• Needhelp

Vill ha GTA 5!!'

Hej
    Jag är 13 år och alla i mina åldrar spelar göra och Cod och bf3 och all sånt no vet.
    Men jag får inte spela krig spel jag undrar hur ni har och sånt.

PS. Mina föräldrar föddes i Iran och de flydde till Sverige för att Irak kriga mot de. Min pappa var tvingad att vara soldat. Egentligen så kommer hela släkten där ifrån. :( kan vara det

Jag fick köra diablo som var från 16 år för det vara monster men det var på gränsen de tycker att om det står 18 så e det det

• Svar på tråden Vill ha GTA 5!!'
  • Needhelp
    puss skrev 2013-06-24 17:29:57 följande:
    Det är klokt av dem.

Vet men all i min ålder får spela det så jag blir lite 4 ever alone

Ps. Är inte det
  • Aniiee

Dina föräldrar bestämmer så länge du är under 18. Vad dina kompisars föräldrar bestämmer får stå för dem. Det är stor skillnad på Diablo och GTA. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Needhelp
    Aniiee skrev 2013-06-24 17:39:12 följande:
    Dina föräldrar bestämmer så länge du är under 18. Vad dina kompisars föräldrar bestämmer får stå för dem. Det är stor skillnad på Diablo och GTA. 

Vet men jag kanske skulle kunna köpa det i smyg för spelen är roliga
  • Needhelp
    StarStruck skrev 2013-06-24 17:38:07 följande:
    Hur hittade du hit då lille vän?

???
  • Aniiee
    Needhelp skrev 2013-06-24 17:41:24 följande:

Vet men jag kanske skulle kunna köpa det i smyg för spelen är roliga
    Och spela i smyg då?
  • Needhelp
    Aniiee skrev 2013-06-24 17:44:00 följande:
    Och spela i smyg då?

Spelar efter skolan och gömmer spelt NP dude :O
  • Mimosan
    Needhelp skrev 2013-06-24 17:27:35 följande:
    Hej Jag är 13 år och alla i mina åldrar spelar göra och Cod och bf3 och all sånt no vet. Men jag får inte spela krig spel jag undrar hur ni har och sånt. PS. Mina föräldrar föddes i Iran och de flydde till Sverige för att Irak kriga mot de. Min pappa var tvingad att vara soldat. Egentligen så kommer hela släkten där ifrån. :( kan vara det Jag fick köra diablo som var från 16 år för det vara monster men det var på gränsen de tycker att om det står 18 så e det det

Det finns en anledning till att det står en åldersgräns på spelen. Det är oansvarigt av dina kompisars mammor/pappor att köpa ut spel. Dina föräldrar gör helt rätt. Dina föräldrar vill ditt bästa.

GTA 4 är jävligt våldsamt, det är helt sjukt, man kan oprovocerat gå fram till folk och slå ner och skjuta ihjäl de. Jag kan tänka mig att GTA 5 är ännu värre.

Man behöver inte alltid vara som alla andra och göra/köpa det alla andra köper. Fixa din egen stil skaffa andra spel som du kan bli jävligt duktig på istället och styla med det... LÄTT!
  • Queeroverhere
    Mimosan skrev 2013-06-24 17:50:47 följande:

Det finns en anledning till att det står en åldersgräns på spelen. Det är oansvarigt av dina kompisars mammor/pappor att köpa ut spel. Dina föräldrar gör helt rätt. Dina föräldrar vill ditt bästa.

GTA 4 är jävligt våldsamt, det är helt sjukt, man kan oprovocerat gå fram till folk och slå ner och skjuta ihjäl de. Jag kan tänka mig att GTA 5 är ännu värre.

Man behöver inte alltid vara som alla andra och göra/köpa det alla andra köper. Fixa din egen stil skaffa andra spel som du kan bli jävligt duktig på istället och styla med det... LÄTT!
    Man kan inte "köpa ut spel" *suck* En 13åring är helt fri att köpa ett PG-18, precis som hen får köpa en film från 15 år.

GTA IV är inte mer våldsamt än de flesta spel. Och att oprovocerat gå fram till folk och slå ner dem (dem, förfan, DEM!) är något man KAN göra, inte skall, precis som i det verkliga livet. Det är ingen som kommer till skada för att man slår ned en NPC i ett spel, det är bara ett spel.

Till TS: Jag tycker att du skall köra på GTA V. Det låter heeelt grymt och jag ser fram emot det! Göm fodralet och lägg det i ett annat spelfodral så att inte dina föräldrar ser vad det är.
  • Aniiee
    Queeroverhere skrev 2013-06-25 13:37:44 följande:
    Man kan inte "köpa ut spel" *suck* En 13åring är helt fri att köpa ett PG-18, precis som hen får köpa en film från 15 år.

GTA IV är inte mer våldsamt än de flesta spel. Och att oprovocerat gå fram till folk och slå ner dem (dem, förfan, DEM!) är något man KAN göra, inte skall, precis som i det verkliga livet. Det är ingen som kommer till skada för att man slår ned en NPC i ett spel, det är bara ett spel.

Till TS: Jag tycker att du skall köra på GTA V. Det låter heeelt grymt och jag ser fram emot det! Göm fodralet och lägg det i ett annat spelfodral så att inte dina föräldrar ser vad det är.
    Jag är helt för att barn och unga spelar spel, även GTA IV och V OM de kan hantera det. Det är sant att 18-årsgränsen är en branchrekomendation, precis som gränserna på TV och film. Alla seriösa spelsäljare nekar 13-åringar spel som är från 18 år, vill de köpa så får mamma eller pappa komma och köpa. Dock väger alla seriösa spelsäljare 18-årsgränsen mot den svenska 15-årsgränsen på bio, så det händer att en seriös säljare säljer 18-årsgänsspel till 15-åringar, just därför att 18-årsgränsen på media inte finns i Sverige.

I det här fallet är det dock så att TS dels bara är 13, och får alltså inte köpa själv (av seriösa säljare), dels inte ens är 15, där man kunde argumentera för att det skulle vara ok att han köper själv. TS föräldrar har sagt NEJ, grundat eller ogrundat, då är det NEJ som gäller. TS får ta diskusionen med sina föräldrar, eller luras, gömma och ta konsekvenserna om han blir upptäckt.

Det viktigaste i spelsammanhang til barn och ungdommar är dels att föräldrarna sätter sig in i vad deras barn gör (händ tyvärr alltför sällan) och dels att ha en öppen dialog. Från båda håll... 
  • Needhelp

Kan jag bara gå in och köpa ett spel från 18 eller kommer de i affären säga till?

• Aniiee
    Needhelp skrev 2013-06-25 19:05:30 följande:
    Kan jag bara gå in och köpa ett spel från 18 eller kommer de i affären säga till?
    Om de vill anses som seriösa så kommer du inte få köpa spelet. 
  • Queeroverhere
    Needhelp skrev 2013-06-25 19:05:30 följande:
    Affären kommer till 90% säkerhet inte att säga till om det kommer in en 13-årig grabb och vill köpa GTA V. Om det inte är en paragrafridande ICA-kärring, men det säljs så vitt jag vet inte i dagligvaruhandeln än, och det jobbar hemskt få ICA-kärringar på Gamestop och dyl :) PG-åldersgränserna är inte riktlinjer, det är rekommendationer, eftersom att spelet är ifrån USA och där är de livrädda att bli stämda om t.ex en tioåring skulle köpa det och få mardrömmar.
  • Queeroverhere
    Queeroverhere skrev 2013-06-25 22:15:00 följande:
    Affären kommer till 90% säkerhet inte att säga till om det kommer in en 13-årig grabb och vill köpa GTA V. Om det inte är en paragrafridande ICA-kärring, men det säljs så vitt jag vet inte i dagligvaruhandeln än, och det jobbar hemskt få ICA-kärringar på Gamestop och dyl :) PG-åldersgränserna är inte riktlinjer, det är rekommendationer, eftersom att spelet är ifrån USA och där är de livrädda att bli stämda om t.ex en tioåring skulle köpa det och få mardrömmar.
    Edit: GTA V säljs givetvis inte alls än :) Men så vitt jag vet kan man inte förhandsboka det i dagligvaruhandeln.
  • Needhelp
    Queeroverhere skrev 2013-06-25 22:16:59 följande:
    Edit: GTA V säljs givetvis inte alls än :) Men så vitt jag vet kan man inte förhandsboka det i dagligvaruhandeln.

Vet
Svar på tråden Vill ha GTA 5!!'