• 81missan

börja skolan tidigare?

Hej!

Vår äldsta grabb fyller 5 år i höst och går nu på förskola. Han har varit väldigt tidig i utvecklingen (precis som jag och hans pappa) och det märks ganska tydligt. Han skriver berättelser själv och använder multiplikation. Spelar gärna vuxenspel såsom yatsy (då han räknar prickarna själv, snabbt), rävspel och fia. Hans fröknar glömmer bort hans ålder och pratade senast igår om att det blir överskolning till sexårs i höst, innan dom kom på sig själva. Pappan, som nog får sägas vara rätt klipsk vantrivdes från början i skolan för att allt var för lätt, satt mest och dagdrömde, vilket gör att många befarar att det blir detsamma för vår goe kille.

Personalen anser att han är mogen för skolan men de problem jag ser handlar om det övriga, vår grabb är liten till växten, född på hösten och har varit lite sen med att "hävda sin rätt". Ni som har erfarenhet av detta, pedagoger eller föräldrar, har ni några tankar?

• Svar på tråden börja skolan tidigare?
  • Flickan och kråkan

Jättesvårt att råda. Jag är lärare på högstadiet och har stött på både positiva och negativa erfarenheter av barn som hoppat över en klass. Jag har också en pojke som är född sent på året. Han är född den 22 december, fast ett år tidigare än din pojke så det är förskoleklass för honom nu till hösten. Han är väldigt framåt teoretiskt. Läser, räknar etc sedan länge. Pusslar 500 bitarspussel, har lätt för koncentration etc. Han är dock inte speciellt tidigt socialt eller motoriskt så av den anledningen så känns det inte alls aktuellt att börja tidigare även om han rent kunskapsmässigt utan tvekan skulle kunna börja ettan nu. Jag tänker också en bit framåt. Jag ser ju på de tonåringar jag möter och undervisar. När de är 13-15 år så är pojkarna generellt (givetvis individuella skillnader, men en väldigt stor majoritet) en bra bit efter flickorna utvecklings-/mognadsmässigtvilket visar sig vad gäller skolresultat. Att både ha börjat ett år tidigare och så vara född sent på året som pojke kan bli en väldig skillnad uppåt i åldrarna. Måste givetvis inte bli så, barn är ju individer, men lite sådant jag reflekterar över. 

• 81missan

Tack för ditt svar. Ja, det är svårt när det är så mycket att ta hänsyn till.

• mammalovis

Ni måste ju se till helheten med det socialt-emotionella också och inte bara det rent intellektuella. Sedan kan ju utvecklingen plana ut så småningom. Ibland är det ett handikapp att få allt ett år senare som moped o s v. Vilka kompisar leker han mest med nu, jämnåriga eller ett år äldre? Så egentligen är det jättesvårt att hitta rätt eller fel. Prata med pedagogerna och hör hur barnet är som helhet i grupp, med konfliktlösning att uttrycka sina känslor, motoriskt mm.

• 81missan
    mammalovis skrev 2013-05-15 22:10:47 följande:
    Ni måste ju se till helheten med det socialt-emotionella också och inte bara det rent intellektuella. Sedan kan ju utvecklingen plana ut så småningom. Ibland är det ett handikapp att få allt ett år senare som moped o s v. Vilka kompisar leker han mest med nu, jämnåriga eller ett år äldre? Så egentligen är det jättesvårt att hitta rätt eller fel. Prata med pedagogerna och hör hur barnet är som helhet i grupp, med konfliktlösning att uttrycka sina känslor, motoriskt mm.
    Han älskar att leka med äldre barn, men dom han leker med hemma är i hans ålder eftersom det är dom som finns tillgängliga. På förskolan har dom försökt jobba med att han ska leka mer med sina "kompisar" för annars gör han gärna saker (spelar spel, räknar) med fröknarna. Dom har fått en extra resurs, en manlig förebild som han trivs väldigt bra med. Han är social och pratsam, var hos en granne (sådär i 50 års-åldern) själv igår och hjälpte henne 1h med att plantera blommor m.m! Det är väl just det där med konflikter att han gärna backar och inte tar sin rätt, även om han blivit mkt duktigare det senaste året.

Läste sedan en tråd om det där med att cykla, någon förälder tyckte det var så känsligt när barnet, 5½ år gammalt, inte lärt sig cykla än. Vår kille har haft svårt med sin trehjuling och har inte fått någon 2-hjuling än, han är ju inte så stor. För mig är nog hans storlek det största problemet, 4½ år och väger bara 15 kg, är ca 105 cm lång.
  • 81missan

Lätt att glömma att det kommer påverka hela skolgången också, moped, gå på bal m.m. Usch, vad det går fort när dom växer upp.

• Flickan och kråkan
    81missan skrev 2013-05-16 00:43:15 följande:
    Han älskar att leka med äldre barn, men dom han leker med hemma är i hans ålder eftersom det är dom som finns tillgängliga. På förskolan har dom försökt jobba med att han ska leka mer med sina "kompisar" för annars gör han gärna saker (spelar spel, räknar) med fröknarna. Dom har fått en extra resurs, en manlig förebild som han trivs väldigt bra med. Han är social och pratsam, var hos en granne (sådär i 50 års-åldern) själv igår och hjälpte henne 1h med att plantera blommor m.m! Det är väl just det där med konflikter att han gärna backar och inte tar sin rätt, även om han blivit mkt duktigare det senaste året.

Läste sedan en tråd om det där med att cykla, någon förälder tyckte det var så känsligt när barnet, 5½ år gammalt, inte lärt sig cykla än. Vår kille har haft svårt med sin trehjuling och har inte fått någon 2-hjuling än, han är ju inte så stor. För mig är nog hans storlek det största problemet, 4½ år och väger bara 15 kg, är ca 105 cm lång.
    Helt OT, men min äldsta är ännu mindre . Han är snart 5,5 år och är 106 cm....och liten och tunn . Testa springcykel . Båda mina har haft det tidigt och lärde sig cykla vanlig cykel förra våren. Äldsta var bara lite över 4 år och yngsta hade precis fyllt 3. Och de är inte alls några motoriska giganter - tvärt om. De hade bara cyklat på spring-/balanscyklar innan och fattat hur en cykel ska balanseras. Trehjuling har båda haft svårt för - speciellt min äldsta. 

Storleken på honom tycker jag inte du ska bry dig om, däremot finns det ju mycket annat som spelar roll. 
  • anyXX

Min tjej är också väldigt klipsk och intresserad av skolan. Hon fyllde fem i mars. Vi funderade lite på om hon skulle få börja tidigare men valde att inte låta henne göra det. Hon är tidig intellektuellt och även socialt att hon gärna leker med äldre barn, men hon är liten för sin ålder och inte den som tar för sig. Därför tror jag det är bättre att vänta med att börja till rätt ålder, iaf för vår dotter. Ang cykel har vi köpt en 16 tums med stödhjul och hon älskar den! Tror vi kanske kan ta av stödhjulen i sommar. Hon är ca 105 cm lång och tunn precis som din son, kanske 16 kg.

flicka 2008 & pojke 2010
  • 3bairns

Vi har satt vårt mellanbarn i ettan trots att hon enligt svensk sed borde gå i "nollan". Anledningen till det är dock att hon redan gått ett år i skolan när vi bodde utomlands och att ta ut henne ur riktiga skolan hade känts riktigt taskigt ansåg både vi och hennes fröken. Till saken hör att hon är född i början på året, är lång och pga storasyster har lätt att leka med äldre barn. Än så länge har det funkat fint, hon har hamnat i en 1-2 så hon har kunnat följa 2orna på mycket av undervisningen och också lekt mest med dem. Nästa år kommer hon fortsätta i en 1-2 men då vara 2a själv och 1orna är jämngamla med henne.
    Vår äldre dotter fick däremot gå med sina jämnåriga och börja 3an trots att hon gått ut 4an där vi bodde innan. Hon är född i december och inte socialt tidig så för henne kändes det helt rätt.  

• Maddi

Jag har också ett barn som är väldigt tidig i utvecklingen och skulle kunnat börja ett år tidigare. Men vi resonerade att låta barn få vara barn så länge som möjligt innan allvaret kommer. 

• 81missan

Tack för alla svar, ni formulerar ganska mkt det som jag själv känner. Det är så mkt som kan förändras att det känns onödigt att ta risken, han trivs ju bra som han har det så varför ändra på det. Däremot får ju personalen lite mer att bita i;)

• Mrs Green

Jag började skolan ett år för tidigt och fast jag är född i slutet av maj tyckte jag det var jobbigt i tonåren att alltid vara yngst. Och är man född på hösten borde det ju vara ännu värre. Då är man ju inte ens myndig när man tar studenten

• Elin 834

Vi har haft samma dilemma. Min tjej blev 5 den 1 januari. Hon är duktig på de teoretiska ämnena men även väldigt motoriskt tidig hon cyklade som 2,5åring och lärde sig simma förra sommaren. Hon leker bara med äldre barn och tränar gymnastik med äldre tjejer. hon är en tuff tjej med mkt skinn på näsan. Vi har funderat länge men har kommit fram till att låta henne börja förskoleklass till hösten. Så nu är det bara att hålla tummarna att det fungerar ;)

Svar på tråden börja skolan tidigare?