• Gittan

Feta barn, dåliga föräldrar

Jag blir rent ut sagt förbannad när föräldrar låter sina barn bi överviktiga. Varför låter ni det bli så? Ge sitt egna barn ohälsa i livet? varför ger ni era egna barn problem i livet så som dåligt självförtroende, svårt att röra sig, ont i knän, lättare att få sjukdomar exempelvis diabetes????

Det är inte bara skolan, förskolans, ”samhällets” ansvar kring vad våra barn får i sig samt vilken aktiviteter dem utför. Huvudansvaret ligger hos oss föräldrar som styr våra barns liv, KOSTEN och MOTIONEN! Varför ger ni era egna älskade barn så fel start i livet?  

• Svar på tråden Feta barn, dåliga föräldrar
  • blubbblubb
    Arkiv skrev 2013-05-16 11:12:09 följande:
    Sådana här åsikter gör mig mörkrädd! Snacka om okunskap. Jag personligen har alltid varit "stor" redan från 2 års ålder låg jag över kurvan! Trots bra mat och mycket rörelse och motion! Vid 3,5 års ålder utreddes jag på mina föräldrars önskan ( eftersom de va konstig att jag var så mycket större än mina smala syskon, trots samma livsstil) då visade det säg att jag har fel på ämnesomsättningen som troligen är medfött! Så att de inte kan röra sig om sjukdomar är ju bara skitsnack! Idag tränar jag ca 4-6 gånger per vecka, har inte ätit socker på 4-5 år undviker kolhydrater och ja försöker allt jag kan och jag har fortfarande en övervikt på 15-18 kilo som jag kämpar verkligen kämpar med att få bort! Så himla tråkigt att jag måste bevis genom att springa milen och köra hårt på gymmet för att folk ska fatta att jag inte är en latmask som käkar godis i soffan hela dagarna men jag är stor än då! (Med en jävla massa muskler dessutom, men dem är under allt annat)

Ett problem med övervikt är att ämnet är så känsligt att diskutera. Övervikt är idag ett stort problem mer än hälften av alla vuxna män är överviktiga och övervikt bland barn är ett problem då det ofta består och hindrar rörelsefrihet och bidrar till sjukdomar.

Alla vet att övervikt kan bero på sjukdom. Alla vet att arvsanlag spelar in. Problemet kvarstår dock. De flesta äter för dåligt och för mycket och det är synd om barn som tvingas in i det.          

• sunsed1

Hm, dottern min la alltid två streck över medel, sedan hon var 3 månader och nu är hon 10 år. Jag ogillar skräpmat och är medveten om alla E-nummer och kemikalier både lågpris mat och mat som man handlar i storkedjor innehåller. Det mesta är bara skräp som man kan läsa till sig.

Närproducerat, bio och organiskt. Näringsrikt kost. Det är vad vi helst äter. 
    Det är även extra enkelt då dottern verkligen hatar korv, och hamburgare. Hon bli närapå förtvivlat när på kalas finns bara sådant mat att välja på.... men men... Samhället tycker väl att alla barn gillar korv och hamburgare.

Till och med i skolan är det sådant mat. Nu har vi valt en skola där de tillagar mat själva men även där slinker igenom hamburgare, pannkakor och liknande. Om ni nu tänker att ett barn ska kunna prestera i skolmiljön av en så näringsfattig mat så är ni fel ute. Många barn är okoncentrerade och trötta just på grund av felaktigt kost..... som serveras i skolor.... Jag bli verkligen ledsen av det.... 

Träningar har vi gott om och vi är rörliga i familjen.

Skolsköterskan kommenterade mitt oro över vikten, (när jag jämförde med jämnåriga och när jag visade vårt mat och tränings vecka) att  så länge barnet höll sig på sin tillväxtkurva fanns det ingen anledning till oro.

ålder 10 vikt ca 40 kg längd 140. Övervikt ? visst....

Däremot håller jag med - snabbmatkedjor borde skrotas - dålig mat + lite motion = dålig hälsa = synd om barnen

• eicosanoid
    Arkiv skrev 2013-05-16 11:12:09 följande:
    Sådana här åsikter gör mig mörkrädd! Snacka om okunskap. Jag personligen har alltid varit "stor" redan från 2 års ålder låg jag över kurvan! Trots bra mat och mycket rörelse och motion! Vid 3,5 års ålder utreddes jag på mina föräldrars önskan ( eftersom de va konstig att jag var så mycket större än mina smala syskon, trots samma livsstil) då visade det säg att jag har fel på ämnesomsättningen som troligen är medfött! Så att de inte kan röra sig om sjukdomar är ju bara skitsnack! Idag tränar jag ca 4-6 gånger per vecka, har inte ätit socker på 4-5 år undviker kolhydrater och ja försöker allt jag kan och jag har fortfarande en övervikt på 15-18 kilo som jag kämpar verkligen kämpar med att få bort! Så himla tråkigt att jag måste bevis genom att springa milen och köra hårt på gymmet för att folk ska fatta att jag inte är en latmask som käkar godis i soffan hela dagarna men jag är stor än då! (Med en jävla massa muskler dessutom, men dem är under allt annat)
    JA det finns både sjukdommar och arvsanlag som gör vissa människor överviktiga och inte andra. En del människor kan vara smala och äta massa skräp (det gör inte dessa människor friska, dock), och andra lägger på sig jättefort trotts att de inte äter mer än sitt syskon t.ex. MEN det som är så bra är att det finns otaliga studier som visar på att man KAN överkomma sina genetiska defekter och förbli någotlunda smal och hälsosam. I vissa fall behövs medicinering, i andra fall "bara" kostomställning.

Min poäng är att det inte alltid är föräldrarnas fel att barnet är tjockt, men det är föräldrarnas fel om de inte reagerar och söker hjälp för sitt barn med fetma, eftersom det ÄR farligt att ha den sjukdommen.
  • eicosanoid
    sunsed1 skrev 2013-05-16 11:42:04 följande:
    Hm, dottern min la alltid två streck över medel, sedan hon var 3 månader och nu är hon 10 år. Jag ogillar skräpmat och är medveten om alla E-nummer och kemikalier både lågpris mat och mat som man handlar i storkedjor innehåller. Det mesta är bara skräp som man kan läsa till sig.

Det är även extra enkelt då dottern verkligen hatar korv, och hamburgare. Hon bli närapå förtvivlat när på kalas finns bara sådant mat att välja på.... men men... Samhället tycker väl att alla barn gillar korv och hamburgare.

Till och med i skolan är det sådant mat. Nu har vi valt en skola där de tillagar mat själva men även där slinker igenom hamburgare, pannkakor och liknande. Om ni nu tänker att ett barn ska kunna prestera i skolmiljön av en så näringsfattig mat så är ni fel ute. Många barn är okoncentrerade och trötta just på grund av felaktigt kost..... som serveras i skolor.... Jag bli verkligen ledsen av det.... 

Skolsköterskan kommenterade mitt oro över vikten, (när jag jämförde med jämnåriga och när jag visade vårt mat och tränings vecka) att  så länge barnet höll sig på sin tillväxtkurva fanns det ingen anledning till oro.

Däremot håller jag med - snabbmatkedjor borde skrotas - dålig mat + lite motion = dålig hälsa = synd om barnen

Nu är din dotter faktiskt bara gränsfalligt överviktig om man tittar på BMI för hennes ålder. Så ni behöver nog inte oroa er så mycket om hon inte ökar mycket i vikt och inte på längden. Om hon har följdt sin egen kurva är hon nog helt enkelt bara byggt "grovt", stort skelett osv.

Bra att ni har koll, men glöm inte att det finns hjälp att få om ni skulle behöva. Det kan ju faktiskt vara så att dottern har något mindre fel som hon kan få hjälp med, som kan förvärras när hon slutar växa.
  • sunsed1
    eicosanoid skrev 2013-05-16 11:50:18 följande:
    Nu är din dotter faktiskt bara gränsfalligt överviktig om man tittar på BMI för hennes ålder. Så ni behöver nog inte oroa er så mycket om hon inte ökar mycket i vikt och inte på längden. Om hon har följdt sin egen kurva är hon nog helt enkelt bara byggt "grovt", stort skelett osv.

Bra att ni har koll, men glöm inte att det finns hjälp att få om ni skulle behöva. Det kan ju faktiskt vara så att dottern har något mindre fel som hon kan få hjälp med, som kan förvärras när hon slutar växa.
    Tack, ja, jag är uppmärksam så utifall hon skulle "dra ifrån" viktmässigt och inte längdmässigt så kommer vi att vända oss till sjukvården. Men för var jag väldigt oroligt då det har ju sagts att "grovt skelett" - är bara en myt.

Sedan fick vi lyckligtvis bekräftad att så länge hon har alltid följd egen kurva så ska det vara i sin ordning.
    tack för svaret. 
  • eicosanoid
    sunsed1 skrev 2013-05-16 12:39:14 följande:
    Tack, ja, jag är uppmärksam så utifall hon skulle "dra ifrån" viktmässigt och inte längdmässigt så kommer vi att vända oss till sjukvården. Men för var jag väldigt oroligt då det har ju sagts att "grovt skelett" - är bara en myt.

Sedan fick vi lyckligtvis bekräftad att så länge hon har alltid följd egen kurva så ska det vara i sin ordning.
    tack för svaret. 
    Tja, med grovt skelett kan menas annat än bara just benmängd. Vissa människor är bara robusta, och det är därför vi har ett spann av normalvikt t.ex. vid BMI. Men en del människor, som är hälsosamma, faller ändå utanför.  Därför ska man inte stirra sig blind på siffror även om de är en bra vägledning i många fall.

Min son ligger på andra ändan skalan, han är nästan på undervikt men medel i längd. Han äter, är pigg och glad och växer som han ska. Han följer sin egen kurva, den är bara låg från början! Samma där, han var en tunnis när han föddes och tunnis nu 5 år senare. Människor är byggda olika =).

Sen barn som faktiskt lider av övervikt och framförallt fetma, (barn med bilringar, inte bara lite hull), där pratar vi ju om SJUKDOM oavsett om det är pga genetik eller kostval. Inte bara variation i kroppsbyggnad.
  • A82

Och så drar man alla över en och samma kam igen.
    Blir så trött på att FL har blivit värsta hacksidan bland vuxna.
    Undrar var det pågår mest nedvärderingar och mobbning bland folk.
    Ute i samhället eller inne på FL.
    Ja och anonym tänker jag inte vara. För jag står för mina åsikter!!!!
    (En som har större barn, som får rätt kost, tränar karate och har tränat brottning och som började med barngymnastik vid 3 års ålder. Som har tv/data tider och är ute mer timmar på dygnets vaken timmar än inne)
    Men fy vilken dålig mamma jag är som sätter krav och har gränser inom alla områden för mina stora barn.

• Annaa
    A82 skrev 2013-05-16 13:00:39 följande:
    Och så drar man alla över en och samma kam igen. Blir så trött på att FL har blivit värsta hacksidan bland vuxna. Undrar var det pågår mest nedvärderingar och mobbning bland folk. Ute i samhället eller inne på FL. Ja och anonym tänker jag inte vara. För jag står för mina åsikter!!!! (En som har större barn, som får rätt kost, tränar karate och har tränat brottning och som började med barngymnastik vid 3 års ålder. Som har tv/data tider och är ute mer timmar på dygnets vaken timmar än inne) Men fy vilken dålig mamma jag är som sätter krav och har gränser inom alla områden för mina stora barn.

Om du nu har sånt bra tränings schema hur fan kan du då ha feta barn? Går inte riktigt ihop det där du. Och om du nu blir så upprörd borde vi ha kommit åt en känslig punkt där du. Jag var också ett aktivt barn med data tider men inte fan blev jag tjock för det! Det handlar om vad du trycker i dina barn och om vilken förebild du är för dom.
  • A82

Den enda känsliga punkt i detta läge är att ni hackar, tackar och mobbar alla som inte är lika perfekta som er.
    Och större behöver inte betyda fet. Eller?
    Men jag fick ju höra att jag själv låg över medel och var för tjock här inne på FL med ett BMI på 22-23.
    Och varför mina barn är större har du egentligen inte med att göra men att behöva proppa i barnen mediciner varje dag. Ena äter 4 olika bla. Kortison och jag hon är större och hon är lång oxå......
    Men eftersom de ligger ca två snäpp över i vikt kurvan så är de större och lider av fetma. Det har jag lärt mej just här inne på FL och det gör mej jävligt förbannad hur nu kan hacka och tracka och dra ALLA över samma kam utan att veta vad det ligger för grund bakom.
    Dessutom vågar ni sällan stå för era åsikter utan väljer att vara anonyma.
    Ha gärna åsikter men för fan. Stå för de!!!!

• PaulaRi

Det är verkligen stor skillnad på vilken fettförbränning folk har och det vore bra om folk slutade bry sig om hur andra människor ser ut som om det vore deras angelägenhet. Självklart är det inte bra om barn inte motionerar, men det kan finnas så många anledningar till övervikt. Önskar att folk kunde fördöma mindre.

• Gittan
    Dotse skrev 2013-05-12 19:30:21 följande:
    Håller med dig till fullo. Jag föddes upp på fet mat, för lite grönsaker och mängder av godis och socker. Jag fick till och med äta chocklad-cornflakes och liknande till frukost! Min kropp krashade och blev sjuk redan i tonåren och trots att jag sedan dess valt själv att äta väldigt hälsosamt så har jag fortfarande stora problem med hälsan tack vare att mina föräldrar lät mig växa upp på skräp. När man är barn förstår man ju inte själv var man borde äta, så tack för det liksom... 

Precis det jag vill få fram i detta inlägg. Att det är taskigt av föräldrar att inte sätta gränser på vad deras barn får i sig. Barn vet inte vad som är rätt eller fel när det kommer till mat, det är vi vuxna som sätter de gränserna för våra barns skull, för det är inte snällt att ge sina barn sötsaker.

• Gittan
    SIGGE01 skrev 2013-05-14 09:42:31 följande:
    Att skylla på att barn är överviktiga på grund av att det skulle vara något som har med sjukdomar att göra ( Seandra82) låter ganska fel va? Däremot om man som förälder inte tar sitt ansvar när barnen är små och i alla fall försöker få barnen att äta bra och röra på sig kommer det i framtiden leda till sjukdomar. Och allvarliga sådana. Gittan jag förstår dig att du blir förbannad. 

Som förälder har man ett ansvar. Och alla gånger är det inte lätt att få sina småbarn att gilla viss mat eller gå ut och röra på sig. Med de stressiga liv vi har idag. Men det är ett annat liv man faktiskt har hand om. Man vill väl att ens barn ska få det så bra som möjligt i livet? Att de ska vara friska tills de blir gamla. JO! Och en bra början är att lära dem leva hälsosamt redan från start.  Man har faktiskt två alternativ som förälder: Ge sitt barn choklad till frukost , eller inte göra det. Små barn behöver inte alltid få vad de vill , när man är så liten vet man ju inte vad som man ska äta eller inte. Det är ens föräldrar som ska ge dig mat och se till att du får i dig allt du behöver. 

Det jag vill få ut av detta inlägg är att vi föräldrar ska få en tankeställare. Övervikt är ett känsligt ämne men det är väldigt många av oss som lider av övervikt. Dem föräldrar som har barn som är överviktiga som ger sina barn hjälp så som rätt kost, motion och stöttning är inte detta inlägg vänd emot.  För absolut det finns arvslag som gör att vissa människor är mer överviktiga än andra men många fall beror det på att föräldrar inte tar sitt ansvar när det gäller deras barn hälsa.

• blubbblubb

Naturligtvis tycker TS att barn som behandlas med kortison ska banta.  Jag känner inte TS men jag antar att hon även menar att.
    - Rörelsehindrade barn bör springa minst 5 km om dagen.
    - Allergiska barn ska äta allt för att få en varierad kost
    - Barn som är tillfälligt eller långvarigt sjuka ska motionera dubbelt så mycket.

Eller så ville hon kanske diskutera samhällsproblemet med ökad vikt.

• orre84
    Loa skrev 2013-05-12 19:36:02 följande:
    Förväntar du dig att få ett svar på det? Jag tror inte ett fördömande inlägg på fl hjälper när det kommer till det här problemet. Jag tycker också att det är väldigt tråkigt att se barn som är överviktiga, ur flera aspekter. Men jag tror inte att lösningen ligger i verbala påhopp eller liknande på föräldrarna.  
    tycker det är superbra att det finns fördömande inlägg både här och på andra forum. Får dessa föräldrar gång på gång se att de gör fel så kanske det kan få dem att ändra sig.

Hela denna kulturen där man inte får prata om fetma som något negativt stör mig då det är så kontraproduktivt. Att föräldrana väljer att se ut som flodhästar är en sak men att inte bry sig om att barnet kan få men för livet är sjukt.

Hade ts fördömt  föräldrar som  röker i närheten av sina barn hade ingen reagerat negativt men så fort det handlar om övervikt så blir folk helt som förbytta och känner att de måste försvara..varför?
  • Dr Mupp

Och ännu en mamma som tror att barn inte kan bli tjocka på nyttig mat. När ska föräldrar lära sig att det inte bara handlar om vad barnet äter utan också om hur mycket.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • chrissandra
    Dr Mupp skrev 2013-08-02 08:37:00 följande:
    Och ännu en mamma som tror att barn inte kan bli tjocka på nyttig mat. När ska föräldrar lära sig att det inte bara handlar om vad barnet äter utan också om hur mycket.
    Helt sant.

Ett flertal av de överviktiga barn jag har i min närhet äter alldeles för stora portioner och för många. 

En hel del av dem tuggar mer eller mindre konstant, de är och drar i kylskåpsdörren/skafferiet för att leta sig något att äta och föräldrarna reagerar inte alls. 
  • Biffus
    Hm, dottern min la alltid två streck över medel, sedan hon var 3 månader och nu är hon 10 år. Jag ogillar skräpmat och är medveten om alla E-nummer och kemikalier både lågpris mat och mat som man handlar i storkedjor innehåller. Det mesta är bara skräp som man kan läsa till sig. Närproducerat, bio och organiskt. Näringsrikt kost. Det är vad vi helst äter.  Det är även extra enkelt då dottern verkligen hatar korv, och hamburgare. Hon bli närapå förtvivlat när på kalas finns bara sådant mat att välja på.... men men... Samhället tycker väl att alla barn gillar korv och hamburgare. Till och med i skolan är det sådant mat. Nu har vi valt en skola där de tillagar mat själva men även där slinker igenom hamburgare, pannkakor och liknande. Om ni nu tänker att ett barn ska kunna prestera i skolmiljön av en så näringsfattig mat så är ni fel ute. Många barn är okoncentrerade och trötta just på grund av felaktigt kost..... som serveras i skolor.... Jag bli verkligen ledsen av det....  Träningar har vi gott om och vi är rörliga i familjen. Skolsköterskan kommenterade mitt oro över vikten, (när jag jämförde med jämnåriga och när jag visade vårt mat och tränings vecka) att  så länge barnet höll sig på sin tillväxtkurva fanns det ingen anledning till oro. ålder 10 vikt ca 40 kg längd 140. Övervikt ? visst.... Däremot håller jag med - snabbmatkedjor borde skrotas - dålig mat + lite motion = dålig hälsa = synd om barnen  

När jag var 10 år var det bara en i min klass som vägde 40 kg (en kille), så det är nog lite för mycket.
  • susanne345

Jag har ett 11-årigt barn som idrottar veckans alla dagar, fotboll, innebandy, löpträning, utelek etc. Dataspel endast på lördag-söndag. Och han är ändå överviktig, fluff runt magen. Vi äter aldrig skräpmat hemma, med några undantag för pizza max en gång per månad. Ofta en välbalanserad sallad utan dressing till middag (exempel bönor, grönt, rapsolja, lax, inget bröd till), knapp några kolhydrater alls serveras här hemma. Dricker vatten till alla måltiderna, ingen läsk förekommer. Finns det saft så är det hemmagjord med låg sockerhalt. Frukosten består av naturell yoghurt och frukt, kopp te med honung. Ska vi ha fredagsmys så blir det popcorn och blaskig saft (aldrig chips etc). Det gillar vi. Mycket sällan godis. Sen vad som försigår på skolan har jag ingen koll på. Jag tror inte det men kanske han äter en massa mackor varje lunch? Däremot är skolmiljön inte anpassad för rörelse det minsta lilla, det ser alla föräldrar där. Jag gör allt jag kan här hemma för att ge mitt barn en bra start för kroppen, mat, sport, rörelse. Kan inte göra mer nu annat än att svälta honom dom timmar vi har fritid. Skolhälsovården måste börja tänka om. Det ahndlar inte alls bara om vad barnen stoppar i sig som gör att dagens barn blir feta, skolgårdar och skolmiljöer måste också vara anpassade för rörelse och barnen måste få tid för rörelse dom timmar dom är i skolan (det är ju största delen av dagen). Ska det nu vara skolplikt så måste vi föräldrar kräva det.

• chrissandra
    susanne345 skrev 2014-09-20 06:36:13 följande:

Jag har ett 11-årigt barn som idrottar veckans alla dagar, fotboll, innebandy, löpträning, utelek etc. Dataspel endast på lördag-söndag. Och han är ändå överviktig, fluff runt magen. Vi äter aldrig skräpmat hemma, med några undantag för pizza max en gång per månad. Ofta en välbalanserad sallad utan dressing till middag (exempel bönor, grönt, rapsolja, lax, inget bröd till), knapp några kolhydrater alls serveras här hemma. Dricker vatten till alla måltiderna, ingen läsk förekommer. Finns det saft så är det hemmagjord med låg sockerhalt. Frukosten består av naturell yoghurt och frukt, kopp te med honung. Ska vi ha fredagsmys så blir det popcorn och blaskig saft (aldrig chips etc). Det gillar vi. Mycket sällan godis. Sen vad som försigår på skolan har jag ingen koll på. Jag tror inte det men kanske han äter en massa mackor varje lunch? Däremot är skolmiljön inte anpassad för rörelse det minsta lilla, det ser alla föräldrar där. Jag gör allt jag kan här hemma för att ge mitt barn en bra start för kroppen, mat, sport, rörelse. Kan inte göra mer nu annat än att svälta honom dom timmar vi har fritid. Skolhälsovården måste börja tänka om. Det ahndlar inte alls bara om vad barnen stoppar i sig som gör att dagens barn blir feta, skolgårdar och skolmiljöer måste också vara anpassade för rörelse och barnen måste få tid för rörelse dom timmar dom är i skolan (det är ju största delen av dagen). Ska det nu vara skolplikt så måste vi föräldrar kräva det.

Vad som brukar vara tydligt med de barn som är stora och idrottar är att de rör sig betydligt mindre än de andra under en träning. Lätt att se på ex. fotboll, de som är stora hinner bara halva planen innan de andra är ikapp och förbi.
    Det blir ju en självklar konsekvens av att man har en tyngre kropp att släpa på.

Svar på tråden Feta barn, dåliga föräldrar