• Anonym (Orolig)

Gravid och äter dåligt, risk för barnet?

Är gravid i v.29 och har under en tid ätit väldigt dåligt. Dels har jag inte mått bra psykiskt, dels har jag det ganska jobbigt med den blivande pappan då han tyvärr inte beter sig så bra mot mig alltid. Jag känner mig trött och likgiltig och matlagning känns tyvärr som ett jätteprojekt. Därför kan en dag se ut ungefär såhär: Morgon (innan jobbet): en macka med ost, ett glas juice Kl.08: ett äpple eller en macka med ost eller en risifrutti Kl. 10: två mackor med ost Kl. 13: två mackor med ost, en tallrik fil och flingor. Kl.17: en tallrik fil med flingor Senare på kvällen: fiberberikad pasta och kokta grönsaker t ex broccoli. Alternativt havregrynsgröt med sylt och mjölk, två ägg samt en-två frukter. En macka med ost. + en kapsel niferex och två aco gravidtabletter varje dag. Det är ungefär såhär varje dag och det är inte lätt att ändra på då mycket av min ångest handlar om mat. Kalorimässigt sett får jag ju i mig tillräckligt men middagar blir det ju inte så mycket av.. Fisk är jag allergisk mot och kött ger mig panik. Skadar jag barnet genom att äta såhär? Min sf- kurva var normal nu senast.

• Svar på tråden Gravid och äter dåligt, risk för barnet?
  • Anonym (M)
    Anonym (Linnea) skrev 2024-03-13 10:35:44 följande:

Glömde slå ett slag för kikärtor, bönor och torkad frukt (särskilt aprikos) också. Hoppas det hjälper!

Hur tror råder hjälper ts 10 år senare?

Ts har idag ett barn på runt 10 år om allt gick dom det skulle. 
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (M) skrev 2024-03-13 10:46:51 följande:
    Hur tror råder hjälper ts 10 år senare?

Ts har idag ett barn på runt 10 år om allt gick dom det skulle. 

Vad dryg du är.

Lätt att missa om tråden är gammal, speciellt när det finns nya inlägg.

Vem vet, någon med snarlika problem kanske hittar tråden.

• OlgaElvira

Du måste äta väldigt väldigt dåligt för att barnet ska ta skada. Naturen har sett till att barnet får det som behövs. Ta hand om dig själv så mycket du kan och klarar, då blir det bra för ditt barn.

• Anonym (M)
    OlgaElvira skrev 2024-03-16 16:02:40 följande:

Du måste äta väldigt väldigt dåligt för att barnet ska ta skada. Naturen har sett till att barnet får det som behövs. Ta hand om dig själv så mycket du kan och klarar, då blir det bra för ditt barn.

Tråden är 10 år gammal.... 
  • Anonym (Lägg till grönsaker)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:24:36 följande:
    Tråden är 10 år gammal.... 
    Vad spelar det för roll? Människor blir gravida hela tiden och det här är ju något som alltid är aktuellt! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lägg till grönsaker) skrev 2024-03-16 16:46:29 följande:
    Vad spelar det för roll? Människor blir gravida hela tiden och det här är ju något som alltid är aktuellt! 
    Aktuellt hur ts åt för 10 år sedan under sin graviditet? 

Nej, det är absolut inte aktuellt nu. Det var aktuellt för ts för 10 år sedan. 
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 17:37:19 följande:
    Aktuellt hur ts åt för 10 år sedan under sin graviditet? 

Nej, det är absolut inte aktuellt nu. Det var aktuellt för ts för 10 år sedan. 
    Ja men för just TS kanske, men TS är nog inte kvar i tråden :) Däremot kommer andra gravida kvinnor att kunna hitta den här tråden, känna igen sig, läsa gamla tips och kanske få ut något. Istället för att det startas 1000 trådar med precis samma innehåll kan man ju leta i gamla trådar, det är ju superbra! Trådar om kost är garanterat aktuella för många gravida kvinnor varje år.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lägg till grönsaker) skrev 2024-03-16 21:56:34 följande:
    Ja men för just TS kanske, men TS är nog inte kvar i tråden :) Däremot kommer andra gravida kvinnor att kunna hitta den här tråden, känna igen sig, läsa gamla tips och kanske få ut något. Istället för att det startas 1000 trådar med precis samma innehåll kan man ju leta i gamla trådar, det är ju superbra! Trådar om kost är garanterat aktuella för många gravida kvinnor varje år.
    Så vad har för nytta av att veta att ts åt dåligt under skn graviditet för tio år sedan? 
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 22:34:20 följande:
    Så vad har för nytta av att veta att ts åt dåligt under skn graviditet för tio år sedan? 
    Är du kvinna? Har du varit gravid? Många, många kvinnor äter dåligt under graviditeten - inte bara TS. Det är flera i tråden som tidigare skrivit att de känner igen sig och att de själva också har ätit dåligt och sedan kommer massor med tips. Tråden kan hjälpa en kvinna imorgon, nästa vecka, nästa år att få råd om kost under graviditeten. Det är jättebra att samla kostråd i en tråd som finns tillgänglig för flera andra gravida i framtiden :) Det som står i tråden är ju applicerbart på många människor!

Om du själv, M, känner att tråden inte ger dig så mycket så kan du faktiskt lämna tråden. Låt istället andra gravida dra nytta av de råd som finns här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lägg till grönsaker) skrev 2024-03-17 07:02:46 följande:
    Är du kvinna? Har du varit gravid? Många, många kvinnor äter dåligt under graviditeten - inte bara TS. Det är flera i tråden som tidigare skrivit att de känner igen sig och att de själva också har ätit dåligt och sedan kommer massor med tips. Tråden kan hjälpa en kvinna imorgon, nästa vecka, nästa år att få råd om kost under graviditeten. Det är jättebra att samla kostråd i en tråd som finns tillgänglig för flera andra gravida i framtiden :) Det som står i tråden är ju applicerbart på många människor!

Om du själv, M, känner att tråden inte ger dig så mycket så kan du faktiskt lämna tråden. Låt istället andra gravida dra nytta av de råd som finns här.
    Kvinna och både har och är gravid. Har även ätit dåligt under graviditeten. 

Men att ts åt dåligt under sin graviditet för tio år sedan, hjälper varken mig eller någon annan. Det är inte relevant för någon annan än ts. 
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 11:20:06 följande:
    Kvinna och både har och är gravid. Har även ätit dåligt under graviditeten. 

Men att ts åt dåligt under sin graviditet för tio år sedan, hjälper varken mig eller någon annan. Det är inte relevant för någon annan än ts. 
    Vad tråkigt att du kapar tråden såhär! Det är ju så bra att ha många råd samlade på samma ställe som många kvinnor kan ta del av. Flera trådar kan leva i flera år och ge råd till många över tid. Google hittar ju dessa trådar för de som söker och har samma problem. Det handlar inte specifikt om TS utan om kostråd för gravida som äter ensidigt, kan du inte se det?

Vad tråkigt att du är så bitter M. Önskar dig lycka i livet eftersom du verkar bära på mycket frustration. Nu har du säkert lyckats döda hela tråden.
Svar på tråden Gravid och äter dåligt, risk för barnet?