• Misantrop

Om insemination är ok är då detta ok?

Inspirerad av en annan tråd om insemination så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på tidigare.

Idag så är adoption helt accepterat, insemination är accepterat i stort av samhället men inte tillåtet i Sverige.

Insemination försvaras av många som rätt och riktigt för att tekniken finns och att barn kan må bra med bara en förälder också och många andra anledningar som jag inte listar. Dock så är det av förståeliga skäl ett stort fokus på mammans rätt till barn. Män kan som bekant inte inseminera.

Om vi ponerar att det blev vanligt att ensamstående män började hyra livmödrar i utvecklingsländer, vilket redan förekommer i relationer där kvinnan inte kan få barn alls pga tex livmoderhalscancer eller annat, skulle det då bli lika accepterat som kvinnors sätt att skaffa barn på vid ofrivillig barnlöshet? Märk väl att detta sätt redan idag används och är relativt accepterat av de som känner till att det går att göra.

Män kan ju som sagt också vara ofrivilligt barnlösa. 

Om vi förutsätter att barns rätt till en eller två föräldrar är absolut så skulle jag vilja hävda att det kommer bli stor skillnad på debatten när det kommer till mäns "rättighet" till barn jämfört med kvinnors "rättighet" till barn. 

Vad säger ni kära Familjeliv? 

• Svar på tråden Om insemination är ok är då detta ok?
  • Misantrop
    Skarpa skrev 2013-06-24 12:48:51 följande:
    I situationen som beskrivs i TS så tillkommer ju den etiska aspekten kring att "hyra en livmoder", vilket gör att det inte helt går att jämföra. Om just den delen av frågan lämnas därhän (vilket i praktiken inte är möjligt, men för diskussionens skull), så tycker jag att det låter lika rimligt och bra att en ensam man skaffar barn på det sättet som att en ensam kvinna inseminerar för att bli gravid.
    Jag är medveten om det och att situationerna inte riktigt går att jämföra. Men jag framhärdar fortfarande att det redan görs idag och det finns ingen proteststorm kring det. Det kommer hem par med nyfödda barn som är födda av utländska kvinnor där de svenska föräldrarna hävdar att barnet är deras trots att kvinnan aldrig varit gravid. Vi accepterar detta idag efter ett visst krångel.

Jag förutsätter då att när ensamstående män kommer hem med barn under exakt samma förutsättningar så kommer det också att accepteras efter ett visst krångel.

Eller är det skillnad på ensamstående kvinnor med barn och ensamstående män med barn? Jag önskar att det inte är så men jag tror att det faktiskt finns en skillnad i attityd. 
  • Grappa
    Bjoer skrev 2013-06-24 12:50:54 följande:

Eftersom frågan är en moralisk sådan och du påstår att det inte går att jämföra så påstår du att det är en moralisk skillnad. Annars är ju ditt argument om äpplen och päron helt irrelevant.
    Nej, jag skulle nog hävda att det främst är en praktisk skillnad, att genomgå en egen graviditet resp att låta nån annan göra det.

Sen förstår jag inte varför man inte vill jämföra kvinnor resp mäns hyra av livmoder? Enda orsaken jag kan se är ju att man vill vrida debatten och inte ha en jämförbar situation.
  • Skarpa
    Misantrop skrev 2013-06-24 12:54:33 följande:
    Jag är medveten om det och att situationerna inte riktigt går att jämföra. Men jag framhärdar fortfarande att det redan görs idag och det finns ingen proteststorm kring det. Det kommer hem par med nyfödda barn som är födda av utländska kvinnor där de svenska föräldrarna hävdar att barnet är deras trots att kvinnan aldrig varit gravid. Vi accepterar detta idag efter ett visst krångel.

Jag förutsätter då att när ensamstående män kommer hem med barn under exakt samma förutsättningar så kommer det också att accepteras efter ett visst krångel.

Eller är det skillnad på ensamstående kvinnor med barn och ensamstående män med barn? Jag önskar att det inte är så men jag tror att det faktiskt finns en skillnad i attityd. 
    Det är väl troligt att det skulle vara skillnad i attityden gentemot män som skaffar barn på det sättet. Generellt sett så tycks vi inte helt vara framme vid en punkt ännu där män och kvinnor anses likvärdiga som föräldrar. Jag personligen ser dock inget problem med att en ensamstående man väljer att bli förälder.
    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Grappa
    Misantrop skrev 2013-06-24 12:50:19 följande:
    Ja, jag förstår att det är något av det hållet jag möts av. Men att hyra livmödrar görs redan idag, främst av par så vitt jag känner till, och det är inte direkt en storm av protester kring det. Idag hyrs livmödrar av kvinnor då de inte kan få barn på naturlig väg alls. En del kvinnor har egna frusna ägg som de nyttjar för detta.

Jag har en känsla av att det är helt ok för kvinnor att skaffa barn själv men när det kommer till män så finns det en underton av att män som skaffar barn själva måste vara snuskgubbar och pedofiler. 
    Det är ju inte så vanligt, men att det skulle vara accepterat tycker jag inte alls, tvärtom är de diskussioner jag sett väldigt högljudda. Men då har det främst rört hyra av fattiga kvinnor i tredje världen.
  • Misantrop
    Grappa skrev 2013-06-24 13:06:29 följande:
    Det är ju inte så vanligt, men att det skulle vara accepterat tycker jag inte alls, tvärtom är de diskussioner jag sett väldigt högljudda. Men då har det främst rört hyra av fattiga kvinnor i tredje världen.
    Ja, självklart finns det en debatt men det gör det om insemination och abort också.

Dock verkar debatten landa i att när en kvinna är ofrivilligt banlös är det mesta ok, när en man är det så är det inte samma sak och räknas inte lika mycket.

Och om att hyra en livmoder utomlands inte är ok, borde vi då inte rimligtvis omhänderta dessa barn eller dylikt och visa individerna som nyttjar möjligheten att det inte är ett ok sätt att skaffa barn på i Sverige? Den typen av diskussion kommer dock troligtvis inte komma upp ordentligt förrän den första ensamstående mannen dyker upp med en bebis som fötts av en utländsk kvinna.

Jag kan dock förstå dilemmat, är det mer ok att ligga med en utländsk kvinna som föder ett barn där hon sen överlåter vårdnaden till pappan? Även om det är en affärstransaktion?
  • Grappa
    Misantrop skrev 2013-06-24 13:17:07 följande:
    Ja, självklart finns det en debatt men det gör det om insemination och abort också.

Dock verkar debatten landa i att när en kvinna är ofrivilligt banlös är det mesta ok, när en man är det så är det inte samma sak och räknas inte lika mycket.

Och om att hyra en livmoder utomlands inte är ok, borde vi då inte rimligtvis omhänderta dessa barn eller dylikt och visa individerna som nyttjar möjligheten att det inte är ett ok sätt att skaffa barn på i Sverige? Den typen av diskussion kommer dock troligtvis inte komma upp ordentligt förrän den första ensamstående mannen dyker upp med en bebis som fötts av en utländsk kvinna.

Jag kan dock förstå dilemmat, är det mer ok att ligga med en utländsk kvinna som föder ett barn där hon sen överlåter vårdnaden till pappan? Även om det är en affärstransaktion?
    Känns som att det enda du är ute efter är att leta oförrätter män kan uppleva och inte diskutera surrogatmammor öht?
    Varför inte diskutera själva sakfrågan du startade, men göra en korrekt jämförelse, dvs män kontra kvinnors hyra av livmoder?
  • Misantrop
    Grappa skrev 2013-06-24 13:34:15 följande:
    Känns som att det enda du är ute efter är att leta oförrätter män kan uppleva och inte diskutera surrogatmammor öht?
    Varför inte diskutera själva sakfrågan du startade, men göra en korrekt jämförelse, dvs män kontra kvinnors hyra av livmoder?
    Jag är inte ute efter att diskutera surrogatmammor. Jag är ute efter att diskutera skillnaden i samhällets syn på barnlängtande ensamstående kvinnor och barnlängtande ensamstående män.

• Grappa
    Misantrop skrev 2013-06-24 13:43:11 följande:
    Jag är inte ute efter att diskutera surrogatmammor. Jag är ute efter att diskutera skillnaden i samhällets syn på barnlängtande ensamstående kvinnor och barnlängtande ensamstående män.

Men för att kunna diskutera den skillnaden på ett relevant sätt så måste du väl ändå jämföra samma sak? Annars blir ju slutsatserna av diskussionen felaktiga.
    Och det är det jag undrar över, vill du ha en RELEVANT diskussion, eller vill du ha en helt snedvriden diskussion, så länge den resulterar i att du kommer fram till att det är synd om män?
  • Misantrop
    Grappa skrev 2013-06-24 13:55:35 följande:
    Men för att kunna diskutera den skillnaden på ett relevant sätt så måste du väl ändå jämföra samma sak? Annars blir ju slutsatserna av diskussionen felaktiga.
    Och det är det jag undrar över, vill du ha en RELEVANT diskussion, eller vill du ha en helt snedvriden diskussion, så länge den resulterar i att du kommer fram till att det är synd om män?
    jag jämför samma sak. Kvinnor som skaffar barn utan en partner på konstgjord väg samt män som potentiellt skaffar barn utan en partner på konstgjord väg.

Det moraliska dilemmat som kan uppkomma genom sättet man skaffar barn på är inte ämnet för tråden.

Idag kan ensamstående kvinnor inseminera och adoptera. Det finns ett fåtal länder som tillåter ensamstående kvinnor att adoptera men inte män. Dock är detta inte upp till Sverige utan adoptionslandet så det kan vi lämna därhän.

I fallet med surrogatmammor så kan vi bortse från den moraliska aspekten att hyra en livmoder det görs idag redan av folk utan större protester, diskussion ja, protester nej. Åtminstone inte större protester än det finns mot inseminering eller abort.

Man hör även argumentet att surrogatmammor är ok då barnen får växa upp i en kärleksfull parrelation där kvinnan faktiskt inte är förmögen att skaffa barn och då bereds denna möjlighet som enda utväg. Medan män inte är förmögna att skaffa barn på andra sätt än detta utan att leva i en relation. Då kan man hävda barnets rätt till två föräldrar istället gentemot en mans önskan att få barn men det argumentet faller platt då ensamstående kvinnor redan inseminerar utan en närvarande pappa och anses generellt kunna ta hand om ett barn själv.

Jag tycker inte det är synd om män men undrar varför män ses som andra klassens föräldrar och potentiella pedofiler då frågor av denna art dyker upp. Varför gäller inte samma moralkakor för kvinnor som för män när det kommer till föräldraskap.

Så återigen, ämnet för diskussion är skillnaden i synen på en kvinna respektive en man i deras föräldraskap. 
  • Kofot
    Skarpa skrev 2013-06-24 12:48:51 följande:
    I situationen som beskrivs i TS så tillkommer ju den etiska aspekten kring att "hyra en livmoder", vilket gör att det inte helt går att jämföra. Om just den delen av frågan lämnas därhän (vilket i praktiken inte är möjligt, men för diskussionens skull), så tycker jag att det låter lika rimligt och bra att en ensam man skaffar barn på det sättet som att en ensam kvinna inseminerar för att bli gravid.
    Köper det här rätt av
  • Pentagram

Om ämnet för tråden är synen på ensamstående föräldrar och deras lämplighet utifrån kön kanske det vore bättre att diskutera just ensamstående pappor kontra ensamstående mammor. Om diskussionen utgår från insemination och surrogatmödrar går det inte att undvika det faktum att en kvinna som inseminerar sig bär graviditeten själv medan en man som använder sig av surrogatmamma lägger graviditeten på en annan individ. Surrogatmödraskap är definitivt inte så okontroversiellt att en rakt av kan hävda att eventuella större protester mot ensamstående mäns barnskaffande via surrogatmoder jämfört med ensamstående kvinnors barnskaffande via insemination skulle bero på att män generellt sett ses som sämre föräldrar. Jämförelsen måste i så fall snarare utgå från ensamståendes nyttjande av surrogatmödrar, enkom.

Anyway, givet grundförutsättningarna lär det aldrig bli lika accepterat att ensamstående män skaffar sig barn via surrogatmoder som att ensamstående kvinnor skaffar sig barn via insemination just därför att det förstnämnda med nödvändighet innebär att någon annan får utstå risken med graviditeten och barnafödandet än den som önskar bli förälder.

Sedan vad gäller att kvinnor generellt ses som bättre föräldrar än män ser jag mer som ett utslag av samhällsstrukturen av idag och det grundar sig inte på något förtryck av MÄN. I och med att kvinnor varit dem som förväntats ta hand om hem och familj så fostras de tidigt in i den rollen medan män förutsätts vara på jobbet istället. Allt eftersom fler män till fullo utnyttjar sin föräldraledighet och börjar ta större del i barnens liv (vilket är förbannat mycket mer än att bara leka med dem när man kommit hem från jobbet) så kommer också synen på deras föräldraskap att ändras.     

• Helly

Jag ser inget större problem med att "hyra en livmoder".

Det är acceptabelt att hyra ut mina armar, mina ben, min hjärna, mina armbågar, mina knogar, mina händer, mina fötter, min mage, mina öron, mina ögon och till och med min näsa.

Jag anser att det är kränkande att jag inte får hyra ut alla kroppsdelar på samma villkor.

• Mumlan74
    Pentagram skrev 2013-06-26 10:45:55 följande:
    Om ämnet för tråden är synen på ensamstående föräldrar och deras lämplighet utifrån kön kanske det vore bättre att diskutera just ensamstående pappor kontra ensamstående mammor. Om diskussionen utgår från insemination och surrogatmödrar går det inte att undvika det faktum att en kvinna som inseminerar sig bär graviditeten själv medan en man som använder sig av surrogatmamma lägger graviditeten på en annan individ. Surrogatmödraskap är definitivt inte så okontroversiellt att en rakt av kan hävda att eventuella större protester mot ensamstående mäns barnskaffande via surrogatmoder jämfört med ensamstående kvinnors barnskaffande via insemination skulle bero på att män generellt sett ses som sämre föräldrar. Jämförelsen måste i så fall snarare utgå från ensamståendes nyttjande av surrogatmödrar, enkom.

Anyway, givet grundförutsättningarna lär det aldrig bli lika accepterat att ensamstående män skaffar sig barn via surrogatmoder som att ensamstående kvinnor skaffar sig barn via insemination just därför att det förstnämnda med nödvändighet innebär att någon annan får utstå risken med graviditeten och barnafödandet än den som önskar bli förälder.

Sedan vad gäller att kvinnor generellt ses som bättre föräldrar än män ser jag mer som ett utslag av samhällsstrukturen av idag och det grundar sig inte på något förtryck av MÄN. I och med att kvinnor varit dem som förväntats ta hand om hem och familj så fostras de tidigt in i den rollen medan män förutsätts vara på jobbet istället. Allt eftersom fler män till fullo utnyttjar sin föräldraledighet och börjar ta större del i barnens liv (vilket är förbannat mycket mer än att bara leka med dem när man kommit hem från jobbet) så kommer också synen på deras föräldraskap att ändras.     
  • EmmPe
    Helly skrev 2013-07-02 15:14:03 följande:
    Jag ser inget större problem med att "hyra en livmoder".

Det är acceptabelt att hyra ut mina armar, mina ben, min hjärna, mina armbågar, mina knogar, mina händer, mina fötter, min mage, mina öron, mina ögon och till och med min näsa.

Jag anser att det är kränkande att jag inte får hyra ut alla kroppsdelar på samma villkor.
    Principiellt har du rätt. Är man vuxen och därmed kapabel att fatta sådana beslut ska samhället skita i det.

Därmed är jag emot prostitutionslagstiftningen, men tycker kopplerilagen är bra. Dessutom finns det lagrum angående olaga tvång, skattelagstiftning, arbetsmiljölagar m.m. som man kunde använda för att få bort den del av prostitutionen som är kriminell, det vill säga i stort sett det mesta.

Är man kvinna i ett land med dåligt utbyggd mödravård, dåliga kommunikationer m.m. så är en graviditet naturligtvis en stor risk. Jag hoppas att den som hyr en livmoder räknar in och bekostar allt som kan gå åt helvete också.
Svar på tråden Om insemination är ok är då detta ok?