Om insemination är ok är då detta ok?
Inspirerad av en annan tråd om insemination så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på tidigare.
Idag så är adoption helt accepterat, insemination är accepterat i stort av samhället men inte tillåtet i Sverige.
Insemination försvaras av många som rätt och riktigt för att tekniken finns och att barn kan må bra med bara en förälder också och många andra anledningar som jag inte listar. Dock så är det av förståeliga skäl ett stort fokus på mammans rätt till barn. Män kan som bekant inte inseminera.
Om vi ponerar att det blev vanligt att ensamstående män började hyra livmödrar i utvecklingsländer, vilket redan förekommer i relationer där kvinnan inte kan få barn alls pga tex livmoderhalscancer eller annat, skulle det då bli lika accepterat som kvinnors sätt att skaffa barn på vid ofrivillig barnlöshet? Märk väl att detta sätt redan idag används och är relativt accepterat av de som känner till att det går att göra.
Män kan ju som sagt också vara ofrivilligt barnlösa.
Om vi förutsätter att barns rätt till en eller två föräldrar är absolut så skulle jag vilja hävda att det kommer bli stor skillnad på debatten när det kommer till mäns "rättighet" till barn jämfört med kvinnors "rättighet" till barn.
Vad säger ni kära Familjeliv?