• Anonym (Snål?)

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

Nu har jag och sambon haft en het diskussion om denna j*vla ekonomi. Han har alltid sagt att vi ska börja ha gemensam ekonomi nu när vi väntar vårt första barn. Men det han vill är att vi ska slå ihop alla våra pengar, även sparpengar. Då är saken den att jag har alltid varit snålare än honom och har kunnat spara ihop mycket mer än honom. Han har knappt några pengar på sitt sparkonto. Jag har även alltid tjänat mindre. Dock under min studieperiod så betalade han mer än vad jag gjorde, så det är väl de han fortfarande lutar sig emot. Idag ser han ingen rättvisa med gemensam ekonomi om vi inte klumpar ihop alla pengar, antagligen så han också får en fördel i det hela. Hur skulle ni gjort och resonerat?

• Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?
  • Anonym (Gula tanten)

Vi har gemensam ekonomi. När vi var sambo behöll vi våra sparpengar. När vi gifte oss lade vi ihop dem. Min man hade kanske 5 ggr mer än mig men tyckte ändå att det skulle vara gemensamt. Det hedrar honom.

• nevermind
    sextiotalist skrev 2013-06-18 10:40:41 följande:
    Jag menar, backat från gemensam ekonomi.
  • Anonym (Snål?)
    nevermind skrev 2013-06-18 18:02:26 följande:
    Ni har gemensam ekonomi från och med NU, det som har hänt innan spelar väl ingen roll?? Behåll dina sparpengar, han får skylla sig själv!

Men du, hur ska ni göra i framtiden då? Om du vill spara och han vill slösa? 

Han är ju inte lika slösaktig idag som han var förrut, så jag "peppar peppar" tänker att han inte vill slösa lika mycket numera, men man ska aldrig säga aldrig..
  • Anonym (Gula tanten)
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 17:40:58 följande:

Det handlade inte om att jag "satt och höll" på sparpengar, jag bara valde att spendera mindre, sedan att han valde att spendera varje krona varje månad, men vi räknande inte heller ut vem som betalat vad under. Det är mer än hundra tusen alla fall. Varför tänkte ni att summan avgjorde?
    Det handlar inte om "bjuda igen", inte för mig alla fall. Det jag anser eller ansåg var att han var en riktig slösare och hade jag bidragit med även mina sparpengar så hade han ändå spenderat tills hans lön var slut. då hade vi inte haft någonting kvar. 

Sen svar på ett annat inlägg: Jag mår bra av att ha pengar sparade och han mår bra av att köpa saker 

Men han betalade mer av era räkningar för att du pluggade, trots att du hade pengar som borde kunnat täcka upp för ditt inkomstbortfall?
  • Anonym (gemensam)

Vi är gifta och har helt gemensam ekonomi. Det är en så stor del av utgifterna som är gemensamma; barnen, huset, värme vatten bilen maten.... Så det är ingen idé att tjafsa om resten. Men då har vi samma intressen och inga dyra sådana. Om en av oss hade en egen dyr hobby så skulle vi nog sätta av en lika stor del till den andre. Nu går inte så mkt åt till helt privata utgifter. Det verkar ansträngande att hålla isär ekonomin när man har barn, bäst att gifta sej så slipper man sitta och hålla rätt på mitt och ditt och vems tur det är att betala.

Jag tycker att om din kille betalade när du pluggade fast du hade sparpengar, så borde du dela på dom nu. Beroende på vilken summa det är, men i alla fall vad det skulle kostat dej om du inte haft honom när du pluggade.

• Dynastar

Vad har du tänkt göra med dina sparpengar som inte hela din familj får ta del av?

• kaffeamanda
    Dynastar skrev 2013-06-19 10:38:49 följande:
    Vad har du tänkt göra med dina sparpengar som inte hela din familj får ta del av?

"Fuckoffpengar" kan vara bra att ha. Superviktigt att ha eget sparkapital!
  • Anonym (Snål?)
    Dynastar skrev 2013-06-19 10:38:49 följande:

Precis som kaffeamanda skriver så vill jag bara ha pengar sparade, dels om nått oväntat händer och dels mår jag bättre av att veta att pengarna finns där och jag kan göra vad jag vill om jag vill, det kan jag inte om vi delar upp, då måste jag fråga han om lov om jag får använda mina pengar
  • h8him

Strunta i gemensam ekonomi då? Betala procentuellt för alla gemensamma kostnader. Barnets kostnader kan ni först dra av barnbidraget från och sen även fördela dem procentuellt. Ska ni dela föräldraledigheten?

• Myling

Jag undrar också hur ni ska göra med föräldraledighet och vab. Ska ni dela 50/50 eller nåt annat?

• Anonym (Snål?)
    h8him skrev 2013-06-19 11:51:54 följande:
    Strunta i gemensam ekonomi då? Betala procentuellt för alla gemensamma kostnader. Barnets kostnader kan ni först dra av barnbidraget från och sen även fördela dem procentuellt. Ska ni dela föräldraledigheten?

Ja det är också en tanke. Föräldraledigheten tror jag vi delar rakt av på, han vill också vara hemma samtidigt som jag inte vill leva snålt hur länge som helst. Då han vill dela på allt eller ha separat ekonomi. Sen vab har vi inte tänkt på än, känns långt borta
  • leiapp

Jag och min man har gemensam ekonomi och det fungerar inte smärtfritt men ganska bra. Jag tror att en förutsättning är att man har någorlunda gemensam syn på ekonomi. Ifall jag levde ihop men en slösa skulle jag inte heller ge honom tillgång till mina sparpengar.

Det vi kan tjafsa om är att jag vill köpa saker och han tycker vi har dåligt med pengar. Å andra sidan är jag bra på aktier och olika sparformer, förhandlar om räntor etc så det jämnar ut sig. Han gör inte av med några pengar men å andra sidan stoppar han dem i madrassen, typ. Egentligen kompletterar vi varandra men han är ganska trött på sin roll ibland säger han.

• M Y L F
    Anonym (Gula tanten) skrev 2013-06-18 18:27:31 följande:
    Men han betalade mer av era räkningar för att du pluggade, trots att du hade pengar som borde kunnat täcka upp för ditt inkomstbortfall?
    Lite av det jag menade. Han betalade mer under hennes studietid och därför kunde hon också spara mer. Enkel mattematik.

Då de inte räknade ut hur mycket mer han egentligen har betalt under studietiden, så går det ju inte heller att räkna ut hur mycket av TS sparade pengar är det som han täckte upp. 

I deras fall så hade jag haft separata ekonomier, TS kommer alltid att störa sig på att hon måste dela med sig oavsett hur lite eller mycket det handlar om.  
  • Lumsen

Gemensam ekonomi, men inte med sparpengar menar du alltså?
    Bara lite gemensam ekonomi låter konstigt för oss iallafall

• Anonym (.....)

Jag o min man har varit ihop i 8½ år o gifta i 2½ år. har även en dotter tillsammans som är 7 nu. Vi har gemensam ekonomi, men vi har skilda konton. Jag har mitt o han har fortfarande sitt. för många räknas inte det som gemensam ekonomi bara för att man har varsitt konto. 
    Vi har köpt hus o allt och för oss funkar detta hur bra som helst. Betala räkningar, ja det görs varje månad. spelar ingen roll från vilket konto räkningarna betalas ifrån så länge de blir betalda. 

För oss funkar det så här och jag skulle inte ändra på det. :) 

Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?