionen. Sedan kan hon ha några dagar med ett bröst per gång så det varierar mycket. 7 gånger per dygn är rätt vanligt här och då kan det gå 4-5 timmar mellan amningspassen på natten. Nu på sistone har jag inte fört bok, så jag har inte lika bra koll, men hon kan äta så här: ungefär vid midnatt, vid 4-5, 8, 10, 13, 16, 19 ev 22 och/eller midnatt

• hannis

Jag ammar minst varannan timme dagtid. När det är varm blir det ännu oftare. Min son är snart 5 månader. När han var yngre ammade jag likadant.

• Knyttan

Mitt lilltroll är prick tio veckor och vi har just börjat få lite rutiner nattetid, dvs han somnar ca 21.30 efter att ha ammat i ca 20 min, sedan ammar han vid tvåtiden och igen vid ca 6. Sedan är han vaken fram till kl 9, då han oftast somnar en stund efter amning. Efter det kan det bli lite hur som med amningen men oftast går det nog inte mer än två timmar mellan varje tillfälle. Han har otroligt stort sugbehov så han har napp, men det går inte att få honom att ta den ist för bröstet om han skulle vara hungrig. Det är främst för att hjälpa honom att somna den funkar. Tycker du har fått lite bakvända råd av din BM, visst kan man ge napp om man tycker det funkar för sugbehovet, men varför ge ersättning om amningen funkar fint o han går upp i vikt...?

• Jenalsam

När min mellanson föddes hade han stor aptit och jag praktiserade självklart fri amning. Han fick efter ett par veckor bekymmer med magen och kaskadkräktes flera gånger om dagen. Över en meter rakt ut! Jag pratade med en läkare som sa att han kunde ha en otät magmun och skulle ev behöva opereras. Så pratade jag med en mycket erfaren BVC-sköterska som såg på hans tillvöxtkurva att han växte väldigt bra, trots allt kräkande.

-Låt honom äta halva tiden och ge honom sen en napp! sa hon.

Jag var skeptiskt till att ge napp så tidigt, men testade. Han kräktes inte en enda gång efter det, och han följde sin tillväxtkurva (som låg två streck över "normalkurvan"), även att han inte åt lika mycket längre.

Han hade helt enkelt en sugbehov som var större än hans magsäck...

• Bigarreaux

Du fick ett så bra svar av av malzac där ts, angående amningsnapp, så jag behöver knappast komplettera

• Bigarreaux

Förlåt.. inte ts.. FavvoJonna var det.

Trött och fingrarna slinter

• HannaHYLK

Min son är drygt 5 veckor. Vägde 4,1 kg vid födseln och 5,1 kg nu.

Jag matar honom när han ber om det. Ibland kan det gå 3-4 timmar om han sover längre stunder. Idag har det varit varmt och han har varit vaken nästan hela dagen och ätit varje timme. Det är helt enkelt olika olika dagar. Under nätterna brukar han oftast vilja ha två måltider...

Svar på tråden Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!