sunsed1 skrev 2013-05-16 11:42:04 följande:
Hm, dottern min la alltid två streck över medel, sedan hon var 3 månader och nu är hon 10 år. Jag ogillar skräpmat och är medveten om alla E-nummer och kemikalier både lågpris mat och mat som man handlar i storkedjor innehåller. Det mesta är bara skräp som man kan läsa till sig.
Närproducerat, bio och organiskt. Näringsrikt kost. Det är vad vi helst äter.
Det är även extra enkelt då dottern verkligen hatar korv, och hamburgare. Hon bli närapå förtvivlat när på kalas finns bara sådant mat att välja på.... men men... Samhället tycker väl att alla barn gillar korv och hamburgare.
Till och med i skolan är det sådant mat. Nu har vi valt en skola där de tillagar mat själva men även där slinker igenom hamburgare, pannkakor och liknande. Om ni nu tänker att ett barn ska kunna prestera i skolmiljön av en så näringsfattig mat så är ni fel ute. Många barn är okoncentrerade och trötta just på grund av felaktigt kost..... som serveras i skolor.... Jag bli verkligen ledsen av det....
Träningar har vi gott om och vi är rörliga i familjen.
Skolsköterskan kommenterade mitt oro över vikten, (när jag jämförde med jämnåriga och när jag visade vårt mat och tränings vecka) att så länge barnet höll sig på sin tillväxtkurva fanns det ingen anledning till oro.
ålder 10 vikt ca 40 kg längd 140. Övervikt ? visst....
Däremot håller jag med - snabbmatkedjor borde skrotas - dålig mat + lite motion = dålig hälsa = synd om barnen
Nu är din dotter faktiskt bara gränsfalligt överviktig om man tittar på BMI för hennes ålder. Så ni behöver nog inte oroa er så mycket om hon inte ökar mycket i vikt och inte på längden. Om hon har följdt sin egen kurva är hon nog helt enkelt bara byggt "grovt", stort skelett osv.
Bra att ni har koll, men glöm inte att det finns hjälp att få
om ni skulle behöva. Det
kan ju faktiskt vara så att dottern har något mindre fel som hon kan få hjälp med, som kan förvärras när hon slutar växa.