börja skolan tidigare?
Jättesvårt att råda. Jag är lärare på högstadiet och har stött på både positiva och negativa erfarenheter av barn som hoppat över en klass. Jag har också en pojke som är född sent på året. Han är född den 22 december, fast ett år tidigare än din pojke så det är förskoleklass för honom nu till hösten. Han är väldigt framåt teoretiskt. Läser, räknar etc sedan länge. Pusslar 500 bitarspussel, har lätt för koncentration etc. Han är dock inte speciellt tidigt socialt eller motoriskt så av den anledningen så känns det inte alls aktuellt att börja tidigare även om han rent kunskapsmässigt utan tvekan skulle kunna börja ettan nu. Jag tänker också en bit framåt. Jag ser ju på de tonåringar jag möter och undervisar. När de är 13-15 år så är pojkarna generellt (givetvis individuella skillnader, men en väldigt stor majoritet) en bra bit efter flickorna utvecklings-/mognadsmässigtvilket visar sig vad gäller skolresultat. Att både ha börjat ett år tidigare och så vara född sent på året som pojke kan bli en väldig skillnad uppåt i åldrarna. Måste givetvis inte bli så, barn är ju individer, men lite sådant jag reflekterar över.